Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 voor op D700? VR of VRII?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200 voor op D700? VR of VRII?

    Ik las op DPreview dat de nikkor 70-200 VR minder goed presteert (kwaliteit foto) op een FX camera zoals de D700 dan op een DX.
    Is de aankoop van de VRII dan genoodzaakt? Of is dat zijn extra prijs niet gerechtvaardigd?

    Ik heb bij mij 20D de 70-200 gekocht van Sigma en mij altijd afgevraagd of ik niet beter voor de Canon versie had gekozen. Niet dat ik ontevreden was maar...
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

  • #2
    Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

    Op SLRgear staat er een review van:


    Wat ik er uit kan opmaken is dat hij tack-sharp is vanaf f/2.8 en over het ganse zoombereik.

    Good job, Nikon . Echt wel een superlens (...alhoewel de prijs - bij Art & Craft momenteel zo'n 2150 euro - ook wel 'super' is, *kuch*).

    Enne, het gras is altijd groener aan de overkant ...
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

      Ik heb de 1e versie en ben er heel tevreden over.
      Ik beweer niet dat de 2e versie geen toplens is, maar de verschillen zullen in 'real world' situaties al eerder afhangen van de capaciteiten van de fotograaf en het moment zelf.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

        Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Ik beweer niet dat de 2e versie geen toplens is, maar de verschillen zullen in 'real world' situaties al eerder afhangen van de capaciteiten van de fotograaf en het moment zelf.
        Zeer leuk om te zeggen, maar we moeten een vis een vis noemen, de nieuwe versie is veel scherper en heeft meer contrast op f2.8 dan de vorige. De plaatjes liegen er niet om. En je koopt een 70-200 f2.8 van 2000 euro niet om hem consequent op f5.6 of f8 te gebruiken.... dan kan je evengoed kijken naar semi-pro lenzen of oudere versies.

        Maar het vorige model is natuurlijk geen slechte lens. En kan nu voordeliger gekocht worden tweedehands en dat niet-goed-werken-op-FX was beetje een opgeblazen hype. Alsof andere FX lenzen geen vignettering hebben etc....

        Comment


        • #5
          Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

          Ieder nieuw model is hopelijk beter dan zijn voorganger hé.

          Maar het gaat specifiek over minder kwaliteit op een full frame camera:
          http://www.dpreview.com/lensreviews/..._n15/page7.asp

          Conclusion - Pros
          ■Superb build quality with dust and moisture sealing
          ■Excellent image quality on DX format
          ■Effective optical image stabilization
          ■Excellent autofocus with manual override and AF stop buttons
          Conclusion - Cons
          Less impressive performance on FX format - marred by soft corners and vignetting
          ■Somewhat susceptible to flare with direct light sources in or close to the frame
          ■Average close-up performance, especially at wide apertures


          Is dat prob bij de VRII dan (grotendeels) opgelost.
          Ik vond op dit moment nog geen duidelijk antwoord.

          Grtz
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

            Vignetting, of de hoeken minder scherp zijn dan het midden, vind je allemaal hier:


            Over flare staat er niets in. Als je met close-up performance bedoelt om iets macro-achtigs ermee te proberen:

            "The 70-200mm ƒ/2.8 makes a very poor macro lens, with just 0.12x magnification. However, its close-focusing range has been improved, at just 1.4 meters (around four feet from the end of the lens)."

            Wel spijtig voor een lens van zoveel geld...ik begrijp alleen niet goed hoe ze dat doen, die vergrotingsfactor...
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

              Er is al veel geschreven over deze nieuwe topzoom versus de oude, en na uitgebreide testen zou ik persoonlijk als D3 en D700 gebruiker minder geneigd zijn om voor de nieuwe te gaan, zeker als je er geen landschappen mee doet. Op APS-C zal je echter bij onderwerpen kortbij aan 200mm de oude versie moeten dichtstoppen naar f/4 en heel dichtbij zelfs tot f/5.6 om kritische scherpe foto's te krijgen.

              De nieuwe 70-200VRII is wel superscherp over de hele lijn, maar levert inderdaad in op de vergrotingsfactor. Voor veel personen op internet is dat een groot probleem, maar voor mij niet omdat ik met de lens op FF dicht genoeg kan komen voor beeldvullende portretten. En voor macro zal ik wel een echte macro lens gebruiken

              Verder is 'm geweldig met de TC-20EIII wat zijn flexibiliteit zeer ten goede komt Ik moet nog checken op f/5.6 vs f/7.1 vs f/8, maar op f/5.6 is ie al zeer goed.

