Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

    Wat is scherp ?
    Heeft daar iemand een defenitie voor ?
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

    Comment


    • #17
      Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
      Wat is scherp ?
      Heeft daar iemand een defenitie voor ?
      Als we het daar nu eens over eens konden worden dan zou driekwart van de discussies op alle fora overbodig zijn.

      Definities zijn er genoeg, we hoeven alleen maar af te spreken welke we hanteren!
      We moeten er dan ook allemaal zeker van zijn dat we hetzelfde niveau van scherpzien hebben.

      Comment


      • #18
        Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

        http://www.luminous-landscape.com/tutorials/sharp.shtml

        En iedere lens heeft wsl wel een focusafstand waarop ze het scherpste is, maar of je het verschil daadwerkelijk zult merken is iets anders. En of daar tabellen van bestaan weet ik ook niet..
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #19
          Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

          Waarom zou je een zo scherp mogelijke foto willen maken?
          Ik zou je aanraden goede foto's proberen te maken, dat heeft niets met scherpte te maken
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #20
            Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

            Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
            Ja t'is net dat die niet makkelijk is, heb de handleidingen eens gedownload maar vind geen enkele info hierover, daarmee dat het forum mischien kan helpen.

            Hoeveel zou de minimumafstand zijn voor de
            50 1.4
            135 2.0
            200 2.8

            rekening houdend met de 1.6 cropfactor dus ?
            Thanks!!!
            Begrijp ik dit goed dat je gewoon wil weten wat de korste scherpstelafstand is van bovenstaande objectieven ? Zijn het de canon's ? Ook niet onbelangrijk om te weten.

            EF 50 f/1.4 : 45 cm
            EF 200 f/2.8 : 1.5 m

            De 135 weet ik niet

            Comment


            • #21
              Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

              Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              Waarom zou je een zo scherp mogelijke foto willen maken?
              Ik zou je aanraden goede foto's proberen te maken, dat heeft niets met scherpte te maken
              Voila, daar gaat het om.
              Eerste ne goeie foto.
              Als 2de een goeie scherpte.

              Een minder scherpe foto is soms mooier dan een te scherpe foto.
              (Dit naar aanleiding van een foto die ik maakte van mijn schoonmoeder, zulke rimpels da ik heb zei ze boos )
              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

              Comment


              • #22
                Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                de slechtste fotografen maken zich het meeste druk om de lensscherpte, terwijl ze zich meer druk zouden moeten maken om 'fotografie als geheel'...

                fuck dpreview en alle andere sites...die hele **** daar is geen ene ruk waard, behalve dan voor de gekken die kicken op de cijfertjes.. met cijfermateriaal maak je geen fotootjes...

                daar lopen ze niets anders dan bakstenen muren te fotograferen, wat weinig verheffend is, en weinig zegt over een plaat met welke lens dan ook in 'real life'...

                pixelpeepers en specs-lensscherpte-iso-fps-vergelijkers zijn zelden degenen die er iedere dag op uit trekken.. weinig fotookes, en veel geleuter over specs..

                ik heb er altijd een bakkie bij nodig als ik eea daarvan 'moet' lezen..




                lensscherpte.. fotofora worden telkenmale vervuild met deze onzin..

                iedere lens is scherp te krijgen.. kwestie van het juiste diafragma te gebruiken..

                durdere lenskes zullen wellicht scherper zijn bij wat meer open diafragma, maar ik zie maar wat al tevele mensen, die lopen te leuteren over lensscherpte, terwijl ze nog geeneens ze de basisinstellingen onder de knie hebben, of het verschil snappen tussen scherpte en scherptediepte...




                ga fotograferen, en pas je aan aan de omstandigheden, je materiaal, en blijf aub niet zeiken over van alles en nog wat zeg..

                tjongejonge....

                die hele dofcalculator heb ik nog nooit niks aan gehad.. ik leg aan, en ik bepaal zelf wel welk diafragma ik gebruik.pffffffffffff!!

                kwestie van ervaring en vooral op gevoel werken... en dan is de hele zooi niet meer belangrijk..

