Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macrolenzen

Ik zou Comman wel de 105 willen aanraden.
    Voordeel is dan ook dat de beestjes 30% minder schrikken, dus meer kans op overleving.
    Daarbij is de 105mm micro van Nikon een dijk van een lens.
    Die van Canon ook, maar ja daar ben je met Nikon niks mee
    Door de snelle AFS van de 105 Nikkor VR kun je de camera ook op C AF zetten en dan kun je ook levende vlinders schieten.
    Met een 300mm AFS gaat het met een tussenring ook vrij aardig.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Als je vroeg genoeg opstaat zorgt de grote frigo der natuur wel voor genoeg onderkoelde insecten om op te oefenen. Dan mag het wel hoor
      De reactie hierboven is ook al behoorlijk van de pot gerukt. AFAIK ondervinden de meeste insectensoorten geen last van een tijdelijke onderkoeling.

Laten we niet hypocriet zijn; door als macrofotograaf in het veld rond te lopen trap je hoogstwaarschijnlijk links en rechts ook een beestje dood of een plantje plat.
      Wie is dan eigenlijk het meest ethisch (in)correct bezig: iemand die een huisvlieg in de frigo steekt of iemand die een veld vol zeldzame orchideeën plattrapt op zoek naar een mooie vlinder?
      Zo is het

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
      https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Het beste ga je gewoon 's morgens vroeg fotograferen, zoals FLuKee ook al aangeeft.
        De insecten blijven dan beter zitten omdat ze nog moeten drogen van de dauw.
        Bovendien is het licht dan zachter wat aangenamere foto's oplevert.

Als we het ethische even buiten beschouwing laten van het al dan niet in de frigo steken... ik vraag me gewoon af waar je dan mee bezig bent. Dat is erg kunstmatig en bij mij zou dat de pret al onmiddellijk derven. Ik heb liever de dingen gewoon te fotograferen als ik ze tegenkom, en lukt het niet, pech, gaan we gewoon verder..

Ik heb ook al gehoord van mensen die coldsprays gebruiken .. tsja.. alles voor de foto ?
        Als je op safari gaat, ga je de dieren toch ook niet eerst ff verdoven en ze dan zo boetseren voor de beste foto ?

Volgens mij moet je gewoon leren om die bepaalde techniek te beheersen en moet je gewoon geduld hebben

Comment

Misschien even dit lezen voor je een lens koopt. Enkele voor en nadelen van korte en lange macrolenzen op een rij gezet.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
            Ik hoop ten zeerste dat je daar niet mee begint,persoonlijk vind ik dat mensen die deze praktijken gebruiken hier ZEKER NIET THUISHOREN !!!
            Vind ik ook
            Een fotograaf neemt de foto maar manipuleert niet de natuur, omgeving,....etc om een topfoto te krijgen. Kunde, inzicht,veel geduld en geluk moeten je daarbij helpen

ontopic: Ik bezit de AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED en ben daar heel tevreden over. Bruikbaar in vele omstandigheden en met een 1.4 convertor kun je ook de kleinste beestjes goed fotograferen.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
              Een fotograaf neemt de foto maar manipuleert niet de natuur, omgeving,....etc om een topfoto te krijgen. Kunde, inzicht,veel geduld en geluk moeten je daarbij helpen
              Een erg nobele maar even naïeve gedachte denk ik.
              Ik denk dat de meeste zo niet alle natuurfotografen de natuur manipuleren, los van het feit of het nu bewust is of niet.

Uiteindelijk handelen we allemaal uit vrij egoïstische motieven: we trekken de natuur in voor ons eigenbelang. Voor de één gaat het om natuurbeleving, voor de ander draait het erom bepaalde beestjes te fotograferen. Het enige dat je kan doen, is daar zo bewust mogelijk mee omgaan.

Los daarvan: soms komt manipulatie de natuur ook ten goede hoor.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Man man man, wat een reacties hier op deze frigotip...

Ik heb het nog niet gedaan, en ben het momenteel niet van plan.
                Maar er is toch nog een verschil tussen een insect een beetje afkoelen zoals het in de natuur ook gebeurt en een olifant verdoven. Mijn vriend sprak van een koelkast, geen diepvries!

