Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorste glas van een objectief kuisen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Voorste glas van een objectief kuisen

    Nikon raadt in de gebruiksaanwijzing aan om de lensoppervlakken schoon te maken met ethylalcohol.
    Ik gebruik zelf 96% alcohol met een wattenstaafje, en wat ademcondens en een speciaal lenspapiertje om na te wrijven.
    Verder niet te veel willen schoonmaken.

    Bierglasreiniger? Ik gebruik geen waterige oplossingen op lens en lensmontuur. Bierglasreiniger schijnt nogal pittig te moeten worden verdund (1500- 2500 keer) Over dit spul hebben al wat discussies gewoed.

    Groet Hans

    Comment


    • #17
      Re: Voorste glas van een objectief kuisen

      Ik gebruik een stukje zeemvel. Een gewoonte overgenomen van mijn grootvader-fotograaf
      Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

      Comment


      • #18
        Re: Voorste glas van een objectief kuisen

        Mijn methode sinds 1978 : zacht borsteltje, adem + microvezeldoekje (vroeger katoenen zakdoekje)
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment


        • #19
          Re: Voorste glas van een objectief kuisen

          Zelfde methode als sensor
          Enkel met de Rocket-Air van Giottos
          Zo weinig mogelijk contactreiniging (afbijven, dus) is nog altijd het beste en veiligste product, buiten blazen met de Rocket-Air.
          We hebben zo eens een test gedaan en het moet al een serieuze vlek of prop zijn, om te storen of merkbaar te zijn op de foto.
          Het enige dat er “zo vlug mogelijk af moet” zijn vingerafdrukken en dit voor de coating.
          Als het echt niet meer anders kan, dan gebruik ik de veilige: isopropanol/isopropyl alcohol?
          SF
          00.00 Gone

          Comment


          • #20
            Re: Voorste glas van een objectief kuisen

            ga er eens over met mijn borsteltje en met het poetsdoekje dat je krijgt je als een nieuwe bril of zonnebril koopt.
            Idem dito voor men filters.
            Racing Pics
            Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

            Comment


            • #21
              Re: Voorste glas van een objectief kuisen

              Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
              Wat niet:
              ademen want dan krijg je ook spatjes speeksel en die kunnen vlekken /strepen veroorzaken
              Doe ik waarschijnlijk 40 jaar verkeerd, want ik daar nog nooit last van gehad. Maar ik adem ook niet met druppels, maar met condens....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
                Wat niet:
                ademen want dan krijg je ook spatjes speeksel en die kunnen vlekken /strepen veroorzaken
                Wel, ik gebruik die methode eveneens al 31 jaar (weliswaar nog geen 40j zoals hierboven ) zonder problemen tot hiertoe.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment

                Working...
                X