                Comment


                • #23
                  Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                  de slechtste fotografen maken zich het meeste druk om de lensscherpte, terwijl ze zich meer druk zouden moeten maken om 'fotografie als geheel'...

                  fuck dpreview en alle andere sites...die hele **** daar is geen ene ruk waard, behalve dan voor de gekken die kicken op de cijfertjes.. met cijfermateriaal maak je geen fotootjes...

                  daar lopen ze niets anders dan bakstenen muren te fotograferen, wat weinig verheffend is, en weinig zegt over een plaat met welke lens dan ook in 'real life'...

                  pixelpeepers en specs-lensscherpte-iso-fps-vergelijkers zijn zelden degenen die er iedere dag op uit trekken.. weinig fotookes, en veel geleuter over specs..

                  ik heb er altijd een bakkie bij nodig als ik eea daarvan 'moet' lezen..




                  lensscherpte.. fotofora worden telkenmale vervuild met deze onzin..

                  iedere lens is scherp te krijgen.. kwestie van het juiste diafragma te gebruiken..

                  durdere lenskes zullen wellicht scherper zijn bij wat meer open diafragma, maar ik zie maar wat al tevele mensen, die lopen te leuteren over lensscherpte, terwijl ze nog geeneens ze de basisinstellingen onder de knie hebben, of het verschil snappen tussen scherpte en scherptediepte...




                  ga fotograferen, en pas je aan aan de omstandigheden, je materiaal, en blijf aub niet zeiken over van alles en nog wat zeg..

                  tjongejonge....

                  die hele dofcalculator heb ik nog nooit niks aan gehad.. ik leg aan, en ik bepaal zelf wel welk diafragma ik gebruik.pffffffffffff!!

                  kwestie van ervaring en vooral op gevoel werken... en dan is de hele zooi niet meer belangrijk..
                  Kom jij eigenlijk wel genoeg buiten?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    kom jij eigenlijk wel genoeg buiten? :d
                    :d:d:d
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                      hmmmmm...

                      interessant, maar waar gaat dit nu eigenlijk over??
                      50 1.4 maar Welke? een Zeiss? ZE of CZ? een Canon of een Nikon? op een Nikon of een canon body? een digitale of 'anagloge' (HAAT dit overigens. niet 'analoog' maar zilver of zoeits). kortom, nie echt duidelijke vraag... meest simpele antwoord: bij de meeste lenzen: 2 stops dicht en vanaf daar is alles cool tot 2 stops voor dichtste opening (11 of 16 of 22). maar als je het echt wil weten: test het!! pak uwe kodak (zoals ze zeggen) en laat een paar geweldige voorbeelden zien op het forum.

                      ps. ikke grote Zeiss fan (hihi) en cinema-lenzen techneut...

                      groet!
                      Bart...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Kom jij eigenlijk wel genoeg buiten?
                        iedere dag, mijn beste, en niet met een enkel cameraatje, maar met van alles en nog wat!

                        ik schiet fotookes met alles wat tot mijn beschikking staat.. 35mm,middenformaat, digitaal you name it..

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                          de slechtste fotografen maken zich het meeste druk om de lensscherpte, terwijl ze zich meer druk zouden moeten maken om 'fotografie als geheel'...

                          fuck dpreview en alle andere sites...die hele **** daar is geen ene ruk waard, behalve dan voor de gekken die kicken op de cijfertjes.. met cijfermateriaal maak je geen fotootjes...

                          daar lopen ze niets anders dan bakstenen muren te fotograferen, wat weinig verheffend is, en weinig zegt over een plaat met welke lens dan ook in 'real life'...

                          pixelpeepers en specs-lensscherpte-iso-fps-vergelijkers zijn zelden degenen die er iedere dag op uit trekken.. weinig fotookes, en veel geleuter over specs..

