Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

brol of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: brol of niet?

Ik werk met de Sigma 180mm, die is wel een stukje duurder.
    Qua vergroting en scherpte kun je met de lenzen die je opsomt wel hetzelfde bereiken hoor. Je zult enkel wat dichter bij het onderwerp moeten komen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Vivitar staat niet bekend om zijn supergoede lenzen.
      Vivitar is sinds 25 jaar een puur "stickermerk", maar was in de jaren '70 toonaangevend met eigen ontwerpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Vivitar staat niet bekend om zijn supergoede lenzen.
        Zoals enkele van mijn voorgangers hierboven al vermelden, Vivitar heeft enkel zeer goede objectieven op de markt gebracht.

Ik persoonlijk zou de Vivitar serie 1 135mm boven alle sigma's en tamron's verkiezen(ook al maken die inderdaad zeer goede macro objectieven).
        De enige macro lens die ik nog liever zou hebben is de Voightlander macro APO-lanthar 125mm f/2.5.
        spijtig genoeg wordt geen van beide nog gemaakt en zijn ze verschrikkelijk duur op de 2de hands markt.

Comment

Ik denk dat de sigma 105mm 2.8 het beste is geeft de beste revieuws

Comment

Dag Hendrik,

Ik ben de aanbieder van deze lens(en nog een paar andere manuele macrolenzen).
            Deze manuele macrolenzen heb ik een tijd verzameld en ik doe nu mijn collectie van de hand.

Het is inderdaad zo dat de naam Vivitar de laatste jaren enkel nog gebruikt wordt om (meestal) brol te verkopen.
            Vivitar is in de jaren '80 gestopt en de naam is overgekocht(hetzelfde is trouwens gebeurd met Voigtlander).
            In de zeventiger jaren was Vivitar echter een toonaangevend en innoverend bedrijf op het gebied van lenzen.
            Zo waren zij de eersten die een macrolens ontwikkelden die tot een vergroting van 1 op 1 kon gaan zonder hulpstukken.
            Vivitar was een bedrijf van ontwerpers en ze lieten al hun lenzen maken door gerenomeerde bedrijven zoals Kiron, Tokina en Komine.
            De macrolenzen van Vivitar kwamen in vergelijkende testen met macrolenzen van de grote merken zoals Canon, Nikon, Pentax en Minolta ook steeds beter uit de testen.
            Dus deze lens is zeker geen brol.

De prijs die ik aangeef van ongeveer 15 Euro voor de adapters op Ebay is een correcte prijs.
            Voor adapters voor Nikon heb ik gezien dat de prijs naar omhoog gegaan is naar ongeveer 25 Euro(verzendkosten inbegrepen) : http://cgi.benl.ebay.be/MD-MC-Lens-T...ns_Accessories
            De adapters worden in Hong Kong voor die prijs verkocht terwijl men er in Europa er meer dan het dubbele voor vraagt.
            Het enige nadeel is dat ze tot een maand onderweg kunnen zijn.
            Voor extra douanekosten moet je geen schrik hebben.

Nu is de vraag aan jou natuurlijk wat voor een budget je wil uitgeven aan een kwalitatieve macrolens.
            Ben je bereid om tussen de 250 en de 300 Euro uit te geven aan een tweedehands Sigma of Tamron AF macro of is je budget beperkt.

Sven
            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

de nagel op de kop. 200€ -250€ wil ik wel uitgeven. want nieuw kan ik voor 379€ tokina 100 of 389€tamron 90 kopen. maar wat belangrijk is de AF-functie wil ik intact houden, voor eventueel portret ook te kunnen maken. vergeet niet het is voor een nikon D60. super bedankt
              ik ga zeker niet zeggen dat het brol is. ik kijk/vraag graag eens rond.
              D60 en glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                Dag Hendrik,

Ik ben de aanbieder van deze lens(en nog een paar andere manuele macrolenzen).
                Deze manuele macrolenzen heb ik een tijd verzameld en ik doe nu mijn collectie van de hand.

Het is inderdaad zo dat de naam Vivitar de laatste jaren enkel nog gebruikt wordt om (meestal) brol te verkopen.
                Vivitar is in de jaren '80 gestopt en de naam is overgekocht(hetzelfde is trouwens gebeurd met Voigtlander).
                In de zeventiger jaren was Vivitar echter een toonaangevend en innoverend bedrijf op het gebied van lenzen.
                Zo waren zij de eersten die een macrolens ontwikkelden die tot een vergroting van 1 op 1 kon gaan zonder hulpstukken.
                Vivitar was een bedrijf van ontwerpers en ze lieten al hun lenzen maken door gerenomeerde bedrijven zoals Kiron, Tokina en Komine.
                De macrolenzen van Vivitar kwamen in vergelijkende testen met macrolenzen van de grote merken zoals Canon, Nikon, Pentax en Minolta ook steeds beter uit de testen.
                Dus deze lens is zeker geen brol.

