Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 17-55 (2.8) versus EF-S 50 (1.8)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF-S 17-55 (2.8) versus EF-S 50 (1.8)

'n Rare vergelijking, natuurlijk, maar toch: ik ben eigenlijk zeer tevreden over mijn 'fantastic plastic' (50 /1.8), maar de 17-55 ken ik niet "persoonlijk".
    Mijn vraag: hoe vergelijken deze lenzen zich? En dan heb ik het niet over het feit dat de ene een prime is, en van "plastiek" is, en de andere zoomt en IS-USM heeft, en wellicht een veel groter gebruiksgemak heeft.
    Maar wel over:
    *de kwaliteit van de foto's : bvb. als ik met 50mm op 2.8 trek, en ik zou hetzelfde doen met de 17-55, merk je dat dan nog aan de scherpte-kleuren-... En wat als ik ze beiden wat dichtknijp?
    *mis je de 1.8 niet wanneer je "binnenshuis" trekt?

*Andersom: zet je de 50 /1.8 prime er eigenlijk nog op, als je de 17-55 hebt?
    Ik trek met 350D
    Groeten,
    (sparende) Stef

Re: Canon EF-S 17-55 (2.8) versus EF-S 50 (1.8)

Wel Stef,

Ik heb eveneens een Canon 350D alsook beide lenzen.
    Sinds ik mijn 17-55 heb gebruik ik nog zelden mijn 1.8 maar als het echt donker wordt, dan komt die toch nog wel van pas. Ik denk niet dat het OF ... OF is, maar eerder complementaire lenzen zijn. De dof van een 1.8 is erg goed als je eens graag een portret trekt, maar de 17-55 is gemakkelijk omdat je kan in- en uitzoomen. Naar kleur kan ik niet echt grote verschillen opmerken. Then again, ik trek alles in RAW en pruts daar sowieso achteraf nog wel wat aan.
    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Re: Canon EF-S 17-55 (2.8) versus EF-S 50 (1.8)

De 17-55 is beter op alle vlakken: kleuren, scherpte, focus, snelheid, IS. In te donkere omstandigheden lukt het niet meer automatisch scherp te stellen met de 50mm, wel zo met de 17-55.

De 50mm blijft natuurlijk wel 1.8 hebben én is zeer goedkoop.

Comment

Working...
      X