Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 11-16 Full Frame: ook megalpixelreductie op 16mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tokina 11-16 Full Frame: ook megalpixelreductie op 16mm?

Hallo,

Ben van plan om me nikon d90 aan te schaffen en oa ook een Tokina 11-16.
    Heb lang getwijfeld tussen een nikon d90 en een nikon d700, maar ga toch voor het eerste omwille van een te beperkt budget om echt goeie FF-lenzen te kopen bij de d700, bijna heel mijn budget zou naar de aankoop vd d700-body gaan, vandaar dus mijn keuze voor d90.

Nu ben ik gek van groothoeklenzen, en de Tokina 11-16 schijnt een heel goeie betaalbare groothoek te zijn die fantastisch zou samengaan met mijn toekomstige d90.
    Maar nu vraag ik me af, of die Tokina 11-16 ook zou passen op FF, want ooit zou ik wel eens willen overstappen op FF, wanneer FF binnen een jaar of 5 wat betaalbaarder wordt, allez dat hoop ik toch .

Heb oa op de Ken Rockwell-site http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm gelezen dat op zijn breedste 11mm tem 14mm deze lens weinig bruikbaar is, tenzij je cropt, op 15mm heb je wat zwart in de hoeken, en op 16mm zou die perfect werken op FF.

Nu heb ik her en der al gelezen dat wanneer je een crop-lens op een FF-body gebruikt, die de resolutie van je body meteen reduceert naar 6 megapixels, nu slaat die reductie in het geval vd tokina 11-16 op zijn volledige bereik (11-16) of enkel op 11-15, en dus je die lens kan gebruiken als een prime zonder megapixelreductie op 16mm?
    Deze vraag stel ik me want op die manier kan ik wanneer ik dan ooit eens een FF-body koop later, dan kan ik die tokina als prime gebruiken, want ik denk dat nikkor 14-24/2,8 lens nooit een spek voor mijn bek zal zijn wegens te duur .

Alvast bedankt,

De kat die piep zegt.

Re: Tokina 11-16 Full Frame: ook megalpixelreductie op 16mm?

Indien je budget de 14-24 niet aankan, zou ik misschien toch de Sigma 10-20 overwegen.
    Deze lens krijgt vrij goede kritieken en is dan toch al een FF-lens.
    Want een DX op FF gebruiken zal je na tijd toch weg doen, vrees ik.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Hallo,

Bedankt voor je reactie Vantje.
      Heb even op de website van konijnenberg gekeken en niet meteen een sigma 10-20mm-lens gevonden voor FF, allen hebben DC in hun lensnaam staan. Of verkoopt konijnenberg die lens simpleweg niet waar jij over spreekt?
      Heb wel volgende FF-lens gevonden van sigma: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG. , maar die vind ik in vergelijking met de Tokina 11-16 helemaal nt zo lichtsterk, misschien niet zo essentieel voor een groothoeklens maar anderzijds mooi genomen wanneer die dat wel is. Bijkomend minpunt van die lens is dat ze op een cropcamera niet zo'n extreme breedhoek heeft.
      Zo eigenlijk al blij zijn moest de tokina 11-16 op brandpunt 16 optimaal werken op FF, dus zonder megapixelreductie, enig idee of dit eigenlijk het geval is, of zijn er nog nadelen (buiten het beperktere bereik) waar ik rekening mee moet houden wanneer je die Tokina op een een FF plaatst, misschien vervorming of dergelijke?

vriendelijke groet,
      De kat die piep zegt

Comment

De meeste lenzen geven vanaf ongeveer het halve zoombereik tot het langste brandpunt een full frame op een full frame camera, maar de randen buiten het DX-gebied zijn nooit bedoelt om te gebruiken en dat is ook te zien. Dus gewoon af te raden een DX lens op een FX camera als het beeldvullend.
        Er zijn 2 oplossingen: nu een DX lens kopen en genieten van de grote hoek en tzt verkopen en een FX UWA aanschaffen of nu een Sigma 12-24 aanschaffen en nu een iets mindere beeldhoek hebben(maar nog steeds aanzienlijk) en later genieten van een werkelijk enorme beeldhoek.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo,

Dus eigenlijk is onze vriend Ken Rockwell niet echt compleet in zijn stelling dat op 16mm de tokina-lens goed functioneert op FF http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm, en in welk opzicht zie je dan aan de randen van het beeld? Wat bedoel je met FX UWA? En welk bereik heet de sigma 12-24 dan op een cropcamera? 18-36? --> ik zit ergens met een rekenfout, ik weet het

Ben geneigd om misschien toch de tokina 11-16 te kopen, maar zit enkel met de vrees dat binnen bijvoorbeeld 5 jaar, croplenzen veel van hun waarde zullen hebben verloren omdat tegen dan (wie weet) FF de standaard zal geworden zijn, en dus het verkopen van de lens nog weinig zal opbrengen.
          En dan die sigma 12-24... vraag me af wat zijn prestaties zijn op een cropcamera, lichtsterk is die in elk geval al niet, en wellicht een heel stuk minder reed ook.
          Best wel frustrerend eigenlijk, om nu te moeten investeren (uit noodzaak want FF is geen spek voor mijn bek) in materiaal dat binnen een aantal jaar zijn waarde zijn verloren hebben en onbruikbaar voor me zal zijn wanneer ik op FF wil overstappen.

vriendelijke groet,
          De kat die piep zegt

Comment

12-24 is op DX x 1.5
            Lichtsterk is voor zulke UWA niet zo belangrijk.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

als je met de breedbeeld landschappen gaat trekken zal je meestal een grote Depth Of Field willen en dus diafragma 7 tot 20 ofzo --> lichtsterkte is veel minder van belang.