              De VR is ook fenomenaal Met de naakte lens kom je mits een vaste hand weg met 1/6s en met TC-20EIII aan 1/10s

              Comment


              • #8
                Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Er is al veel geschreven over deze nieuwe topzoom versus de oude, en na uitgebreide testen zou ik persoonlijk als D3 en D700 gebruiker minder geneigd zijn om voor de nieuwe te gaan, zeker als je er geen landschappen mee doet. Op APS-C zal je echter bij onderwerpen kortbij aan 200mm de oude versie moeten dichtstoppen naar f/4 en heel dichtbij zelfs tot f/5.6 om kritische scherpe foto's te krijgen.

                De nieuwe 70-200VRII is wel superscherp over de hele lijn, maar levert inderdaad in op de vergrotingsfactor. Voor veel personen op internet is dat een groot probleem, maar voor mij niet omdat ik met de lens op FF dicht genoeg kan komen voor beeldvullende portretten. En voor macro zal ik wel een echte macro lens gebruiken

                Verder is 'm geweldig met de TC-20EIII wat zijn flexibiliteit zeer ten goede komt Ik moet nog checken op f/5.6 vs f/7.1 vs f/8, maar op f/5.6 is ie al zeer goed.

                De VR is ook fenomenaal Met de naakte lens kom je mits een vaste hand weg met 1/6s en met TC-20EIII aan 1/10s
                Ik koop de D700 & 1 v/d 70-200 met 1 doel, ijshockey.
                Het bereik van 200mm is voor mij voldoende, ik zie meer voordeel bij de FF camera's op de 70mm want dan kun je ze dichterbij laten komen.

                Dus, VR of VRII voor mij?
                Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                BE-Wommelgem
                .: 20D & D700 :.

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

                  En als je concerten wilt gaan doen... is het dan beter om de VRII versie te kopen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                    En als je concerten wilt gaan doen... is het dan beter om de VRII versie te kopen?
                    ik heb vorig jaar in oktober Rock Ternat gedaan met D700 en geleende oude versie van 70-200 VR en die combinatie was echt de max

                    foto's: http://jimsworld.fototime.com/RockTernat2009
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

                      Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                      Ik koop de D700 & 1 v/d 70-200 met 1 doel, ijshockey.
                      Het bereik van 200mm is voor mij voldoende, ik zie meer voordeel bij de FF camera's op de 70mm want dan kun je ze dichterbij laten komen.

                      Dus, VR of VRII voor mij?
                      Dan denk ik zeker aan de oude VR.

                      Sluitertijden liggen hoog door de actie,dus heb je de nieuwe VR niet nodig. Van 70-135mm is ie sowieso superscherp op f/2.8 En op 200mm zullen de spelers sowieso zich >10m bevinden, en dan is er ook geen vuiltje aan de lucht. Alleen voor portretten de verste hoeken vermijden

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                        En als je concerten wilt gaan doen... is het dan beter om de VRII versie te kopen?
                        Hangt er vanaf D90/D300 of D3/D700. Als je echt dichtbij gaat komen en je hebt sowieso f/2.8 nodig, zou ik op DX de nieuwe durven aanraden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Hangt er vanaf D90/D300 of D3/D700. Als je echt dichtbij gaat komen en je hebt sowieso f/2.8 nodig, zou ik op DX de nieuwe durven aanraden.
                          Ik zou willen upgraden naar een D700 voor concert fotografie. Dus FX.
                          (voorlopig heb ik wel nog DX...)

                          Wat zou je dan aanraden voor concert fotografie voor FX?
                          Eerder de oude versie?

                          Alvast bedankt!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                            Ik zou willen upgraden naar een D700 voor concert fotografie. Dus FX.
                            (voorlopig heb ik wel nog DX...)

                            Wat zou je dan aanraden voor concert fotografie voor FX?
                            Eerder de oude versie?

                            Alvast bedankt!
                            Scherpe hoeken heb je enkel nodig voor landschap, en de onscherpte die ik zag op 200mm f/2.8 op onderwerpen dichtbij valt sowieso minder op op de D700. Ik zou in jouw geval een jong tweedehands exemplaar zoeken van de oude versie, en als je dan nog wil upgraden, verlies je amper of geen geld. Ondertussen zal de prijs van de nieuwe ook weer wat gezakt zijn

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70-200 voor op D700? VR of VRII?

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Scherpe hoeken heb je enkel nodig voor landschap, en de onscherpte die ik zag op 200mm f/2.8 op onderwerpen dichtbij valt sowieso minder op op de D700. Ik zou in jouw geval een jong tweedehands exemplaar zoeken van de oude versie, en als je dan nog wil upgraden, verlies je amper of geen geld. Ondertussen zal de prijs van de nieuwe ook weer wat gezakt zijn
                              Oké! Bedankt!!!
                              Heel erg handig advies!

                              Comment

                              Working...
                              X