Aan zij die deze praktijk 'afgrijselijk' vinden:
                - gebruik geen insectensprays, muggenapparaten ed.
                - sla nooit meer muggen, vliegen, wespen dood.
                - als er een wespennest op je zolder zit, rustig laten zitten en fotootjes gaan nemen tot ze vanzelf weg gaan.
                - rij NIET meer met de auto, je doodt er enkele honderden per km.
                - gebruik geen muizenvallen of muizenvergif
                - get a life !

Comment

Tommie heeft ergens een punt dat velen die hier een afkeurend antwoord gegeven hebben op het onethische voorstel om dieren kunstmatig af te koelen helemaal niet consequent zijn in hun daden en de natuur op andere momenten toch - bewust of onbewust - schade aanbrengen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het helemaal niet in de aard van de natuurfotograaf hoort te liggen om de fauna en flora die je op plaat wil leggen zomaar kan manipuleren om jouw ideale foto te kunnen maken... Dit is helemaal niet van de pot gerukt: het strooien van hondenkoekjes om een vosje te kunnen fotograferen is dan echt niet ver weg... De vrouw of man die met respect de natuur in al haar facetten op foto wil vastleggen neemt zo een beproeving en het geduld voor het wachten op die ene mooie gelegenheid er graag bij en het maakt de foto enkel waardevoller naar mijn mening

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar ik heb van anderen gehoord dat tussenringen van Raynox de moeite waard zijn, in ieder geval om eerst kennis te maken met macro fotografie. Zo kan je na verloop van tijd uitmaken of je echt wil doorgaan daarmee en eventueel dan pas een echte macro lens kopen. Weet iemand of die tussenringen op verschillende brandpuntsfastanden werken? dan kan je eerst met verschillende lenzen proberen vooraleer je beslist welke mm je koopt..
                  People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
                  http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

Comment

Wanneer de lengte van de tussenringen gelijk is aan de brandpuntsafstand, dan kun je een afbeeldingsmaatstaf van 1 verkrijgen, dus 1:1.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Wanneer de lengte van de tussenringen gelijk is aan de brandpuntsafstand, dan kun je een afbeeldingsmaatstaf van 1 verkrijgen, dus 1:1.
                      Ik ben hoegenaamd geen expert in deze zaken en daarom even deze vraag.
                      Ik heb pakweg een 50mm 1.4 lens en wil met die tussenstukken een macrolens "maken" van 150mm. Moet ik dan 150mm tussenringen steken? Moet ik die 50mm in mindering brengen? Moet ik rekening houden met crop of FF body om die mm'ers te berekenen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Ik kreeg de tip om insecten eerst te vangen, een paar uur in de frigo te stoppen, dan blijven ze langer stil zitten.
                        Nadien leven ze gewoon terug verder.

Nu nog aan een macrolens geraken...
                        We zullen jouw eens een paar uur in de koelkast steken. Hopelijk kan je stil zitten als ik een portretje van je maak. Anders ga je er nog eens een paar uur in. Tot het goed is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                          Ik ben hoegenaamd geen expert in deze zaken en daarom even deze vraag.
                          Ik heb pakweg een 50mm 1.4 lens en wil met die tussenstukken een macrolens "maken" van 150mm. Moet ik dan 150mm tussenringen steken? Moet ik die 50mm in mindering brengen? Moet ik rekening houden met crop of FF body om die mm'ers te berekenen?

Je kunt van een objectiefmet 50mm brandpuntsafstand geen 150mm macro objectief maken dmv tussenringen......je kan er wel een 50mm macro-objectief van maken. Hetgene wat je doet met tussenringen is de focusafstand verkorten....je zal tevens focus op oneindig verliezen. Korter focussen op je onderwerp= een sterkere vergroting van je onderwerp in de uiteindelijke foto. Met 150mm tussenringen zou je op een 50mm lensje theoretisch een vergroting van ong 3:1 kunnen bekomen.Op een crop camera betekend dit dat voorwerpen van ong. 7x5mm de foto volledig vullen. De beperking van zulke vergroting is dat je heel dicht op je onderwerp zal zitten. Hoe korter de brandpuntsafstand van het objectief waarop je de tussenringen plaatst hoe dichter je op je onderwerp moet kruipen. Bij breedhoeklenzen met zoveel tussenringen is het zelfs zo dat je onderwerp in de lens zou moeten zitten wil je het fotograferen met veel vergroting= onmogelijk natuurlijk. Een 50mm objectief met 150mm tussenringen heeft een maximum focusafstand van slechts een paar cm.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Man man man, wat een reacties hier op deze frigotip...

