Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief reinigen met sensorvloeistof?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

    Voor het reinigen van lens- en spiegeloppervlakken gebruik ik meestal 2-propanol, beter gekend als isopropanol of isopropylalcohol van analytische kwaliteit. Het gebruik van een high grade isopropanol is noodzakelijk omdat lagere kwaliteiten vaak sporen azijnzuur en/of zwavelzuur bevatten... Isopropanol is een eerder matige vetoplosser, maar lensoppervlakken zijn dan ook geen frietpotten hè.

    Met isopropanol ben ik erin geslaagd een fijne film van vetdruppeltjes (wellicht verdampt en op de spiegel neergeslagen smeervet van de instelschroefdraad) volledig te verwijderen van het spiegeloppervlak van mijn MTO-11CA spiegelobjectief.

    Ethylalcohol kan ook, maar dan moet die wel van goede kwaliteit zijn, met name wat de gebruikte denaturatiemiddelen betreft.
    Ik veronderstel bekend, dat ethylalcohol ondrinkbaar gemaakt word door bepaalde stoffen toe te voegen omwille van accijnzen. Sommige van die mogelijke toevoegingen tasten sommige plastics en rubbers aan (diëthylether, aceton), sommige zijn gewoon een vieze vette, stinkende smurrie (ruwe houtalcohol, pyridine). Dat laatste geldt met name voor de ethylalcohol te koop in DHZ-zaken.
    De IMHO bruikbaarste ethylalcohol is die die o.m. gebruikt wordt in het histopathologisch labo. Dat is een ethylalcohol ca. 98%, gedenatureerd met ca. 2% methylethylketon en die kost in de groothandel een Euro of 2 de liter. Ik koop hem aan (ik heb een microscopielab) in jerrycans van 5l, maar hij is te krijgen in alle verpakkingen tussen 1 - 200l. De prijs daalt naarmate de verpakking groter wordt. Zo hebt u meteen een idee van de winstmarge van de apothekers op dergelijke producten .

    Het gebruik van wat speeksel is nog zo gek niet: de erin aanwezige enzymen helpen flink bij het emulsifiëren van vetsporen en het afbreken van eiwitten. Ervaren microscopisten gebruiken wat speeksel op een lenspapiertje voor de voorlopige reiniging van olie-immersie-objectieven.

    De buitenkant van smerige objectieven reinig ik voorzichtig met wasbenzine. Er is geen betere vloeistof voor het verwijderen van bvb. huidvetresten in al de fijne profieltjes en groefjes die objectieven vaak hebben.

    Ook voor het ontvetten van diafragmalamellen is wasbenzine ideaal. Het is overigens een van de weinige, vlot beschikbare vetoplossers die geen kunststoffen of rubbers aantast.

    Een truukje dat amateur-astronomen soms toepassen voor het reinigen van spiegels is het volgende: een oplossing van collodion of celloïdine in een mengsel van absolute ethylalcohol en watervrije diethylether wordt voorzichtig uitgegoten op de spiegel. Na volledig verdampen van het oplosmiddel blijft een plastic-achtig laagje collodion of celloïdine achter waarin alle onreinheden kleven. dat wordt vervolgens voorzichtig weggepeld. Collodion-oplossingen zijn in de handel (apotheker), maar let op: de gebruikelijke kwaliteit bevat een minimale hoeveelheid ricinusolie die een vette, moeilijk te verwijderen film kan achterlaten. Collodion zonder ricinus is ook te krijgen, maar men moet er specifiek naar vragen! Het product is duur en de bewaarbaarheid slecht: bij het minste spoor water slaat het collodion neer en is de oplossing onbruikbaar geworden. Enkel te kopen in kleine hoeveelheden dus. De prijs helpt: hij wordt berekend per ml .

    Comment


    • #17
      Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

      De mogelijkheden zijn legio, maar gewoon een microdoekje van goede kwaliteit en een paar druppels Visible Dust Lensvloeistof doet écht wonderen.
      Blaas wel eerst even stof en zand weg met een blaasbalgje, ( met kwastje)

      Comment

      Working...
      X