Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is het verschil (in primes Nikkor)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is het verschil (in primes Nikkor)?

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 35mm/1.8 primelens een 50mm/1.8 primelens van Nikkor?!

Voor welk soort fotografie zijn ze geschikt?!

Met dank,

Sander.

Re: Wat is het verschil (in primes Nikkor)?

Hej,

Vroeger werd er voor filmcamera's 50mm lenzen gemaakt. De film was 35mm groot
    Toen het digitale tijdperk intrede kwam men met fullframe camera's (= zeer duur) en niet fullframe camera's.

De fullframe hadden dezelfde sensorgrootte als film, namelijk een sensor van 35mm groot.
    Maar de DX camera's (niet-fullframe) hadden een kleinere sensor.
    Dit kwam overéén met anderhalf keer kleinere sensor. Dus als je hetzelfde qua zoom wou hebben als de 50mm, moet je de 35mm kopen (want 35mm x 1,5 is ongeveer 50mm).

Dus bij een nikon D300, D90, D3000, D5000, ... moet je de lens maal 1,5 doen.
    Bijv: 200mm op film geeft op Digitaal DX, een effect van 300mm (als je het met film vergelijkt).

zie plaatje

Daarom heeft nikkor nu ook een 35mm af-s lens gemaakt. Deze lens komt dus overéén met de 50mm lens van vroeger.

35mm geeft een rustig perspectief, komt naar het schijnt overéén met wat je oog gemiddeld scherp ziet.

35mm zoomlens niet verwarren met 35mm film. De film is de grootte van de film :-) 35mm is het zoombereik, zoals bijvoorbeeld een 200-400mm lens.

Verder kan met de 35mm af-s niet op fullframe camera's gebruiken. Alle lenzen model DX kunnen dus niet op fullframe camera's zoals D3 en D700 gebruikt worden. (allé in principe wel, maar toch niet aan te raden).

Ok, ik weet dat het ingewikkeld is, maar als je een niet-fullframe camera's hebt als D3000, D300, D90, D80, D5000, D40 enzovoort dan koop je de 35mm als je hetzelfde effect als film wilt hebben, namelijk dat van een rustig perspectief. Als je toch iets meer zoom wilt hebben kan je altijd de 50mm kopen voor je camera's.

De 35mm is handig voor binnen als er weinig licht is, men kan het ook als portretlens gebruiken, maar het is niet aan te raden voor landschap (volgens mij).
    Last edited by Philippeiship; 1 januari 2010, 16:15.
    http://www.superzalig.be
    http://www.facebook.com/superzalig
    http://www.flickr.com/photos/philippeflickruser/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skywalker Bekijk bericht
      Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 35mm/1.8 primelens een 50mm/1.8 primelens van Nikkor?!
      15mm

Oorspronkelijk geplaatst door Philippeiship Bekijk bericht
      De 35mm is handig voor binnen als er weinig licht is, men kan het ook als portretlens gebruiken, maar het is niet aan te raden voor landschap (volgens mij).[/B][/COLOR]
      De 35mm geeft op een cropcamera hetzelfde beeld als een 50mm op een full frame camera
      Voor binnen is de 35mm en de 50mm even lichtsterk, beide zijn 1.8
      Voor landschappen is deze zeker te gebruiken(ook de 50mm trouwens), dit geeft het beeld weer zoals je het zelf ziet.Beide zijn te gebruiken voor portret, de 35mm geeft een natuurlijk beeld en de 50mm maakt het onderwerp iets meer los van de achtergrond.
      In het oude analoge tijdperk hadden de meeste fotografen enkel een 50mm, nu op cropcamera's een 35mm erop schroeven en je bereikt hetzelfde.
      Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
      www.cromagnonman.be

Comment

Ok - bedankt voor jullie uitleg..!

Maar nu zie ik op het www dat die 35 mm meer dan duizend euri"s kost ?! dat is mij wat te kostbaar..

Terwijl de Nikkor 50mm f/1.8 D-AF 125 euro kost!

