Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

marco lens of handige ringen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: marco lens of handige ringen?

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
    Hoezo? Die verhandeling was ook baarlijke onzin!
    Maar niemand hoeft iets van mij aan te nemen, ik geef gewoon mijn eigen mening of ervaring..
    Ik zeg niks over je ervaring, maar mijn betoog was en is geen speld tussen te krijgen.
    Je kennis der theorie is ondermaats.

Comment

Ga je er een 1:1 lens van maken met tussenringen, dan worden de lensfouten meevergroot, de verstrooïngscirkel vergroot evenredig mee en dus de scherptediepte wordt drastisch kleiner.
      Misschien was ik niet duidelijk, wat ik bedoelde was dat de lensfouten met tussenringen uitvergroot worden, maar dat daarnaast ook de scherptediepte kleiner wordt doordat de verstrooiingscirkel voor voorwerppunten, die op gelijke afstand van het scherpstelvlak liggen, ook groter wordt.
      De scherptediepte is wel degelijk iets waar je rekening mee moet houden, want bij macro kan die wel heel klein worden.
      De scherpstelafstand wordt trouwens ook een stuk korter, ook dat kan problemen geven.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
        De scherpstelafstand wordt trouwens ook een stuk korter, ook dat kan problemen geven.
        Tja, dat is juist de BEDOELING van tussenringen.

Soms vraag ik me af wat je eigenlijk aan het doen bent.......

Comment

Awel, het zou kunnen, ik weet het niet, mss moeten we gewoon eens testen
          Maar ik heb geen macrolens..
          Het zal er wellicht ook van af hangen of de lens intern focust of niet, die oude lenzen verschuiven om dichterbij te gaan gewoon al hun optiche elementen in één deel verder weg van de film/sensor, dus er zal wellicht idd een reden zijn dat die zelf meestal maar tot 40cm ofzo kunnen gaan, maar mss is dat gewoon dat de lens anders te lang wordt?

Maar ik betwijfel of het feit dat die lenzen er niet voor gemaakt zijn echt veel effect heeft, ik heb gisteren even geprobeerd om een eurobriefje te fotograferen met een 28mm op balg, uitgetrokken tot ze scherp stelde op haar frontlens, briefje erop gelegd en licht erdoor, wel dat is echt behoorlijk scherp, op een afstand waar ze zeker niet voor bedoeld was, maar mss was het nóg scherper geweest met een echte macrolens.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
          X