Ik heb het nog niet gedaan, en ben het momenteel niet van plan.
                            Maar er is toch nog een verschil tussen een insect een beetje afkoelen zoals het in de natuur ook gebeurt en een olifant verdoven. Mijn vriend sprak van een koelkast, geen diepvries!

Aan zij die deze praktijk 'afgrijselijk' vinden:
                            - gebruik geen insectensprays, muggenapparaten ed.
                            - sla nooit meer muggen, vliegen, wespen dood.
                            - als er een wespennest op je zolder zit, rustig laten zitten en fotootjes gaan nemen tot ze vanzelf weg gaan.
                            - rij NIET meer met de auto, je doodt er enkele honderden per km.
                            - gebruik geen muizenvallen of muizenvergif
                            - get a life !
                            Ik heb weinig problemen met het onwetens doodtrappen van insecten wanneer ik in een weide wandel....ik heb er ook helemaal geen probleem mee dat ik met de auto ervoor zorg dat er heel wat insecten zich te pletter vliegen tegen de voorruit......maar:
                            Je moet je de vraag stellen welke voldoening je gaat krijgen met het fotograferen van insecten die sterk afgekoeld zijn of zo goed als dood zijn. Waar zit de uitdaging .....je kunt net zo goed een rijstkorrel of een kiezelsteentje fotograferen. De uitdaging en kunst bij het fotograferen van dieren en insecten bestaat er net in dit de toen zonder dat je controle hebt over hun eigen wil en zonder dat je ze schade toebrengt. Een peuter kan insecten fotograferen die niet wegraken omdat ze verdoofd zijn......en wie wil er uiteindelijk vergeleken worden met een peuter ipv met een geoefend fotograaf
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 11 januari 2010, 19:10.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Prima uitleg , hartelijk bedankt

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Je kunt van een objectiefmet 50mm brandpuntsafstand geen 150mm macro objectief maken dmv tussenringen......je kan er wel een 50mm macro-objectief van maken. Hetgene wat je doet met tussenringen is de focusafstand verkorten....je zal tevens focus op oneindig verliezen. Korter focussen op je onderwerp= een sterkere vergroting van je onderwerp in de uiteindelijke foto. Met 150mm tussenringen zou je op een 50mm lensje theoretisch een vergroting van ong 3:1 kunnen bekomen.Op een crop camera betekend dit dat voorwerpen van ong. 7x5mm de foto volledig vullen. De beperking van zulke vergroting is dat je heel dicht op je onderwerp zal zitten. Hoe korter de brandpuntsafstand van het objectief waarop je de tussenringen plaatst hoe dichter je op je onderwerp moet kruipen. Bij breedhoeklenzen met zoveel tussenringen is het zelfs zo dat je onderwerp in de lens zou moeten zitten wil je het fotograferen met veel vergroting= onmogelijk natuurlijk. Een 50mm objectief met 150mm tussenringen heeft een maximum focusafstand van slechts een paar cm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                                Ik heb weinig problemen met het onwetens doodtrappen van insecten wanneer ik in een weide wandel....ik heb er ook helemaal geen probleem mee dat ik met de auto ervoor zorg dat er heel wat insecten zich te pletter vliegen tegen de voorruit......maar:
                                Je moet je de vraag stellen welke voldoening je gaat krijgen met het fotograferen van insecten die sterk afgekoeld zijn of zo goed als dood zijn. Waar zit de uitdaging .....je kunt net zo goed een rijstkorrel of een kiezelsteentje fotograferen. De uitdaging en kunst bij het fotograferen van dieren en insecten bestaat er net in dit de toen zonder dat je controle hebt over hun eigen wil en zonder dat je ze schade toebrengt. Een peuter kan insecten fotograferen die niet wegraken omdat ze verdoofd zijn......en wie wil er uiteindelijk vergeleken worden met een peuter ipv met een geoefend fotograaf
                                exactly my point

Comment

Working...
                                X