Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

    Ik ben van plan om rond juni dit jaar m'n D700 eens te verwennen met een nieuwe lens. Ik raak er alleen niet echt wijs uit welke lens ik zou kopen. De keuze ligt op dit moment tussen een 24-70 ƒ/2.8 en een 70-200 ƒ/2.8 VRII. Ik ben van zin om op (lange) termijn beide lenzen te kopen, of iets gelijkwaardig, maar weet niet goed welke lens ik best eerst zou kopen. Wat ik nu zou kunnen "vergelijken" met de 24-70 zijn de 50mm ƒ/1.8D en een oudere 35-70 ƒ/3.3 - 4.5. Met de 70-200 is dit eigenlijk alleen een Tamron 75-250 vanuit 1977, die nog altijd goed werkt maar spijtig genoeg toch MF is.
    Ik weet ook niet echt zeker of die 11 extra mm het overwegen van de 24-70 nu al waard maken, of ik toch best voor de 70-200 zou gaan. Is er iets bekend qua updates voor de 24-70, die het misschien verstandiger maken om eerst de 70-200 te kopen en daarna pas de 24-70, of misschien best toch eerst andersom?
    Qua stijl van foto's: ik doe alles graag, hoewel m'n voorkeuren zich toch merkwaardig ver van de studio afspelen ;-)
    Andere voorstellen van lenzen mogen natuurlijk ook.

  • #2
    Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

    Op Fx is een 24-70/2.8 een 'standaardzoom'.
    In principe is dit dus all round, je kan er eigenlijk nooit een verkeerde aankoop mee doen.
    Ga je voor de 70-200 VE II, heb je een telezoom; kom je in een ander bereik.
    Kwestie van prioriteiten.
    Beide zijn toppers.

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

      Moeilijke keuze. De twee lenzen vullen elkaar perfect aan.
      Onafhankelijk van de lenzen die je al/nog in je bezit hebt: Met de 70-200 ben je volgens mij veelzijdiger en heb je VR. Deze lens is ook recent vernieuwd en dus niet onmiddelijk in de lijn voor vervanging.
      De 24-70 vermoed ik zal wel eens een VR versie opvolger krijgen, maar is tot op heden wel de beste 'standaard' lens voor een FF
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

        Dus, misschien toch best eerst de 70-200 kopen, zoals ik al dacht?
        De reden waarom ik dat zelf had gedacht was vooral omdat de 70-200 het recentst geüpdatet is. Wat ik me vooral ook afvraag is, hoeveel verschil gaan die 11 mm extra eigenlijk echt geven? ( dus bij de 24-70 tegen de 35-70 die ik nu heb?)

        Comment


        • #5
          Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

          Twee tips...

          1. Huur beide lenzen eens voor een week-end, en ga heel dat week-end fotograferen
          Kijk daarna welke lens je het meeste gebruikte

          2. Koop een tweedehandse 70-200 VR (oud model) én een 24-70. Die heb je samen voor ongeveer hetzelfde bedrag. Je kan die 24-70 ook vervangen door een nieuwe 28-75 van Tamron...
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #6
            Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

            Het fijne van een D700 is dat je met bijna elke lens mooie foto's kunt maken.

            Als je kennelijk geen behoefte heb aan erg snelle AF voor reportages en sport zou je ook kunnen overwegen een leuke groothoek erbij te kopen (bijvoorbeeld een 20mm AIS) en met de 70-300VR als telelens kun je je ook zeker geen buil vallen. Hiermee houdt je je uitrusting ook goed draagbaar.
            Heb je dit kan kun je rustig afwachten tot je een keer een 24-70 voor een aantrekkelijke prijs tegen komt.
            Je zult je met de lenzen die je nu hebt trouwens verbazen hoe een 24-120mm VR mee valt (mits een goed exemplaar).
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

              Puur rationeel bekeken:
              - Foto Rubens heeft momenteel een promotie lopen met de 24-70: 1399 euro (http://www.fotorubens.be/5683/fotoru...D_SPECIAL_DEAL). Dit is jammer genoeg al 100 euro duurder dan pakweg een maand geleden (ik heb hem toen gekocht). Bij lancering kostte de 24-70 zo'n 1700 euro.
              - De nieuwe 70-200 II piekt momenteel qua prijs. Het is dus beter nog een jaartje te wachten tot de prijs misschien wel onder de 2000 euro zakt.
              Bovendien duiken nu meldingen op van enkele kinderziekten: http://nikonrumors.com/. Ik zou de aankoop van deze lens nog even uit stellen en kiezen voor de 24-70.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

                24-70 is inderdaad meer "standaard" of "all round". Veel hangt af van je persoonlijke stijl: werk je graag dicht op je onderwerp of niet?

                Verder is de beste tip hier al gegeven denk ik:

                1. Huur beide lenzen eens voor een week-end, en ga heel dat week-end fotograferen
                Kijk daarna welke lens je het meeste gebruikte
                Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

                  11mm is geen verschil als je 200 of 211 vergelijkt. Maar 35 versus 24 is toch een groot verschil. Dus ik zou eerst voor de 24-70 gaan.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    - De nieuwe 70-200 II piekt momenteel qua prijs. Het is dus beter nog een jaartje te wachten tot de prijs misschien wel onder de 2000 euro zakt.
                    Pas op... de lens staat NU al bij CameraNu.nl € 2.089,00 geprijsd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

                      Wow, bedankt voor de reacties alvast.
                      Ik ben zeker van zin om beide lenzen eens te huren... Alleen krijg ik niet echt gehoord bij Konijnenberg heb ik de indruk. Ik woon zelf tussen Mechelen en Leuven, zijn er misschien aanraders waar ik de lenzen nu al eens kan gaan huren?

                      Effectief kopen zou ik pas doen rond juni-juli.... Geen idee hoe de prijzen er tegen dan uit zouden zien?
                      Wat denken jullie dat de verbeteringen zouden zijn die in de eventuele vervanger van de 24-70?

                      Comment


                      • #12
                        Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

                        Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                        Wow, bedankt voor de reacties alvast.
                        Ik ben zeker van zin om beide lenzen eens te huren... Alleen krijg ik niet echt gehoord bij Konijnenberg heb ik de indruk. Ik woon zelf tussen Mechelen en Leuven, zijn er misschien aanraders waar ik de lenzen nu al eens kan gaan huren?

                        Effectief kopen zou ik pas doen rond juni-juli.... Geen idee hoe de prijzen er tegen dan uit zouden zien?
                        Wat denken jullie dat de verbeteringen zouden zijn die in de eventuele vervanger van de 24-70?
                        Vervanger van de 24-70
                        De 24-70 is al een nieuwe lens met nanocoating speciaal uitgebracht bij de introductie van de Nikon FF's
                        (is de vervanger van de 28-70)

                        Als je gaat upgraden is het beste om eerste de lens te kopen die je het meest gaat gebruiken en later de andere.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: [Nikon] 70-200 VRII of 24-70?

                          Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                          Wat denken jullie dat de verbeteringen zouden zijn die in de eventuele vervanger van de 24-70?
                          Verbeteringen zullen minimaal zijn, de lens leunt al dicht aan tegen de perfectie.
                          En VR? Op de korte brandpunten niet echt noodzakelijk.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment

                          Working...
                          X