Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Met een 60mm, 100mm of 180mm, de leercurve voor macrofotografie blijft gelijk hoor.
Ben zelf van een 60mm naar een 180mm overgestapt en van een aanpassingsperiode was eigenlijk geen sprake.
Ikzelf heb nu de Canon 180 F3,5 bijna een jaartje en ik moet zeggen dat mijn verwachtingen lager waren dan de werkelijkheid.
Ik gebruik deze in combi met de 50D.
De AF zou vrij traag zijn, in werkelijkheid fotografeer ik alles wat ik wens, zelf vliegende vogels zonder probleem zelfs met een 1,4 extender erbij.
grote voordelen van deze canon 180 F3,5 :
- zeer scherpe beelden. ( scherper dan mijn canon 17-55 F2,8 )
- prachtige achtergronden, mooier dan de 180 van sigma volgens testen.
- vrij zwaar waardoor deze voor mij zeer goed in mijn handen ligt.
- werkafstand is groter dan bvb bij de 100 mm waardoor je makkelijker schuwe insecten kan benaderen.
nadeel van deze lens :
- geeft geen IS, maar ik gebruik bijna altijd een statief, dus is dat geen echt groot probleem.
- prijs ligt kunstmatig hoog mijn gevoel, maar is zijn kwaliteit meer dan waard.
Ik gebruik deze lens tevens met de extender 1,4 + extension tubes waardoor ik heel mooie vergrotingen krijg en deze blijven haarscherp. Enkel nog de speciale macroflitser ontbreekt nog om bij te lichten indien nodig zou zijn.
Ik gebruik deze lens alround en niet alleen voor macro, dus ook voor landschappen, portretten, evenementen, .....
Heb ze beide (Canon 180 f 3,5 macro L en Canon 100 mm macro f2,8 L IS)
Ik persoonlijk werk het liefst met de 100mm, AF is veel sneller dan de 180mm.
Stabilisatie gebruik ik niet op statief, maar daarentegen worden 80% van mij macrofoto's uit de hand genomen.
Ieder heeft zijn werkwijze, en je moet doen waar je je het beste bij voelt.
Een 2de hands 100mm macro om te beginnen is geen slecht idee zoals hierboven reeds geschreven.
Ik ben ook heel tevreden van mijn 100 mm. Dat de werkafstand kleiner is kan me enkel deren als ik me in veel bochten moet wringen of niet dichter kan waardoor ik vergroting verlies. Het merendeel van de macro foto's neem ik 's morgens en dan blijven de meeste insecten vanzelf zitten en heb ik die langere werkafstand niet nodig.
Verder lijkt me, zoals eerder gezegd, de leercurve hetzelfde voor alle macro's behalve de MP-E.
- prachtige achtergronden, mooier dan de 180 van sigma volgens testen.
Hallo,
Waar haal je dit???
Wat bedoel je hier met mooiere achtergronden?
Kan je hier een paar voorbeelden geven over welke testen dit gaat, en waar ik die kan vinden?
Of een link naar die testen?
Het zou mij verbazen moest dit waarheid zijn, aangezien ik hieromtrent toch ook al wat research heb gedaan!!!!
Ik gebruik al een kleine twee jaar de canon 100mm macro zonder L en ben er echt wel tevreden over.
Ik overweeg nu om over te gaan naar een 180mm van Sigma of Tamron (ben er nog niet uit) maar mijn 100mm gaat voorlopig niet weg
Het liefst had ik ook een 180mm van canon gehad maar ik vind 1200-1300 euro wat teveel..... want ik wil ook nog een groothoek en een tele en een convertor en een pola- en een grijsfilter en ga zo maar door......
Maw: Als het voor mijn beroep was zou ik niet twijfelen maar als hobby kijk ik toch wel naar de prijs.
Comment