Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF 50/1.8 D interessant voor binnenshuis?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF 50/1.8 D interessant voor binnenshuis?

Hallo,

ik heb onlangs een D90 met 18*105 kitlens gekocht. Ik trek echter vaak foto's 's avonds binnenshuis. Met flits trek ik niet zo graag, omdat de kleuren niet zo natuurlijk zijn. Zonders flits is het niet doenbaar om een foto te trekken. (te lange sluitertijd of te hoge ISO)

De lichtsterkte van mijn 18-105 is 3.5. Ik overweeg om een AF50/1.8 te kopen. Zal ik daarmee wel foto's binnenhuis bij matig licht kunnen trekken zonder de ISO te hoog te moeten instellen en sluitertijd van max 1/40? Is dit een groot verschil met mijn 18-105?

bedankt!

ps: Kan ik de EV meten met mijn d90?

Re: Nikkor AF 50/1.8 D interessant voor binnenshuis?

Met een D90 kan je gemakkelijk tot ISO 800 gaan, maar de 50 1.8 is een toplens die je zeker mag aanschaffen!

Dat de kleur niet natuurlijk overkomt is waarschijnlijk je witbalans, dus probeer die goed in te stellen en dan zullen die kleuren wel goed zijn...
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

Hi,

afhankelijk van wat je ermee wilt doen en de afstand tot je onderwerp, is de 35 mm 1.8 DX ook interessant .
      Hou er wel rekening mee dat je met dit soort van objectieven een bijzonder geringe scherptediepte hebt en dus soms toch een aperture van F2.8 of meer (allez, eigenlijk minder) moet instellen.
      Binnen flitsen lukt overigens goed met een aparte flitser, bijvoorbeeld een Nikon SB-400 of 600, als je de flitskop naar het plafond richt en je onderwerp dus onrechtstreeks belicht.

Greetz,

JD
      Last edited by remorfer; 22 januari 2010, 21:39.

Comment

Je kan heel eenvoudig zelf nagaan hoeveel je wint met nu. Vergeet ook niet dat je max opening nu eigenlijk 3.5 tot 5.6 is. Reken bv dat je 2 stops wont, dat is van iso 1600 naar 400! Die lens kan dus zeker een oplossing zijn.

De voorgestelde 35mm is iets duurder maar ook bredere kijkhoek wat binnen handig is.

Comment

Je kunt dat zelf uitrekenen. Als je je diafragma met 1 stop vergroot halveert je sluitertijd. Dus als je bij een diafragma van f4 en sluitertijd hebt van 1/25 wordt dit bij een diafragma van f2.8 1/50. Daarbij komt dat een verdubbeling van je iso je sluitertijd ook halveert. Dus als je bij iso 200 een sluitertijd hebt van 1/50 wordt dat bij iso 400 1/100.

Dus concreet antwoord op jouw vraag: Als je met een diafragma van f3.5 en sluitertijd hebt van 1/10 heb je onder dezelfde omstandigheden met een diafragma van f1.8 een sluitertijd van ongeveer 1/40.

Bedenk wel dat de scherpte diepte ook flink verschilt. Ook dit is de helft.
          Op 3 meter afstand van het object is de scherpte diepte met een 50mm objectief f3.5 49,5 cm en op f1.8 is dat 25 cm.
          groet, Rik

Comment

50mm is best wel veel voor binnenshuis.... de 35mm is beter geschikt...
            Tenzij je een erg groot huis hebt...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
            X