Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doorsnede

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Doorsnede

Je kan best eens vertellen welk merk van objectieven je heb, bv Canon, Nikon.
    Ook staan er op het objectief lettertjes bv 17-50mm f2.8 die kan je ook opgeven en dan zijn er hier genoeg die je op alles kunnen antwoorden.
    Van voor (frontlens) staan er ook lettertjes bv 52mm maar dat heeft enkel te maken met de afmeting van bv filters of afdekkap die op de lens kan.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chloe Bekijk bericht
      Kort gezegd wat mijn vraag is: hoe zie je aan een lens (misschien aan de nummertjes die erop staan) welke meer 'breedhoek' (hoe zeg je dat in fotografieterm?) is dan de andere?

(en sorry voor al mijn tussenhaakjesgebruik, maar dat is een gewoonte van mij)
      Er staat altijd een of 2 maten in mm op, dus zonder het diameterteken.
      35 mm of kleiner: groothoek
      35-60mm Normaal/standaard
      Meer dan 60mm : tele

Voor de zeurders: ik wou het begrip cropfactor nog maar even uitstellen.

Comment

Ja ik ben inderdaad een meisje. En heb weldegelijk al gehoord van diafragma (ik denk dat ik het zelf ook gebruikt heb). Ik vroeg mij gewoon af hoe je ziet (zonder te veel technische woorden en cijfers) aan een lens (die ik zelf al heb) of hij meer breedhoek is als gewoon een normale lens die 'rechte' foto's neemt. Want ik weet heel zeker dat één van die lenzen die ik heb meer breedhoek is dan de andere, alleen weet ik niet welke. (de lenzen zijn van mijn schoonvader en die heeft mij dat gezegd, die man is zeer betrouwbaar dus hij zal wel niet gelogen hebben).

Kort gezegd wat mijn vraag is: hoe zie je aan een lens (misschien aan de nummertjes die erop staan) welke meer 'breedhoek' (hoe zeg je dat in fotografieterm?) is dan de andere?

(en sorry voor al mijn tussenhaakjesgebruik, maar dat is een gewoonte van mij)
        Je hebt inderdaad nog een ander nummertje in mm aangegeven (bij oude lenzen soms nog in cm). Hoe kleiner dat nummer is, hoe breder, hoe hoger, hoe meer tele. Bij zoomlenzen heb je twee nummertjes. Bijvoorbeeld 80-200. Dat is een lens die dus gaat van licht tele tot meer tele.

De meer voor de hand liggende manier is de lenzen op de camera zetten en vergelijken. Meer ingezoomd is tele, minder ingezoomd is breedhoek.

Comment

In praktijk:
          Je hebt de diameter die op de binnenzijde van je lenskap staat:dit is de filtermaat van de schroefdraad van je objectief.Wil je een filter er opzetten ,dan moet deze de aangegeven diameter hebben.Is een louter probleem van passen of niet passen.
          Op je objectief staat er een ander cijfer:28 mm,100 mm etc.Dit is de brandpuntafstand van je objectief.Analoog is 50 mm een standaardobjectief,35,28,24 etc breedhoek,70,85,100,200 etc tele.Het tweede cijfer geeft de maximale lichtsterkte weer,hoe lager,hoe minder licht je nodig hebt om toch nog een foto te kunnen maken.2.8 laat toe met minder licht te fotograferen bij zelfde iso,dan een 5.6.
          Hoe wordt deze lichtsterkte bepaald:brandpuntafstand gedeeld door de diameter van de lens.NIET DE FILTERMAAT.VB:m'n 400mm heeft een lensdiameter (glas) van 72 mm.
          400:72=5.5555,afgerond 5.6.Filtermaat is 77mm.
          Logisch is dat hoe groter de lensdiameter is,de filtermaat ook groter is.Maar m'n MPE 65 (macro)heeft een lensdiameter van 2 cm,maar een filtermaat 58 mm.
          Normaal is het zo:hoe groter de frontlens,hoe meer lichtsterk,en hoe groter de filtermaat,want anders moet je de filter op je lens zelf zetten,en dat is niet practisch.

Comment

ga maar van het kleinste getal uit op een lens voor de breedte.
            hoe kleiner het kleinste getal, hoe breder.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

nummers die op de lens staan:
              28-210mm
              1:4.2- 6.5
              en doorsnede 67mm

Ik denk dat dat de breedhoek lens is. Kzou zeggen, kzal het testen, maar het is een analoge camera dus direct resultaat zie ik niet
              Maar toch al bedankt, ik denk dat ik mijn antwoord wel gevonden heb.

Comment

28-210mm
                en doorsnede 67mm

Ik denk dat dat de breedhoek lens is.
                28mm is niet zo breed hoor.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

28-210mm
                  en doorsnede 67mm

Ik denk dat dat de breedhoek lens is. Kzou zeggen, kzal het testen, maar het is een analoge camera dus direct resultaat zie ik niet
                  Maar toch al bedankt, ik denk dat ik mijn antwoord wel gevonden heb.
                  Een superzoom, gaat van breedhoek tot en met tele.

Comment

Verplaatst naar geschikter forum
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Het kan natuurlijk allemaal nog moeilijker gemaakt worden.

Bij sommige heel grote telelenzen kan je de filter ergens binnenin schuiven. dus ga je een frontlens krijgen van tegen de 20 cm en een filtermaat van rond de 50.

Het is dus best te begrijpen dat mensen wat in de war geraken
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Cloe,
                        Als je effen tijd hebt kun je dit eens doornemen.
                        Hiermee zou al heel wat duiderlijker moeten worden.
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

persoonlijk ben ik altijd meer geinteresseerd in de diameter van het achterste lenselement, dan de diameter van het frontelement..

Comment

Zit er dan zo'n groot verschil in de diameters van de achterste lenselementen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                              persoonlijk ben ik altijd meer geinteresseerd in de diameter van het achterste lenselement, dan de diameter van het frontelement..
                              U mag natuurlijk best uitleggen waarom u dat zo interessant vindt.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                                U mag natuurlijk best uitleggen waarom u dat zo interessant vindt.......
                                Ik ben ook een nieuwsgierig type.. !

Comment

Working...
                                X