Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 11-16 Full Frame: ook megalpixelreductie op 16mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tokina 11-16 Full Frame: ook megalpixelreductie op 16mm?

Oorspronkelijk geplaatst door piepzeidekat Bekijk bericht
    Sowieso is de tokina 11-16 een superlens op crop, en naar't schijnt werkt die ook op 16mm als een prime, en dat vind ik een goeie koop wetende dat de groothoekprime van nikon 20mm ongeveer 600 € kost (is dus minder dan de tokina)

Kleine correctie: de nikon 20mm (+/- 600€) kost dus meer dan de tokina 11-16 (+/- 520€)

Comment

Er zijn allerlei oplossingen, maar als je pas over een aantal jaren naar Full Frame gaat ben je prima af door nu een 2e handse dx lens te kopen. Daar verlies je weinig op als je later over schakelt en ben je nu niet te beperkt in je beeldhoek.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Er zijn allerlei oplossingen, maar als je pas over een aantal jaren naar Full Frame gaat ben je prima af door nu een 2e handse dx lens te kopen. Daar verlies je weinig op als je later over schakelt en ben je nu niet te beperkt in je beeldhoek.

Een tweedehands groothoekdxlens kopen is ook nog optie waar ik nog niet meteen aan heb gedacht, meteen eens op ebay kijken

Comment

In deze review staan trouwens voorbeelden van de 11-16 op FF, blijkbaar al bruikbaar vanaf 15 mm!
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
            In deze review staan trouwens voorbeelden van de 11-16 op FF, blijkbaar al bruikbaar vanaf 15 mm!
            Ja idd, ook op 15mm is ze te gebruiken op FF, denk uiteindelijk toch voor deze te opteren omwille van deze reden. De sigma 12-24 spreekt me gewoon minder aan en is bovenal een stuk duurder ook, die lens wordt pas interessant op FF. Anderzijds binnen 5 jaar zijn er misschien meer goeie betaalbare FF-groothoeklenzen, want nu is de keuze toch nogal beperkt.

Comment

Koop gewoon de lens voor de camera die je hebt. Top DX lenzen zijn sterk gezakt in prijs na de introductie van de D3 e nog meer na de D700, bijgevolg kun je nu vrij goedkoop een Nikon 12-24 F/4 krijgen op de tweedehandsmarkt (ondermeer bij mij ;-)), en de prijzen van de Tokina 12-24 zijn helemaal te gek.
              Toen ik overschakelde naar FF kon ik mijn 12-24 ruilen voor een 17-35 (ik heb dat toen uiteindelijk niet gedaan omdat ik ook nog een Fuji S5 heb en de combinatie van standaardzoom op FF body en 12-24 of S5 interessanter vond.)
              Nu heb ik ondertussen een 20mm f/2.8 gekocht voor Nikon, ik geloof dat die me 270 euro gekost heeft tweedehands ;-) Dus als je je DX lens later wil verkopen en een FF lens in de plaats kopen zou je wel eens winst kunnen maken, want zelfs tokina's zijn meer waard op de tweedehandsmarkt.

Comment

Goede betaalbare supergroothoek zooms voor FF zijn er zat:
                - Nikon 18-35
                - Nikon 20-35
                - Nikon 17-35 (oké, daar hangt betaalbaar nog wat af van hoeveel geluk je hebt en wat de grens van betaalbaar is.)

Alleen zijn die geen supergroothoek meer op DX ;-)

Comment

Gegroet Jantjen,

Denk ook dat ik best gewoon de lens eruit pik die ik nu wil gebruiken en die me nu het beste lijkt, na veel getwijfel en gewijfel ga ik toch voor de tokina 11-16 gaan, is een heel goeie betaalbare groothoek. De nikkor 12-24(crop) spreekt me minder aan, nieuw kost die rond de 700€, dus ik veronderstel dat die 2de-hands rond de prijs zal liggen van de tokina 11-16 nieuw (tenzij jij ze aan een spotprijsje van de hand wil doen ) die FF-groothoeklenzen zijn me niet groothoek genoeg op een cropcamera, maar diegenen die je vermeldde zijn interessant wanneer ik misschien later de grote stap naar FF zet.

Iedereen bedankt voor de hulp en info hieromtrent!

Vriendelijke groet,
                  de kat die piep zegt

Comment

Working...
                  X