Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek voor op FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: groothoek voor op FF

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
    Sigma EF 15-30 (Niet zo lichtsterk)
    Plus ook sterke lichtafval in de hoeken onder f/8 en ook de typische Sigma sample variatie met mogelijke sterke decentering.
    Last edited by frank207be; 19 oktober 2009, 09:10. Reden: decentering

Comment

De enige die geschikt is is de Sigma 12-24 DG, alle anderen geven nou eenmaal een beeldvullend beeld op een Crop camera.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Alvast al bedankt voor de reacties, zo'n discussie is steeds leerrijk . bijkomende reacties zijn natuurlijk steeds welkom.
        Am@eurke BD0682BE
        Lichtbakse Canon 20D en 5D Mark II met wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
          Bronnen vermelden is altijd wel zo netjes of heb ik door mijn geschiedenisopleiding een beetje een afwijking?
          Van mij alles, als je er lol in hebt.
          Ik heb geen bronnen meer van het meeste wat ik als parate kennis in huis heb, dat stamt al van ver voor de internet hausse....

Ik ben niet het type dat al na 2 weken inlezen op forums het al beter denkt te weten.

PS, eigenlijk doe je hetzelfde als ik, met dat verschil dat mijn taalgebruik wat directer is.
          Er zijn hier overigens snuiters, zoals ene Rxxxxxx, die nooit een zakelijk of technisch argument ter berde brengt maar uitsluitend snerend of smalend reageert, ik mag een pittige discussie wel, maar dat gaat zelfs mij te ver.
          Last edited by Keeskanon; 19 oktober 2009, 23:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
            Sigma EF 15-30 (Niet zo lichtsterk)
            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Plus ook sterke lichtafval in de hoeken onder f/8 en ook de typische Sigma sample variatie met mogelijke sterke decentering.
            Yep, yep maar niet meer nieuw verkrijgbaar en heel zeldzaam tweedehands.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Om de flare-gevoeligheid ook maar niet te vergeten....

Ik heb de Sigma 15-30 EX nu ook sinds een half haar ofzo en heb hem nog niet veel gebruikt. De grootste reden hiervoor is de gevoeligheid voor flare. Qua scherpte etc is dit objectief prima hoor, maar de flare-gevoeligheid verpest het wel vaak wat mij betreft...
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik heb deze lens gehad. Ze is op 16mm wel te gebruiken op FF. Heb hier nog een testje staan van vorig jaar (laatste 2 foto's): http://picasaweb.google.com/Troske007/Test#

Ik was eigenlijk aangenaam verrast van het resultaat op FF maar heb hem dan uiteindelijk toch vervangen door een 16-35 II

Comment

Doordenken:ja.
                  Canon EFs lenzen werken op een cropcamera,dus ook op een fullframe met croppen ???
                  EFs-lenzen passen helemaal niet op een 5D of 1D.Achterste lensstuk zit te ver uit.Je spiegel gaat eraan.Trouwens ik krijg een EFs-lens zelfs niet op mijn 5D of 1D gemonteerd.Ingebouwde veiligheid van Canon.
                  Breed op FF :zoals reeds vernoemd Sigma 12-24,maar niet direct lichtsterk.Sigma 15 fisheye 2.8,maar vervorming.Met defishen verlies je veel beeld,en kom je waarschijnlijk in de buurt van 18 mm of meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Doordenken:ja.
                    Canon EFs lenzen werken op een cropcamera,dus ook op een fullframe met croppen ???
                    .
                    Het ging de TS niet om een EF-s lens

Doorgedacht? Nee.

Comment

Doorgedacht:toch wel.
                      Andere lenzen kunnen naargelang de constructie hetzelfde probleem hebben.Kijk maar eens wat men vindt over Peleng 8 mm en spiegels die er al dan niet tegen klappen bij FF.En dit is nog geen croplens.
                      Statement is:niet elke croplens past zomaar op een FF,en dient geval per geval bekeken te worden.
                      Last edited by demuro; 20 oktober 2009, 20:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        Doorgedacht:toch wel.
                        Andere lenzen kunnen naargelang de constructie hetzelfde probleem hebben.Kijk maar eens wat men vindt over Peleng 8 mm en spiegels die er al dan niet tegen klappen bij FF.En dit is nog geen croplens.
                        Statement is:niet elke croplens past zomaar op een FF,en dient geval per geval bekeken te worden.
                        De Peleng en EF s zijn zijstraatjes, de uitzondering die de regel bevestigt.
                        Normale"cropobjectieven gaan gewoon op FF camera's omdat het ontwerpen zijn die op de gangbare mounts moeten passen, anders heeft het geen zin zoiets te ontwerpen...

Comment

Working...
                        X