Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Als je die voorzetlenzen bedoelt die je op het objectief moet schroeven (genre 0.47wide of 1.7 teleconvertor, kan ik dit afraden. Ik heb hetzelfde geprobeerd op mijn Pentax met het standaard objectief en met een 55-200 en het geeft enorm veel vertekening. Aan de randen zijn de foto's zeer onscherp. Ik denk dat je meer hebt aan een echte teleconvertor.
Bedoel je soms voorzetlenzen voor macrofotografie?
Op een heel scherpe lens kan je met kwaliteits-voorzetlenzen vrij goede resultaten bereiken. Maar als je echt macrofotografie wil doen, dan zal je snel merken dat er ook beperkingen zijn. Met een voorzetlens heb je maar een heel beperkte werkafstand, en dan is het moeilijk om een foto juist te kadreren. Je zit te dicht op het onderwerp, of net te ver, buiten die zone zal je niet kunnen scherpstellen. Maar soms lukt het dus wel...
Ik heb er ook wat testjes mee gedaan, en dan heb ik die vrij dure voorzetlens toch maar snel weer verkocht en een echte macrolens gekocht.
Als je maar een paar keer per jaar macrofoto's wil maken, dan kan het wel een goede investering zijn. Ook om een "draagbaar" reissetje samen te stellen is het een prime keuze.
Als macrovoorzetlens levert de Raynox DCR-250 prima resultaten, vooral in het bereik 50-250 mm. DEZE poster (je kan de zoekfunktie gebruiken, hij heeft er meerdere posts met dat lensje opstaan) op Dpreview haalt er schitterende resultaten mee.
Mijn exemplaar komt van Konijnenberg.
Normaal gezien past de bijgeleverde ring op uw lens (universeel van 52 tot 67 mm filterdraad)
Comment