Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterkere lens voor binnenopnames

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

Een goede oplossing is de 17-40 f4 L + de 430EX te gebruiken.
    Je zet de camera in de manuele stand, de iso op 800, diafragma op f4 (als je daarmee voldoende scherptediepte hebt) en de sluitertijd op 1/60 sec.
    De flitser zet je op "ETTL", eventueel kan je de flitsbelichtingscompensatie nog op -1/3 stop zetten zodat de gezichten niet te fel belicht worden.
    Met die instellingen krijg je op de meeste plaatsen foto's waarbij het onderwerp (de personen die je fotografeert) goed belicht zijn, en de achtergrondverlichting (sfeer) blijft zichtbaar (je blijft dus zien dat de kaarsen branden bijvoorbeeld).

Met een heel lichtsterke lens zal je heel nauwkeurig moeten scherpstellen, en als er een paar mensen tegelijk op de foto staan, dan zal je die nooit allemaal tegelijk scherp krijgen met een grote diafragma-opening. Op f1,4 zal je zelfs alleen maar een stukje van een persoon scherp krijgen, en dat is meestal niet de bedoeling van dit soort foto's.
    Je maakt geen "kunstfoto's", je probeert iedereen zo goed mogelijk in beeld te brengen.
    Voor kunstfoto's gebruik je niet gemakkelijk een flitser, voor "feestfoto's" is een flitser wel een heel handig hulpmiddel. Voor sommigen lijkt "flitser" hier wel een scheldwoord, maar niet elke foto moet dienen om in een kunstgalerij op te hangen...

Met een full-frame camera kan je de iso wel hoger zetten, maar als het licht vanuit de verkeerde kant komt kan je de gezichten van de feestende mensen nooit op een goede manier belicht krijgen. Met een flitser lukt dat zonder problemen.
    Probeer de camera zoveel mogelijk recht te houden (horizontaal), want als je die draait krijg je met een flitser altijd storende schaduwen. Als er een wit plafond is dat niet te hoog is, dan kan je de flitser ook naar boven draaien om te bouncen tegen het plafond.
    Haal er dan wel de omnibounce af als je die zou gebruiken, want daardoor zal er veel flitsenergie verloren gaan. Als je de flitser naar boven richt, dan zal die altijd al harder moeten werken (neem dus ook voldoende batterijen mee, wat ze zijn dan vrij snel leeg).

Mijn advies is dus, leer eerst werken met het materiaal dat je nu gebruikt, het is best mogelijk om daarmee goede foto's te maken van feestende mensen.
    Met een flitser werken is niet zo gemakkelijk als het lijkt, toch niet als je er het beste uit wil halen...

Wat de heel lichtsterke lenzen betreft moet je eigenlijk eens deze test bekijken, dan zal je zien dat die ook wel eens kunnen tegenvallen wat vignetting, randscherpte en CA (paarse of blauwe randjes bij grote contrastverschillen) betreft: http://www.photozone.de/canon_eos_ff/472-canon_50_12_5d
    Op f1,2 heeft die bijna geen scherpte op de randen, heel veel vignetting, en die lens heeft (voor die prijs toch) enorm veel last van CA.
    (Ik denk dat je nog beter de veel goedkopere 50mm f1,8 of 50mm f1,4 koopt.)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

qua flitsen: ik zou zeggen zoveel mogelijk bouncen, *met* diffuser kapje, ISO 800 en diafragma volopen. Reken op de TTL om de belichting correct te krijgen en reken op ISO 800 om flitsbatterijen te sparen :-)

quote van mijn favoriete schrijver:

Let op de foto van de bomma :-)
      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
      Flickr album Homepage

