Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie --- welke lensopening aangeraden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Concertfotografie --- welke lensopening aangeraden?

Wat raad je aan qua lens voor concertfotografie?

Ik heb een plaatsje in de persbox vlakbij het podium (popmuziek avondconcert).

Ga je naar een hoge ISO (800 en hoger) of gebruik je voornamelijk een lens met grote opening (2.8f)?

Re: Concertfotografie --- welke lensopening aangeraden?

Veel algemener dan dit kan je je vraag echt niet stellen ;-)

Dat hangt er van allemaal van af van wat het is, waar het is, hoe jij een concertavond naar een foto wil vertalen, hoeveel licht er hangt, hoe de lichtman het licht aanstuurt, hoe de band/artiest over het podium beweegt, hoeveel ruimte je hebt, welk toestel je gebruikt, welke lens je gebruikt enzovoort.

Voila:
    85mm L f/1.2 op f/2.8, ISO op 400, 1/250s

Ga je naar een hoge ISO (800 en hoger) of gebruik je voornamelijk een lens met grote opening (2.8f)?
    Ik zorg dat mijn sluitertijd in orde kan blijven, want anders heb ik bewegingsonscherpte. Dat vind ik (tot op zekere hoogte) belangrijker om te vermijden dan ruis of beperkte DOF.

Als het even mogelijk is gebruik ik mijn lens ook niet volopen, maar een stop dichtgeknepen. Dat vind ik (tot op zekere hoogte) aanvaarder dan een beetje ruis.

Bij té hoge iso speelt ruis een belangrijkere rol. Maar vooral, te hoge iso geeft te gemakkelijk te veel kapotbelichtte onderdelen. Als dat een spot en een paal in de lucht is, is dat niet erg. Als dat een glimmende en bezweette huid is moet die iso dringend omlaag.

Wanneer je iso te hoog is hangt dus af van zowel de belichting als van de body.
    Welke opening je kiest hangt af van hoe ver/kort je van het podium staat, op welke manier men op het podium opgesteld staat en beweegt en welk objectief je hebt.
    Wat een goede sluitertijd is hangt van de dynamiek op het podium, het aantal pinten dat je gedronken hebt, en je brandpuntsafstand af.

Comment

Working...
    X