Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens om mee te starten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke lens om mee te starten

Oorspronkelijk geplaatst door AlainC Bekijk bericht
    In feite is elke lens goed om mee te starten, zolang er maar een L achter staat.
    Zoomen doe je met je voeten...
    Een objectief lijkt me goed als het, met jouw budget als randvoorwaarde, het meest geschikt is voor wat je wil gaan doen. Met een ruim budget kom je vaak op een L uit maar dat hoeft natuurlijk niet per se het beste te zijn voor wat jij er mee wilt. Zo is de 85 mm L F/1.2 de droom van (bijna) iedere portretfotograaf maar zal de 85 mm F/1.8 voor sportfotografie vaak beter voldoen en dat voor 20 % van de prijs van de L.

Comment

Als je van analoge SLR komt, is de drang nu eenmaal groot om direct naar DSLR FF te gaan.
      Geen gedoe met mm's om te rekenen (50mm blijft standaard), gelijkaardige grote zoeker, etc.
      Ik ken mensen (die uiteraard niet op een euro moeten kijken) die enkel en alleen om die reden een EOS 5D gekocht hebben (en die dan ook meestal op de "groene" stand gebruiken).
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Haha, het is inderdaad voor mij makkelijker om de mm bij een FF te begrijpen omdat ik terug denk aan wat ik deed met de Nikon F90. Maar ik ga geen camera voor zoveel geld kopen om hem op de automaat te zetten. Ik vind het juist leuk om ermee te experimenteren. Zelfs met mijn compact fotografeerde ik op manual.

Volgende week heb ik nog geen tijd maar daarna ga ik maar weer eens naar kamera-express om de toestellen even in de hand te houden.Ik weet indertijd nog dat ik een Nikon nam alleen maar omdat ik hem lekker in de hand vond liggen. (Ik heb grote handen ;-) )
        Superzooms zal ik waarschijnlijk niet kopen. Ik heb in het verleden bij de analoge camera altijd genoeg gehad aan max 200 mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seminifeer Bekijk bericht
          Haha, het is inderdaad voor mij makkelijker om de mm bij een FF te begrijpen omdat ik terug denk aan wat ik deed met de Nikon F90. Maar ik ga geen camera voor zoveel geld kopen om hem op de automaat te zetten. Ik vind het juist leuk om ermee te experimenteren. Zelfs met mijn compact fotografeerde ik op manual.

Volgende week heb ik nog geen tijd maar daarna ga ik maar weer eens naar kamera-express om de toestellen even in de hand te houden.Ik weet indertijd nog dat ik een Nikon nam alleen maar omdat ik hem lekker in de hand vond liggen. (Ik heb grote handen ;-) )
          Superzooms zal ik waarschijnlijk niet kopen. Ik heb in het verleden bij de analoge camera altijd genoeg gehad aan max 200 mm.
          5D mkII met onderstaande lenzen. Nog centen over dan de 17 40 erbij nemen.
          Zelf heb ik ook lang analoog gewerkt dan eerste betaalbare nikon d50 / D80, naar canon gegaan 40D en nu 5DII, en ben eindelijk terug thuis.... met een crop geraakt je wel snel gewoon aan de extra milimeters.
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Hallo,
            Mijn idee was om te starten met een goede zoomlens van ongeveer 16-135mm
            Een 16-135 is zeker een superzoom te noemen.

Comment

Tuurlijk kan je met een D700 vergrotingen maken. Maar met vergrotingen is het altijd de vraag van welke afstand je hem bekijkt. Ik ben niet zo deskundig als jullie, maar het is toch theoretisch zo dat meer pixels bij hele grote vergrotingen in het voordeel zijn? Waarom is Nikon bij de D3X van zijn 12Mp strategie afgeweken?
              je hebt altijd pixelneukers zoals we zeggen
              als je met een 10megapixelcampera geen deftige vergroting van 80x80 cm dan zal die er ook niet uitzien met een 34megapixelcamera
              voor vergrotingen van 2x2meter dan kan je wel een 24megapixel camera gebruiken (of meer)

voor 99% van de gebruikers is een 10megapixel al meer dan genoeg
              waarom zitten sommige zich toch zo blind te staren op de megapixels

Comment

Die megapixels zijn toch handig als je uitsnedes en flinke vergrotingen wilt maken?

Comment

Die megapixels zijn toch handig als je uitsnedes en flinke vergrotingen wilt maken?
                  Ik zal daar eens een kanttekening bijplaatsen.
                  Als je een lens hebt die de resolutie van de sensor aankan, dan is een hoge resolutie
                  in principe een voordeel als je zou croppen of groot afdrukken.
                  Er zijn echter nogal wat forumberichten die erop wijzen dat camera's als de 50D en 7D meer beloven dan ze kunnen waarmaken qua pixelhoeveelheid.
                  Bij deze camera's is de ruisonderdrukking al op lage ISO-aarden zo stevig dat de pixelbrij niet meer feitelijke resolutie oplevert dan camera's met "maar" 10 of 12 MP.
                  Beter een net plaatje zonder ruisstrijkijzer opblazen dan een wat groter plaatje dat verpest is door een ruisstrijkijzer.
                  Pixels erbij maken kan altijd en geeft vaak een beter resultaat.
                  De waarde van een paar MP meer is niet zo absoluut als sommigen ons willen doen geloven.

Comment

Working...
                  X