Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek

    Hallo,

    er zijn nog enkele onduidelijkheden voor mij qua groothoeklenzen.

    De EF-S lenzen van Canon dienen voor crop-camera's, om een grotere groothoek te verkrijgen. Klopt hé?
    Maar dan klopt het crop-ff-regeltje van vermenigvuldigen met 1,6 (vb) niet meer vermoed ik?
    Een EF-S van 17mm heeft meer groothoek dan een EF van 17mm?

    Hoe vergelijk je zoiets?

    Ik heb interesse in de Canon EF-S 10-22 voor een 1,6 crop-camera.
    Normaal zou je denken dat 10mm dan 16mm wordt??

    Maar andere merken mogen voor mij ook. Bvb de Tokina 11-16.
    Maar dit heeft dan niet het EF-S 'ding' ? Heeft die dan meer groothoek dan de EF-S 10-22?

    Hoe dan ook, ik zoek een zeer grote groothoek, maar zonder bijkomende nadelen (geen fish-eye effecten e.d. dus).

    Iemand die me deze materie kan uitleggen? Ik ben een redelijke nieuweling in het groothoekfenomeen.

    Alvast bedankt!
    Bram

  • #2
    Re: Groothoek

    Als je met een crop camera werkt moet je enkel de brandpuntafstand van jouw objectief met de crop-factor vermenigvuldigen om de "klassieke" brandpuntsafstand op een full frame toestel te bekomen. En 10-22 mm wordt zo 16-35 mm.
    Of het objectief een EF-S is of niet, doet hierbij niets terzake. Het enige verschil tussen een EF-S objectief en een ander objectief is dat een EF-S objectief niet op een full frame kan/mag gebruikt worden (er zou slechts een deel van de sensor belicht worden omdat de lens kleiner is en dichter bij de sensor staat). Maar dit heeft dus niets met de brandpuntsafstand of de omrekening ervan te maken. Ook bij een niet-EF-S objectief moet je de brandpuntsafstand met de crop-factor vermenigvuldigen om de klassieke brandpuntsafstand te bekomen.
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek

      Je hoeft maar 1 ding te onthouden:
      DE CROPFACTOR IS EEN BODY-EIGENSCHAP.
      De brrandpuntsafstand wordt altijd in millimeters op de lens aangegeven en hoe het er uiteindelijk uitziet, wordt door de body (sensor) bepaald, de cropfactor dus.
      EFs betekent niet meer dan dat het achterste element wat verder in de camera steekt dan tot dan toe gebruikelijk, met groothoek heeft het op zich niets van doen, maar de constructie van groothoeklenzen wordt daardoor wat eenvoudiger.

      Een goede groothoek voor cropcamera's is de Efs 10-22 , de 10mm wordt inderdaad 16mm Kleinbeeld equivalent, vergis je daar niet in , het is extreem wijd.

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek

        Ahzo!

        Ik had me laten wijsmaken dat Efs lenzen de crop-factor wat compenseren.
        Duidelijk niet dus.
        Dat verklaart heel wat!

        Bedankt voor de reacties!

        Groeten,
        Bram

        Comment

        Working...
        X