En wat bedoel je met: "maakt het onderwerp iets meer los van de achtergrond"..??

Hoor graag van jullie..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skywalker Bekijk bericht
          Ok - bedankt voor jullie uitleg..!
          Maar nu zie ik op het www dat die 35 mm meer dan duizend euri"s kost ?! dat is mij wat te kostbaar..
          Terwijl de Nikkor 50mm f/1.8 D-AF 125 euro kost!
          En wat bedoel je met: "maakt het onderwerp iets meer los van de achtergrond"..??
          Hoor graag van jullie..
          Een 35mm 1.8 kost hier maar 189 euro

Voor het onderwerp los te maken van de achtergrond, google is your friend
          Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
          www.cromagnonman.be

Comment

Ok - thanks!!

Comment

De 35mm geeft op een cropcamera hetzelfde beeld als een 50mm op een full frame camera
              Volgens mij geeft een 35mm lens op een dx camera niet hetzelfde beeld als een 50mm op fx. Beelduitsnede gaat hetzelfde zijn maar de achtergrond niet. De 35mm lens gaat de achtergrond naar achter drukken en de (dx) camera cropt dan 1,5x tov 50mm, dus de 35mm op dx gaat niet hetzelfde beeld geven als het menselijk oog zoals een 50mm dat doet.

Comment

Heb je de kitlens niet voor je camera? Want dan kan je het verschil in brandpunt zo in real live zichtbaar maken en dat zegt denk ik veel meer als alle tekst hier.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ben op dit moment (nog) cameraloos..

Verwacht een D90 te kopen icm een prime lens..

Scherp onderwerp en vage achtergrond dus eerder te verwachten met de 50mm Nikkor dan de 35mm?!

Grt,
                  Sander.

Comment

Als je nog geen ervaring hebt valt er met een zoomlens toch ook veel te leren. Een 18-55 is echt goedkoop en ook een 18-105 is goed en heel betaalbaar. Hiermee leer je wel goed de mogelijkheden van verschillende brandpunten verkennen.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Ik zou ook niet met een prime beginnen hoor maar zoals Spanjaard ook al zegt met een kitlens. Die prime kan je achteraf nog kopen als het je intresseerd, tenzij je de grote lichtsterkte nu nodig hebt natuurlijk.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Dat klopt - moet alles nog leren - dus in eerste instantie gewoon een kitlens..

En wat is dan handiger die 18-55 of een 18-105 (ik neem aan dat die tweede een grotere range in waarneming heeft?!..)??

(En een grip is wss ook iets wat je evt. later koopt?!)

Mvrgroet,
                        Sander.
                        Last edited by skywalker; 1 januari 2010, 20:41.

Comment

(En een grip is wss ook iets wat je evt. later koopt?!)
                          Koop maar niet te veel ineens. Werk maar met de spullen die je hebt en na een tijd koop je bij wat je mist. Een grip is handig maar niet noodzakelijk.

Comment

om eerlijk te zijn, ik heb mijn grip er enkel ophangen als ik naar optredens, concerten ed ga waar ik veel in portret stand vermoed te werken. als ik gewoon op wandel ga, heb ik die niet mee, want dat die weegt nogal wat
                            ik vermoed dat je als beginnend fotograaf nog niet echt weet wat je gaat doen, dus zou ik ook voor een 18-... gaan (zelf 18-55) en dan later misschien een of meerdere primes erbij. Zelf heb ik zowel de 50 als de 35 (35f2). De 35 hangt er standaard op. Zelf zou ik nu nog iets van 85mm en 8mm willen bijhebben omdat 50 voor portretten weinig is als er een podium is, als dat er niet is, is 50mm meer dan voldoende terwijl 35 anders een vrij goede beeldhoek geeft.

De 35mm die 1000en euri's kost, zal waarschijnlijk een f1.4 of iets zijn.
                            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Als je nog geen toestel hebt en je koopt een D90 dan kan je als je een 18-55mm koopt best de VR versie nemen die is beter dan de versie zonder die ook al eens aangeboden word.
                              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Working...
                              X