Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Kan mij iemand zeggen welk verlies aan mm ik heb met een 17-50 van tamron op een ff tov een crop door vignetering ?
En is het zo dat de tamron 28-75 niet geschikt is op een d60 ?
Alvast bedankt .
een tamron 17-50 kan je niet op full-frame gebruiken dus 50mm verlies
de 28-75 zal wel werken maar zonder AF... als ik me niet vergis heeft de D60 geen ingebouwde AF-motor dus moet de lens dit hebben & deze lens heeft dat niet...
je kan tegenwoordig een 28-75 2.8 tamron krijgen met ingebouwde autofocus motor
die gaat dus dan wel werken op elke digitale nikon spiegelreflex
vermoedelijk zal je zelfs geen enkele tamron 28-75 2.8 in de winkel meer vinden zonder die ingebouwde autofocusmotor
de 28-75 zal wel werken maar zonder AF... als ik me niet vergis heeft de D60 geen ingebouwde AF-motor dus moet de lens dit hebben & deze lens heeft dat niet...
Ik heb de Tamron 28-75mm met motor en die werkt zowel op mijn D60 die ik pas verkocht heb en mijn D700.
Kan mij iemand zeggen welk verlies aan mm ik heb met een 17-50 van tamron op een ff tov een crop door vignetering ?
Op een crop camera als de D60 word de 17-50 dus een 25.5-75 je hebt dan een verlies in mm van 8.5-25. maar doordat de 17-50 geen FF lens is is deze onbruikbaar.
Een 28-70 zal op een D60 dus een 42-105 worden, je wint dus in het telebereik maar in het groothoekbereik verlies je een heel stuk maar is dus volkomen bruikbaar met als nadeel minder groothoek.
Als je een 28-70 van Tamron koopt moet je ingeval van de D60 wel opletten dat je de versie koopt met ingebouwde motor.
En is het zo dat de tamron 28-75 niet geschikt is op een d60 ?
Alvast bedankt .
Ik vermoed dattie vanaf zo'n 22 mm geen vignettering meer geeft.
Mijn 18-55 IS vignetteert op een analoge body niet meer op 24 mm
een tamron 17-50 kan je niet op full-frame gebruiken dus 50mm verlies .
Bij canon is er inderdaad een verschil van aansluiting tussen lensen specifiek voor crop toestellen (ef-s) en de andere lenzen (ef).
Bij nikon is dit niet het geval. Op mijn D700 kan ik zonder problemen een lens opzetten gebouwd voor een crop toestel, enkel heb ik dan niet meer de volle 12MP maar gaat het toestel naar 5MP.
Bij canon is er inderdaad een verschil van aansluiting tussen lensen specifiek voor crop toestellen (ef-s) en de andere lenzen (ef).
Bij nikon is dit niet het geval. Op mijn D700 kan ik zonder problemen een lens opzetten gebouwd voor een crop toestel, enkel heb ik dan niet meer de volle 12MP maar gaat het toestel naar 5MP.
Je kan ook automatische crop uitzetten he.
Dan kies je zelf of je op FX of DX wilt werken.
Bijvoorbeeld met een 17mm DX objectief is het wel grappig om hem eens op FX te zetten.
Comment