Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen?!?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussenringen?!?

Ik zou me wat willen bezighouden met macros, maar om al dadelijk 500€ te geven aan een lens, wil ik eerst wat kijken of het me ligt.
    Dus na wat zoekwerk kom ik bij tussenringen terecht.

Ik weet ook dat je met tussenringen van plus/minus 50€ niet hetzelfde resultaat kan behalen als met een 500€ lens.
    Maar heeft er iemand ervaring mee en zoja:
    - is het een leuk alternatief
    - kan je er ook insecten mee "trekken"
    - en wat zou het beste zijn de tussenringen voor mijn Nikkor 18-55VR lens of de Nikkor 70-300VR lens en waarom?!?

thanks guys

Re: Tussenringen?!?

Oorspronkelijk geplaatst door biggdiesel Bekijk bericht

Ik weet ook dat je met tussenringen van plus/minus 50€ niet hetzelfde resultaat kan behalen als met een 500€ lens.
    Maar heeft er iemand ervaring mee en zoja:
    - is het een leuk alternatief
    - kan je er ook insecten mee "trekken"
    - en wat zou het beste zijn de tussenringen voor mijn Nikkor 18-55VR lens of de Nikkor 70-300VR lens en waarom?!?

thanks guys
    Tussenringen, of een wat handiger balg, zijn een prima alternatief als je incidenteel eens wat aan macro wil doen.
    Ik zou daar niet een AF zoom voor gebruiken maar een (bijvoorbeeld) Pentacon 50/ F1.8 of zoiets (Met M42 adapter)
    Een oud handfocuslensje kost weinig en is handmatig goed instelbaar, dat werkt voor macro best.

Comment

Er zijn ook nog andere alternatieven als je wilt experimenteren, vb voorzetlenzen of een omgekeerde 50mm lens.
      Meer hierover vind je hier:
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Je hebt met tussenringen een niet G-lens nodig, anders kan je het diafragma niet bedienen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Tussenringen zijn zeer zeker een alternatief. Neem wel een set goeie, die van Soligor b.v. Kost wat meer maar dan heb je ook wat. Ideaal om te gebruiken op een 50mm/1.8
          Dit heb ik er van gemaakt in de loop der tijd:

Alles met de Nikkor 50mm/1.8 met Soligor tussenringen.
          Deze set:

Let erop dat je dof erg klein wordt, je zal met statief moeten werken. Hoe meer mm's je tussenring deste dichter kun je je onderwerp kunt benaderen. Een 50mm is het meest geschikt om te gebruiken met tussenringen, bij een tele wordt de dof nog kleiner en is goed fotograferen bijna onmogelijk.
          Die vlieg op de bloem heb ik genomen met een tussenring op een Tamron 17-50/2.8, dat is dus ook nog best te doen. Tussenringen op een tele zou ik je dus niet aanraden, het kan wel maar het is ontzettend moeilijk.

Op dit moment fotografeer ik met een Nikkor 105/2.8 micro. Ook met deze lens kun je tussenringen erg goed inzetten, de scherpstelafstand wordt dan nog kleiner.
          Last edited by Superbamboe; 23 december 2009, 10:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Je hebt met tussenringen een niet G-lens nodig, anders kan je het diafragma niet bedienen.
            Met deze tussenringen blijft gewoon alles werken:

Al is handmatig werken wel aan te raden.

Comment

Bij G lenzen is er geen manuele diafragma instelling. Als de (mechanische) diafragma instelling door de tussenringen niet wordt doorgegeven dan blijft het diafragma volledig open staan, zonder dat je er iets aan kun regelen. Je zult die lenzen dan ook niet kunnen gebruiken.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Zelf werk ik bij gebrek aan een echte macrolens met een setje soligor tussenringen, die ik tweedehands gekocht heb. Steek die dan zelfs tussen mijn EF70-300mm lens. Het is soms wat zoeken en aanpassen (hoeveel ringen) maar het is goed mogelijk om aardige macro's te nemen. Er was 1 probleempje met deze set: EF-S lenzen pasten er niet op (vb op en EF-S17-85). Dan heb ik zelf voorzichtig de binnenste kunststofrib wat vergroot zodat dit nu wel lukt. Een echte macrolens zal wel handiger zijn en misschien ook wel scherper en beter, maar het prijskaartje is er ook naar.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                  Bij G lenzen is er geen manuele diafragma instelling. Als de (mechanische) diafragma instelling door de tussenringen niet wordt doorgegeven dan blijft het diafragma volledig open staan, zonder dat je er iets aan kun regelen. Je zult die lenzen dan ook niet kunnen gebruiken.
                  Mijn nieuwe Tamron 70-200/2.8 heeft ook geen diafragma-ring, toch blijft de lens werken als ik er een ring tussen zet. Dat wil zeggen, AF en lichtmeting werken gewoon.

Of doelde je hier niet op?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                    Mijn nieuwe Tamron 70-200/2.8 heeft ook geen diafragma-ring, toch blijft de lens werken als ik er een ring tussen zet. Dat wil zeggen, AF en lichtmeting werken gewoon.
                    Die ringen hebben dan wel een elektrische koppeling.....anders kan dat niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Die ringen hebben dan wel een elektrische koppeling.....anders kan dat niet.
                      Klopt, het zijn deze:

Comment

Tussenringen zijn zeer zeker een alternatief. Neem wel een set goeie, die van Soligor b.v. Kost wat meer maar dan heb je ook wat. Ideaal om te gebruiken op een 50mm/1.8
                        Dit heb ik er van gemaakt in de loop der tijd:

Alles met de Nikkor 50mm/1.8 met Soligor tussenringen.
                        Deze set:
                        https://www.fotokonijnenberg.nl/prod...ikon_digi.html[/B][/B]

Heel mooie fotos, maar kan ik die ringen dan gebruiken op de Nikkor 18-55VR, want als ik die 50mm/1.8 nog erbij moet kopen, dan koop ik beter een Sigma macro lens, kom ik op hetzelfde uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door biggdiesel Bekijk bericht

Heel mooie fotos, maar kan ik die ringen dan gebruiken op de Nikkor 18-55VR, want als ik die 50mm/1.8 nog erbij moet kopen, dan koop ik beter een Sigma macro lens, kom ik op hetzelfde uit.

Een Nikkor 50mm is helemaal niet nodig, iedere oude 50mm handfocuslens voldoet in principe, ik doe het zelf met een 40 jaar oude Meyer Oreston 50/1.8 (kringloopwinkel 3€)
                          Mogelijk is die 18-55 ook wel geschikt, gewoon proberen.

Comment

De diafragma instelling wordt bij Nikon vanuit de body mechanisch doorgegeven aan de lens.
                            Het is een klein lipje naast het glas aan de achterkant van de lens, wanneer je dit beweegt zie je het diafragma dicht gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Een Nikkor 50mm is helemaal niet nodig, iedere oude 50mm handfocuslens voldoet in principe, ik doe het zelf met een 40 jaar oude Meyer Oreston 50/1.8 (kringloopwinkel 3€)
                              Mogelijk is die 18-55 ook wel geschikt, gewoon proberen.
                              Die 18-55 is ook geschikt. De foto van de vlieg op die bloem in mijn link is geschoten met een Tamron 17-50/2.8 met 16mm tussenring op 50mm.
                              Foto 14:

Ik heb overigens nog een Sigma macro te koop staan:

Tis geen echte macro maar je komt al tot 1:2 met deze lens. De foto's die erbij staan zijn met deze Sigma geschoten.

Comment

Working...
                              X