Comment

Als je richting 50/1.4 denkt te gaan, dan zou ik toch zeker ook de nieuwe Sigma HSM meenemen als optie hoor.
        De Sony 50/1.4 is bv. ook heel goed, maar de Sigma is beter. Het enige nadeel is dat ze wat groter en zwaarder is. Lijkt meer op een 85/1.4...
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Als je richting 50/1.4 denkt te gaan, dan zou ik toch zeker ook de nieuwe Sigma HSM meenemen als optie hoor.
          De Sony 50/1.4 is bv. ook heel goed, maar de Sigma is beter. Het enige nadeel is dat ze wat groter en zwaarder is. Lijkt meer op een 85/1.4...
          Een zwaar klein objectief vind ik overigens geen nadeel. Ik vind het juist prettig om een stevige, wat zwaardere combinatie mee te nemen, dat is persoonlijk.
          Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
            Een zwaar klein objectief vind ik overigens geen nadeel. Ik vind het juist prettig om een stevige, wat zwaardere combinatie mee te nemen, dat is persoonlijk.
            Mee eens, meestal toch... Enkel voor in de rugzak is een klein f/1.4-tje toch wel handiger hoor . Vandaar dat ik naast de Sigma toch ook nog de oude, kleine Minolta-50mm heb.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Heb gisteren de aanbevelingen van Black B@ndit eens uitgeprobeerd , zij het helaas niet op een feestje , en inderdaad, zoals te verwachten, werkt dat precies toch prima.
              Zelf was ik er nooit opgekomen om mijn ISO op 800 te gaan zetten gezien ik slechts met een 400D werk, maar ruis heb ik toch niet weten te detecteren. ‘k Wist trouwens al langer dat indien Black B@ndit iets neerpent, je op beide oren mag slapen.
              Daarom denk ik van met mijn 17-40 te blijven verder werken en eens uit te kijken naar een 50mm 1.4 of 1.8.
              Dat bouncen (cfr. bahu) ga ik zeker ook nog eens uitproberen – zal eens opzoeken hoe een diffuserkapje er uit ziet , maar eerst moet ik onze massief eiken plafond nog wit verven…
              Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Een goede oplossing is de 17-40 f4 L + de 430EX te gebruiken.
                Je zet de camera in de manuele stand, de iso op 800, diafragma op f4 (als je daarmee voldoende scherptediepte hebt) en de sluitertijd op 1/60 sec.
                De flitser zet je op "ETTL", eventueel kan je de flitsbelichtingscompensatie nog op -1/3 stop zetten zodat de gezichten niet te fel belicht worden.
                Met die instellingen krijg je op de meeste plaatsen foto's waarbij het onderwerp (de personen die je fotografeert) goed belicht zijn, en de achtergrondverlichting (sfeer) blijft zichtbaar (je blijft dus zien dat de kaarsen branden bijvoorbeeld).

Met een heel lichtsterke lens zal je heel nauwkeurig moeten scherpstellen, en als er een paar mensen tegelijk op de foto staan, dan zal je die nooit allemaal tegelijk scherp krijgen met een grote diafragma-opening. Op f1,4 zal je zelfs alleen maar een stukje van een persoon scherp krijgen, en dat is meestal niet de bedoeling van dit soort foto's.
                Je maakt geen "kunstfoto's", je probeert iedereen zo goed mogelijk in beeld te brengen.
                Voor kunstfoto's gebruik je niet gemakkelijk een flitser, voor "feestfoto's" is een flitser wel een heel handig hulpmiddel. Voor sommigen lijkt "flitser" hier wel een scheldwoord, maar niet elke foto moet dienen om in een kunstgalerij op te hangen...

Met een full-frame camera kan je de iso wel hoger zetten, maar als het licht vanuit de verkeerde kant komt kan je de gezichten van de feestende mensen nooit op een goede manier belicht krijgen. Met een flitser lukt dat zonder problemen.
                Probeer de camera zoveel mogelijk recht te houden (horizontaal), want als je die draait krijg je met een flitser altijd storende schaduwen. Als er een wit plafond is dat niet te hoog is, dan kan je de flitser ook naar boven draaien om te bouncen tegen het plafond.
                Haal er dan wel de omnibounce af als je die zou gebruiken, want daardoor zal er veel flitsenergie verloren gaan. Als je de flitser naar boven richt, dan zal die altijd al harder moeten werken (neem dus ook voldoende batterijen mee, wat ze zijn dan vrij snel leeg).

Mijn advies is dus, leer eerst werken met het materiaal dat je nu gebruikt, het is best mogelijk om daarmee goede foto's te maken van feestende mensen.
                Met een flitser werken is niet zo gemakkelijk als het lijkt, toch niet als je er het beste uit wil halen...

