Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een stofvraagje;

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een stofvraagje;

Beste BD-ers,

Ik heb mezelf gister een nieuwe Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM aangeschaft. Nu raadde de verkoper mij een uv-filter aan (niet vanwege de uv, maar juist tegen het stof dat anders in de lens zou komen).

Is deze bewering juist??

Grtz Joey

PS. ikzelf dacht altijd dat stof in je lens komt door het in en uitschuiven van de lens (bij zoom-objectieven).
    Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

Re: Een stofvraagje;

Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
    Beste BD-ers,

Ik heb mezelf gister een nieuwe Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM aangeschaft. Nu raadde de verkoper mij een uv-filter aan (niet vanwege de uv, maar juist tegen het stof dat anders in de lens zou komen).

Is deze bewering juist??

Grtz Joey

PS. ikzelf dacht altijd dat stof in je lens komt door het in en uitschuiven van de lens (bij zoom-objectieven).
    Dat dacht je goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
      Beste BD-ers,

Is deze bewering juist??

Grtz Joey

Zo hebt u toch weer iets bijgeleerd. Over die verkoper.
      Gurdy

Comment

Had hem toch ter plaatse, liefst met wat volk in de buurt, om een demonstratie gevraagd.
        Hen gevraagd haarfijn aan te tonen hoe dat stof er van voor in kan komen...

Comment

Ik heb nog geen lens gezien waarbij het frontelement er zo los inzit dat er langs daar stof binnen kan komen.
          Het zal dus weinig verschil maken dat er een fliter voorzit of niet.

Maar voor de verkoper is het natuurlijk wel beter dat je een UV-filter koopt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Er zijn een paar lenzen, oa de 70(80)-200 Nikkors(en dacht ook bij de gelijksoortige Canons), waarbij het filter gewoon op de buitenste lensbuis zit en daar binnenin zit alles, dus dat wordt dan echt afgesloten en is zanddicht.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Er zijn een paar lenzen, oa de 70(80)-200 Nikkors(en dacht ook bij de gelijksoortige Canons), waarbij het filter gewoon op de buitenste lensbuis zit en daar binnenin zit alles, dus dat wordt dan echt afgesloten en is zanddicht.
              Bij de Canon 17-40 zit het filter ook op de buitenste buis, daar moet je wel een filter opschroeven om ze spatwaterdicht te maken.
              Maar bij een EF-S 17-55 f2,8 IS maakt het niet uit dat je er een filter opschroeft, want die wordt ook met filter niet spatwaterdicht...
              Last edited by Black B@ndit; 28 december 2009, 20:07.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Beste BD-ers,

Bedankt voor jullie reacties!!

En als ik jullie niet meer spreek (voor het nieuwe jaar), alvast de beste wensen en een goed, gezond 2010

Groeten Joey
                Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

Comment

Working...
                X