De prijs die ik aangeef van ongeveer 15 Euro voor de adapters op Ebay is een correcte prijs.
                Voor adapters voor Nikon heb ik gezien dat de prijs naar omhoog gegaan is naar ongeveer 25 Euro(verzendkosten inbegrepen) : http://cgi.benl.ebay.be/MD-MC-Lens-T...ns_Accessories
                De adapters worden in Hong Kong voor die prijs verkocht terwijl men er in Europa er meer dan het dubbele voor vraagt.
                Het enige nadeel is dat ze tot een maand onderweg kunnen zijn.
                Voor extra douanekosten moet je geen schrik hebben.

Nu is de vraag aan jou natuurlijk wat voor een budget je wil uitgeven aan een kwalitatieve macrolens.
                Ben je bereid om tussen de 250 en de 300 Euro uit te geven aan een tweedehands Sigma of Tamron AF macro of is je budget beperkt.

Sven
                vivitar was in de tijd een merk die minder was dan tamron en sigma , soms had je een redelijk exemplaar, ik heb ook nog een vivitar van die tijd 19-35 was zeker goed voor zijn prijs , ik heb ook nog een 100mm macro, maar voor 1-1 te halen was er een voorzetlens bijgeleverd , maar ze waren goedkoop en kon bijlange niet tippen aan de merken als nikon en canon pentax minolta yaschica en al de rest

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  vivitar was in de tijd een merk die minder was dan tamron en sigma , soms had je een redelijk exemplaar, ik heb ook nog een vivitar van die tijd 19-35 was zeker goed voor zijn prijs , ik heb ook nog een 100mm macro, maar voor 1-1 te halen was er een voorzetlens bijgeleverd , maar ze waren goedkoop en kon bijlange niet tippen aan de merken als nikon en canon pentax minolta yaschica en al de rest
                  Koen, jij spreekt over lenzen die gemaakt zijn nadat Vivitar gestopt was, namelijk de 100mm 3.5 Macro 1:2 en de 19-35mm 3.5-4.5(ook te koop onder vele andere namen zoals Phoenix, Voigtlander, Cosina, Promaster, Pentax, Soligor, ...) en gemaakt door Cosina.
                  De 100mm 3.5 Macro 1:2 is een goede lens(voor wat ze maar kostte), ik heb er trouwens ook een paar versies van te koop, over de 19-35 kan ik niet oordelen want die heb ik nooit gehad.
                  Deze macrolens is denk ik één van de betere(tussen alle brol) die uitgebracht is nadat Vivitar gestopt was.

De lens waar het hier in de draad echter over gaat is de Vivitar Auto Telephoto Macro 90mm 2.8 1:1, een full metal lens uit de jaren zeventig, toen Tamron en Sigma echt nog aan de zijlijn stonden.

Het zou leuk zijn mocht hier één of andere Eminence Grise die in de jaren zeventig reeds aan macrofotografie deed mijn verhaal zou kunnen bevestigen.

Sven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hendrik_huggie Bekijk bericht
                    de nagel op de kop. 200€ -250€ wil ik wel uitgeven. want nieuw kan ik voor 379€ tokina 100 of 389€tamron 90 kopen. maar wat belangrijk is de AF-functie wil ik intact houden, voor eventueel portret ook te kunnen maken. vergeet niet het is voor een nikon D60. super bedankt
                    ik ga zeker niet zeggen dat het brol is. ik kijk/vraag graag eens rond.
                    Hendrik,
                    Ik ga je moeten teleurstellen wat betreft AF.
                    Jouw toestel is één van de nieuwe generatie van fototoestellen van Nikon.
                    Om te besparen heeft Nikon er geen scherpstelmotor meer ingestoken dus als je AF wil ga je voor de laatste versie van de macrolenzen moeten gaan die een ingebouwde scherpstelmotor hebben(en die praktisch tweedehands niet te vinden zijn aangezien deze lenzen nog maar juist op de markt gekomen zijn of zelfs nog moeten gereleased worden).

Sven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                      Koen, jij spreekt over lenzen die gemaakt zijn nadat Vivitar gestopt was, namelijk de 100mm 3.5 Macro 1:2 en de 19-35mm 3.5-4.5(ook te koop onder vele andere namen zoals Phoenix, Voigtlander, Cosina, Promaster, Pentax, Soligor, ...) en gemaakt door Cosina.
                      De 100mm 3.5 Macro 1:2 is een goede lens(voor wat ze maar kostte), ik heb er trouwens ook een paar versies van te koop, over de 19-35 kan ik niet oordelen want die heb ik nooit gehad.
                      Deze macrolens is denk ik één van de betere(tussen alle brol) die uitgebracht is nadat Vivitar gestopt was.