                          ik heb er altijd een bakkie bij nodig als ik eea daarvan 'moet' lezen. Moest iederéén op dezelfde manier reageren zoals jij dat viel er op geen enkel fotografieforum wat bij te leren.




                          lensscherpte.. fotofora worden telkenmale vervuild met deze onzin..

                          iedere lens is scherp te krijgen.. kwestie van het juiste diafragma te gebruiken..

                          durdere lenskes zullen wellicht scherper zijn bij wat meer open diafragma, maar ik zie maar wat al tevele mensen, die lopen te leuteren over lensscherpte, terwijl ze nog geeneens ze de basisinstellingen onder de knie hebben, of het verschil snappen tussen scherpte en scherptediepte...




                          ga fotograferen, en pas je aan aan de omstandigheden, je materiaal, en blijf aub niet zeiken over van alles en nog wat zeg..

                          tjongejonge....

                          die hele dofcalculator heb ik nog nooit niks aan gehad.. ik leg aan, en ik bepaal zelf wel welk diafragma ik gebruik.pffffffffffff!!

                          kwestie van ervaring en vooral op gevoel werken... en dan is de hele zooi niet meer belangrijk..
                          Niet iedereen heeft behoefte aan een technische uitleg of heeft hulp nodig.....maar ook lang niet iederéén heeft uw "gevoel van werken". Er zijn heel wat beginnende fotografen die sukkelen om hun beelden wat scherper of beter belicht of gelijk wat anders beter te krijgen.Deze mensen stellen hun vragen hier om er wat van op te steken en hun skills aan te scherpen.Net daarom zijn er fora en bereidwillige mensen die je willen helpen.
                          Er worden u persoonlijk nergens geen verplichtingen opgelegd op te helpen ...noch hoef je de topics of vragen te lezen die anderen posten. MAAR HEB DAN AUB OOK NIET DE VERWAANDHEID OM DATGENE WAT ANDEREN ALS HULP OF TECHNISCHE UITLEG AANBIEDEN ALS ZEVER TE BESTEMPELEN . Je bent vast en zeker als volleerd fotograaf geboren.Moest iederéén zoals jij reageren dan was er op geen enkel fotografieforum nog wat bij te leren.
                          Last edited by RUPSELKOPKE; 18 februari 2010, 17:57.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                            iedere dag, mijn beste, en niet met een enkel cameraatje, maar met van alles en nog wat!

                            ik schiet fotookes met alles wat tot mijn beschikking staat.. 35mm,middenformaat, digitaal you name it..
                            Da's dan heel goed

                            Ik heb alleen wat moeite met de betuttelende toon van je reacties.

                            Fotografie wordt door ieder van ons verschillend ingevuld. Hoeveel talent we hebben, hoeveel tijd we aan deze hobby kunnen besteden en hoeveel geld we in functie daarvan aan ons materiaal spenderen is een gegeven dat we allemaal zelf moeten invullen en waar een ander niet "neerbuigend" over hoeft te oordelen.

                            MVG,
                            Last edited by frank207be; 18 februari 2010, 18:00.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Niet iedereen heeft behoefte aan een technische uitleg of heeft hulp nodig.....maar ook lang niet iederéén heeft uw "gevoel van werken". Er zijn heel wat beginnende fotografen die sukkelen om hun beelden wat scherper of beter belicht of gelijk wat anders beter te krijgen.Deze mensen stellen hun vragen hier om er wat van op te steken en hun skills aan te scherpen.Net daarom zijn er fora en bereidwillige mensen die je willen helpen.
                              Er worden u persoonlijk nergens geen verplichtingen opgelegd op te helpen ...noch hoef je de topics of vragen te lezen die anderen posten. MAAR HEB DAN AUB OOK NIET DE VERWAANDHEID OM TE BESLUITEN DAT DATGENE WAT ANDEREN ALS HULP OF TECHNISCHE UITLEG AANBIEDEN ALS ZEVER TE BESTEMPELEN . Je bent vast en zeker als volleerd fotograaf geboren.
                              beste rupselkopke,