Voor andere gebruiken (architectuur bv.) weet ik het niet zo, maar denk dat je dat evenmin met groot diafragma doet...
              Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Indien je budget de 14-24 niet aankan, zou ik misschien toch de Sigma 10-20 overwegen.
                Deze lens krijgt vrij goede kritieken en is dan toch al een FF-lens.
                Want een DX op FF gebruiken zal je na tijd toch weg doen, vrees ik.
                Sigma 10-20 is ook een crop-lens.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Is er dan behalve de (dure) 14-24 geen "second best" die iets betaalbaarder is?
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik dacht het niet, het is gewoon moeilijk(er) om zo'n brede lens te maken voor ff.
                    Ik heb dit weekend mijn Tokina 12-24 eens even gebruikt op een 5DII en de resultaten leken me goed vanaf zo'n 17 à 18mm, wat nog steeds iets iets breder is dan 12 mm op mijn 1.6 cropcamera.
                    Maar het was dus niet mijn camera en was vergeten het kaartje te wisselen, ik zal de bestanden nog eens vragen om op pc te bekijken, maar dan ben je wsl beter af met bvb een 17-35 van Nikon.
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                      Sigma 10-20 is ook een crop-lens.
                      Sorry, was verkeerd geïnformeerd.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Hallo Oermens,

Kan je iets laten weten wanneer je die foto's hebt bemachtigd die je getrokken met de croptokinalens op een FF-camera? Zou graag willen weten of de resultaten hiervan bevredigend genoeg zijn om eventueel er op FF mee te werken, heeft die op het bereik vanaf 17/18 mm een megapixelreductie en kan je dit überhaupt makkelijk zijn indien dit het geval zou zijn.
                        De algemene teneur op diverse forums is een beetje om de beste lenzen te kopen voor onmiddelijk gebruik en niet lenzen te koop die beter zijn wanneer je ooit misschien eens zou overstappen op FF, in die optiek zou de tokina 11-16 wel een goeie koop zijn, maar dan zou ik graag met de lens voorlopig nog kunnen verderwerken op FF (dan als Prime op 16mm), wetende dat de sigma 12-24 duurder is (+/- 700€) en toch aanzienlijk minder presteert op crop.
                        Enfin vind het heel moeilijk om de juiste groothoeklens te kiezen, één die op crop uitstekend is (zoals in lekker heel breed) en tevens op op FF te gebruiken is.

Vriendelijke groet,
                        De kat die piep zegt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door piepzeidekat Bekijk bericht
                          Enfin vind het heel moeilijk om de juiste groothoeklens te kiezen, één die op crop uitstekend is (zoals in lekker heel breed) en tevens op op FF te gebruiken is.
                          Is dat echt zo moeilijk? Er zijn er maar 2: Nikkor 14-24 en de Sigma 12-24.

Comment

Ik kan in ieder geval al wel zeggen dat mijn testjes op volle resolutie waren, ik geloof niet dat er een crop modus zit op de Canon FF's, en voor zo ver ik weet kun je dit bij Nikon aan- of uitzetten, dus dat zal al geen probleem vormen.
                            Het lijkt me nog niet zo'n slecht idee om op voorhand eens te kijken welke aps-c lens toch nog redelijk bruikbaar is op FF, 16-18mm is dan effectief al heel breed.
                            Ik heb volledig ingezoomd op het scherm van de 5DII en op die manier zag ik niet direct veel verschil met de 24-105, buiten de beeldhoek natuurlijk, maar dit is uiteraard niet dezelfde lens als de 11-16, dus eigenlijk zou je dit toch best zelf testen als je zeker wil zijn. Ik was trouwens vergeten de zonnekap en (niet slim-) uv filter eraf te halen, dus mss lukt het anders al vanaf 16mm ofzo al, geen idee.
                            Ik herinner me precies van reviews toen ik mijn breedhoeklens zocht dat de Tamron 10-24 voor de rest minder goed was dan de Tokina, maar wel al van breder bruikbaar was op FF, vanaf +-14mm dacht ik, mss zijn hun nieuwste lenzen ook beter bruikbaar?
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ja idd, wil een croplens niet bij voorbaat uitsluiten voor toekomstig gebruik op FF. Sowieso is de tokina 11-16 een superlens op crop, en naar't schijnt werkt die ook op 16mm als een prime, en dat vind ik een goeie koop wetende dat de groothoekprime van nikon 20mm ongeveer 600 € kost (is dus minder dan de tokina 11-16). Ga toch ook die tokina 12-24 naderbij bekijken, als die een groter bereik heeft op FF zeer zeker een interessante optie.
                              Verder lijkt ook de sigma 12-24 interessant te zijn, alleen vind ik die op crop dan niet zo indrukwekkend, maar 18mm op zijn breedst, op FF dan natuurlijk weer wel, vraag me ook af hoe goed die lens eigenlijk wel is, zowel op crop als op FF.
                              de Nikkor 14-24 is natuurlijk ook euhm interessant , maar jammer genoeg geen spek voor mijn bek
                              Wou eigenlijk met mijn vraag toetsen bij mensen die ooit in dezelfde situatie (nu cropgroothoek kopen bij cropcamera om later te kunnen gebruiken op FF) zaten wat zij hebben gekozen, en wat zij dan de beste keuze vinden.

Comment

Working...
                              X