De lens waar het hier in de draad echter over gaat is de Vivitar Auto Telephoto Macro 90mm 2.8 1:1, een full metal lens uit de jaren zeventig, toen Tamron en Sigma echt nog aan de zijlijn stonden.

Het zou leuk zijn mocht hier één of andere Eminence Grise die in de jaren zeventig reeds aan macrofotografie deed mijn verhaal zou kunnen bevestigen.

Sven
                      ik geloof je hoor sven, ik ken ook de geschiedenis niet van vivitar, ik heb het altijd als een nevenmerk van objectieven gekent, ze maakten ook kleine compactcamera's, ik zou nog graag eens een vivitar een 42m draad tegen komen 135mm
                      Weet jij wanneer vivitar gestopt is , die 19-35 heb ik gekocht in het jaar 90 , maar kort daarna kwam er ook een lens uit van cosina die erg veel op die van vivitar geleek ,maar daar stond dan cosina op en bij mij stond er vivitar op , ik heb ook laat in de jaren 80 een zoom 70-200 gekocht nieuw vivitar serie1, dat waren geen dure lenzen , niet slecht ,maar geen toplenzen , maar cosina moet niet onder doen voor vivitar hoor, de hedendaagse befaamde carl zeiss word nu gemaakt bij cosina, is wel één van de beste lenzen ter wereld
                      Last edited by koen1950; 20 december 2009, 10:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                        Weet jij wanneer vivitar gestopt is , die 19-35 heb ik gekocht in het jaar 90 , maar kort daarna kwam er ook een lens uit van cosina die erg veel op die van vivitar geleek ,maar daar stond dan cosina op en bij mij stond er vivitar op , ik heb ook laat in de jaren een zoom 70-200 gehad vivitar serie1, dat waren geen dure lenzen , niet slecht ,maar geen toplenzen , maar cosina moet niet onder doen voor vivitar hoor, de hedendaagse befaamde carl zeiss word nu gemaakt bij cosina, is wel één van de beste lenzen ter wereld
                        Dat is juist het moeilijke aan het ganse verhaal.
                        Veel van de lensmakers hebben verschillende periodes doorgemaakt, periodes waarin ze innoverend waren en topglas maakten en periodes waarin ze brol verkochten.
                        En de meeste mensen zien dan ook door het bos de bomen niet meer.

Sven

Comment

Hotlink for forums (1)
                          we moeten aan dat boek proberen te komen

Comment

Ik heb zelf geen van die lenzen die aangeboden worden, maar ik kan wel zeggen dat de Series 1 70-210 f/3.5 (versie 1) enorm goed gebouwd is, vraag aan een groep mensen die niks van lenzen of camera's kennen te kiezen welke hun de duurste/beste lens lijkt tussen die en mijn Canon 70-200L en ik denk dat 3/4 de Vivitar zou kiezen. Ook optisch blijft ze trouwens niet zo ver achter, voor een lens van 30 jaar oud toch niet slecht.

Hier staat al wel redelijk wat info, wel even doorscrollen naar Vivitar http://bbs.dartmouth.edu/~fangq/blog...oto/3PartyLens

Hier de fabrikanten van Vivitar lenzen:
                            The 1st two digits (or first one digit, in the case of 6 or 9) designate the manufacturer:
                            6 Olympus
                            9 Cosina
                            13 Schneider Optik
                            22 Kino Precision (Kiron)
                            25 Ozone Optical
                            28 Komine Co. Ltd
                            32 Makinon
                            33 Asanuma (Tokina)
                            37 Tokina
                            42 Bauer
                            44 Perkin Elmer (US)
                            47 Chinon
                            51 Tokyo Trading
                            56 Kyoe Schoji
                            75 Hoya Optical
                            81 Polar
                            The next three digits designate the year and week of manufacture. One digit for the year and two digits (01 through 52) for the week. Obviously, designating the year with a single digit doesn't allow you to differentiate between, say, 1978 and 1988, so you have to infer the decade of manufacture from other evidence (such as when, where and how you acquired the lens, what documentation came with it and the physical appearance of the lens).
                            The remaining digits indicate the manufacturing serial number.

groeten
                            Koen
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

hey oermens , ik heb die lens die je daar vernoemt de vivitar 70-210 , maar voor canon ik ben er niets mee , want ik heb alleen maar nikon digital, ik heb wel enkele canons maar analoog , ziet er een degelijke lens uit hoor 1serie zwaar is ie wel

Comment

Working...
                              X