                              ik ben verre van verwaand,ik noem mijzelf een self taught photographer , al dekt deze titel de lading niet in het geheel,want ik zie mijzelf niet als fotograaf, noch als artiest, zoals zovelen hier op bd zichzelf inmiddels uitgeroepen hebben..(ik doe mijn eigen ding, en wie of wat het mooi vindt of niet, zal mij een worst wezen..ik heb mijzelf nog nooit een fotograaf genoemd, dus van verwaandheid kunnen we imo hier niet echt spreken..wat ik doe is mijn zaak, of men het hier op bd mooi vindt of niet.. ik ga niet meer voor de prijsjes of de 'geldende mores' of wat volgens de 'regeltjes' of weet ik veel, wat op diverse fotofora geldt als de 'absolute waarheid'... been there, done that..ik heb er behoorlijk schijt aan gekregen, aangezien al dit gedoe op de fotofora ,mijn eigen creativiteit, plezier en inzicht op een gegeven moment behoorlijk in de weg begon te lopen..ik heb alles losgelaten, heb het gezever over iso, fps, lensscherpte etc. achter mij gelaten, en ga nu op pad, zonder mij druk te maken over al deze BS..)

                              dat zouden er meer moeten doen.. zodra je je meer druk maakt over lensscherpte dan over je compo, dan gaat er dus iets gigantisch mis..

                              ik zeg niet dat iets zever is, ik zeg alleen maar, dat lensscherpte oftewel lens-onscherpte zelden voorkomt, of indien dit al voorkomt, een serieuze constructiefout zou moeten zijn..
                              jij hebt jouw gevoel van werken, ik heb de mijne, en ieder ander heeft het zijne of het hare..


                              ik heb veel respect voor je platen, ze zijn van zeer hoog niveau, maar ik zit zeer zeker niet te wachten op jouw persoonlijke kritiek op mijn comments..


                              TS vraagt om een mening op een publiek forum..

                              ik geef het mijne, jij geeft het jouwe..

                              ik heb on-topic gereageerd, jij reageert op mijn reply, dus volledig off-topic..

                              ik ben zeker, dat jij een veel beter advies of antwoord kan geven, als dat ik dat kan, dus, waarom jezelf vermoeien met antwoorden op mijn replies?

                              voor de rest.. ieder doet zijn ding..

                              de rest interesseert me werkelijk niets..

                              ik schiet ook net zo lekker met een kitlens, die zo enorm verguisd wordt..

                              is dit een teken van arrogantie dan of zo??

                              of moet ik perse lopen bazelen over een peperduur objectief of zo??

                              da's dan vast wel beter zeker...

                              zodra de beginners wijsgemaakt wordt, dat duurder altijd beter is, dan is er niks aan de hand.. zodra je iemand erop wijst, dat meer investeren injezelf wellicht nog betere resultaten oplevert, ben je ineens betuttelend..?

                              groeten, lex!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                                Waarom zou je een zo scherp mogelijke foto willen maken?
                                Ik zou je aanraden goede foto's proberen te maken, dat heeft niets met scherpte te maken

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                                de slechtste fotografen maken zich het meeste druk om de lensscherpte, terwijl ze zich meer druk zouden moeten maken om 'fotografie als geheel'...

                                daar lopen ze niets anders dan bakstenen muren te fotograferen, wat weinig verheffend is, en weinig zegt over een plaat met welke lens dan ook in 'real life'...
                                Ik denk dat wij het eens zijn... Ik haal ook af en toe deze foto boven http://arbrealettres.files.wordpress...eau_baiser.jpg

                                Niet zo scherp, veel ruis, maar wel zeer bekend
                                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                                http://supermasj.zenfolio.com

                                Comment

                                Working...
                                X