Wat de heel lichtsterke lenzen betreft moet je eigenlijk eens deze test bekijken, dan zal je zien dat die ook wel eens kunnen tegenvallen wat vignetting, randscherpte en CA (paarse of blauwe randjes bij grote contrastverschillen) betreft: http://www.photozone.de/canon_eos_ff/472-canon_50_12_5d
                Op f1,2 heeft die bijna geen scherpte op de randen, heel veel vignetting, en die lens heeft (voor die prijs toch) enorm veel last van CA.
                (Ik denk dat je nog beter de veel goedkopere 50mm f1,8 of 50mm f1,4 koopt.)

BEDANKT Black B@ndit

Zo kunnen ik en anderen op een aangename manier héél wat bijleren
                Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

Comment

Domme vraag (allicht) : waarvoor is een 50mm 1.4 of 1.8 , dan allemaal echt geschikt of geschikter tov mijn 17-40 .
                  Ik las al meermaals dat iedereen zo'n lens gewoon in de tas "moet" hebben.
                  Heb wel al gehoord dat zo'n lens bijzonder geschikt is voor portretfotografie, maar eigenlijk kan ik met mijn 70-200 toch ook al mooie portretjes schieten, zij het dan niet in mindere lichtomstandigheden. Maar met zo'n 1.4 zijn de ogen scherp en de oren wellicht al wazig, naar ik las.
                  Wellicht is zo'n 1.4 prima te gebruiken voor het fotograferen van schilderijen, denk ik zo.
                  Enfin, dus : wat kan ik allemaal doen met zo'n 1.4 of 1.8 op 50mm, dat ik met mijn 17-40 of 70-200 niet zou kunnen (of minder goed) ???

Comment

scherpte is onevennaarbaar bij 50 1.4 mm tov zoom
                    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Op f1,4 heeft een 50mm veel te weinig scherptediepte om een gezicht helemaal scherp op de foto te krijgen.
                      Die 50mm is op f2,8 veel scherper dan een 70-200 f2,8 volledig open, maar op f4 is het verschil al heel wat kleiner (dat geldt ook ten opzichte van de 70-200 f4).

Een lichtsterke prime dient niet alleen om foto's mee te maken in slechtere omstandigheden. Met die grote diafragma-opening kan je beter spelen met de scherptediepte. Het komt er dan wel op aan om perfect op het juiste punt scherp te stellen, en je moet vooral ook zelf bepalen hoeveel scherptediepte er nodig is voor het onderwerp dat je fotografeert.

Een 70-200 is een prima portretlens, in combinatie met studioflitsers wordt er zelfs veel gewerkt op f8 - f11, en dan is er niet erg veel verschil meer in scherpte tussen een prime en de betere zoomlenzen.

Voor portret zou ik op een crop-camera eerder aanraden om te kiezen voor de 85mm f1,8 , voor een full-frame is de 135mm f2 dan weer een betere keuze als je toch portretjes wil maken met een prime. Met kortere lenzen kan je ook portretfoto's maken, maar dan moet je te dicht bij je modellen komen (echte breedhoeklenzen gebruik je best niet, want dan krijg je teveel vervorming, en dat zullen je modellen niet graag zien).

Wat je dus vooral meer kan doen met zo'n lichtsterke prime is werken met een erg beperkte scherptediepte, en dat is de reden waarom dat soort lenzen aangeraden wordt.

Voor het fotograferen van schilderijen kan je elke lens gebruiken die een heel kleine vervorming heeft, maar dan gebruik je best ook een statief om de camera netjes uit te lijnen met het center van het schilderij om zo weinig mogelijk perspectiefvervorming te krijgen.
                      Meer uitleg over fotograferen van schilderijen heb ik hier ooit gegeven:
                      Heb voor een kleine opdracht een aantal foto's moeten maken van schilderijen. Nu hingen deze in een niet echt goed verlichte kamer, er stonden 2 spots (halogeen) op de schilderijen. Ik heb nu als proef al aantal foto's gemaakt en krijg toch steeds teveel licht weerkaatsing door te flitsen. Was toen niet echt in de mogelijkheid
                      BD0338BE

Comment

Hartelijk dank voor het veelverklarende antwoord , Bart .
                        Vooral ook de uitleg over het schieten van schilderijen zal mij zeker goed van pas komen ook .
                        Alleen is het mij mogelijks nu nog minder duidelijk waarom iedereen (?) zegt dat zo'n lens (1.4 of 1.8 , 50mm) gewoonweg niet mag ontbreken in de fototas .
                        Ik vraag mij werkelijk af wat ze daar dan echt mee schieten, want alhoewel zo'n lenzen afgeschilderd worden als portretlenzen, is men misschien zoals u schrijft toch beteraf met een minder lichtsterke lens (1.8).
                        Ik had zo stilletjes gehoopt om daarmee foto's te kunnen maken van bvb tafeltenniswedstrijden (zonder te flitsen dan), maar dat mag ik nu wel vergeten.

Comment

Ik heb bij kerstmis op mijn 5D met de 17-40 en de 430EX toch mooie resultaten gehaald.
                          De flits naar boven gericht tegen ons witte plafond en dat zag er zeer goed uit..Ik denk dat het gewoon wat wikken en wegen is.

Weet er iemand waarom dat rode focus licht op de flitser constant aan en uit gaat? Soms wel en soms niet?
                          Instellingen stonden meestal op toestel
                          WB op Flits
                          Iso 125
                          F 4.0
                          Flitsen op 2de gordijn.

Op de flitser stond van alles zoals slave unit en nog iets..
                          Het was de flitser van Spikkesenior die ik gebruikt heb dus ik kende dat beestje nog niet zo goed....
                          Ben er aan het denken om ze ook eentje gaan aan te schaffen. Of wat raad je mij aan voor de 5D I ?
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Het rode "focuslicht" op de flitser gaat aan zodra de camera het moeilijk krijgt om scherp te stellen. Als er voldoende licht is zodat de camera bijna direkt kan focussen, dan blijft dat lichtje ook uit.

Bij een tafeltenniswedstrijd kan je wel een lichtsterke prime gebruiken, rekening houdend met de beperkte scherptediepte en de moeilijkheid om te focussen op bewegende onderwerpen bij weinig licht. Het aantal bruikbare foto's zal dus niet zo hoog zijn als wat je in betere omstandigheden zou kunnen verwachten, maar met een lichtsterke prime heb je toch nog kans op degelijke foto's. Bij Canon zal in dat geval een 85mm f1,8 geen slechte keuze zijn, want die heeft een heel snelle en betrouwbare AF bij weinig licht.
                            Je moet dan wel toestemming krijgen om op de juiste plaats te staan voor het maken van de foto's.
                            Ik heb de 85mm gebruikt bij de cyclocross begin deze maand, want anders had ik zelfs op iso 1600 geen aanvaarbare sluitertijd.
                            Last edited by Black B@ndit; 29 december 2009, 09:26.
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Het rode "focuslicht" op de flitser gaat aan zodra de camera het moeilijk krijgt om scherp te stellen. Als er voldoende licht is zodat de camera bijna direkt kan focussen, dan blijft dat lichtje ook uit.

Bij een tafeltenniswedstrijd kan je wel een lichtsterke prime gebruiken, rekening houdend met de beperkte scherptediepte en de moeilijkheid om te focussen op bewegende onderwerpen bij weinig licht. Het aantal bruikbare foto's zal dus niet zo hoog zijn als wat je in betere omstandigheden zou kunnen verwachten, maar met een lichtsterke prime heb je toch nog kans op degelijke foto's. Bij Canon zal in dat geval een 85mm f1,8 geen slechte keuze zijn, want die heeft een heel snelle en betrouwbare AF bij weinig licht.
                              Je moet dan wel toestemming krijgen om op de juiste plaats te staan voor het maken van de foto's.
                              Ik heb de 85mm gebruikt bij de cyclocross begin deze maand, want anders had ik zelfs op iso 1600 geen aanvaarbare sluitertijd.
                              dat van het focus licht dat weet ik wel hoor maar waarom het constant aan en uit gaat terwijl ik eigenlijk niet op de ontspanknop druk?

Dat was mijn vraag..
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                              X