Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Polarisatie filter

Dit is dan uw foto waarvan ik enkel de witbalans juist heb gezet.
    De lucht zoals hij is vind ik al blauw genoeg, maar dat is persoonlijke smaak.
    Ik moet wel toegeven dat ik dikwijls een pola filter gebruik.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      je ogen zien meer dan een de sensor van de camera... een polarisatie filter kan helpen, maar alleen in bepaalde omstandigheden, dwz. de juiste hoek van het licht...

persoonlijk heb ik een pola filter en gebruik die nooit... tenzij ik reflecties wil wegwerken of teweegbrengen... niet voor de blauwe lucht, die kan ik immers makkelijk benadrukken bij postprocessing...

fotografeer in RAW, dan kan je je whitebalans wijzigen, is dikwijls genoeg om die mooie blauwe lucht terug te krijgen, een auto whitebalans is niet altijd nauwkeurig

ga eventueel in postprocessing specifiek kleur kanalen gaan versterken, zoals jij de foto het mooist vindt of zoals jij je het herinnert...

een pola filter laat je niet op je camera zitten want die zorgt er voor dat je 1 stop verlies hebt bij al je belichtingen...

een UV filter is nutteloos... en verminderd zowiezo de kwaliteit... maar da's m'n persoonlijke mening... zonnekap is een veel betere bescherming tegen vallen en stoten...

een goed programma om dergelijke postprocessing te doen is adobe lightroom...
      FWIW .. in PP kan men de effecten van een Pola niet nabootsen. period .. simpele zielen die geloven van wel, alle trukken ten spijt is het allemaal surrogaat .. close but no cigar ..

Een UV filter is als filter nutteloos om de zeer eenvoudige reden dat een sensor vrijwel ongevoelig is voor UV licht .. als bescherming van het frontelement van de lens: eventueel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        FWIW .. in PP kan men de effecten van een Pola niet nabootsen. period .. simpele zielen die geloven van wel, alle trukken ten spijt is het allemaal surrogaat .. close but no cigar ..
        En jij gelooft wat je zegt?
        Twee voorbeelden waar ENKEL softwarematig een blauw(ere) lucht verkregen kan worden.
        De zon staat niet links of rechts van het standpunt = geen polarisatie effect.
        Breedhoek en de filter niet helemaal juist gezet = foto met half blauwe lucht, half gewone bleek/blekere blauwe lucht.
        In beide gevallen is het gebruik van de software aangewezen om een blauwere lucht te bekomen.
        Wat je NIET kan met software, bij mijn weten toch, is het wegnemen van reflecties.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          En jij gelooft wat je zegt?
          Twee voorbeelden waar ENKEL softwarematig een blauw(ere) lucht verkregen kan worden.
          Ik geloof niet wat ik zeg .. ik WEET wat ik zeg .. als je denkt dat een pola filter enkel een kwestie is van "blauwe luchten" dan snap je niks van lichtpolarisatie en het doel van zo'n filter, sorry

....
          Wat je NIET kan met software, bij mijn weten toch, is het wegnemen van reflecties.
          LMAO .. juist ja ... LOVL!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            .. als je denkt dat een pola filter enkel een kwestie is van "blauwe luchten" dan snap je niks van lichtpolarisatie en het doel van zo'n filter, sorry
            Hoef ik ook niks van te kennen, als ik er maar weet hoe mee te fotograferen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Hoef ik ook niks van te kennen, als ik er maar weet hoe mee te fotograferen.
              Contradictio in terminis ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                Geachte Forumleden.

Dit jaar op vakantie geweest in brazilie aan de kust, veel foto's gemaakt en bij thuiskomst toch niet die foto's welke ik in gedachte had.( water was niet echt lichtgroen en de lucht niet echt staalblauw )
                Kunnen jullie mij vertellen of een polarisatie filter hier dienst had gedaan ? ( ik bezit deze echter niet )
                En zoja, kan deze eventueel op de lens blijven zitten zoals een uv filter ter bescherming van je lens ?
                Dit omdat ik geen 2 filters op mijn lens wil schroeven.

ik hoop op goede suggesties van jullie kant.

met vriendelijke groet,
                Jaqcues
                Jaqcues,

Een pola had hier mischien wel wat kunnen goedmaken, de reflecties op het water verdwijnen en de kleuren worden iets contractsrijker (zoals je een zonnebril opzet met grijze glazen) bvb http://www.pbase.com/hal_61/image/116507634 De lucht 't ja in dit geval was het vrij mistig, hier kan je een gradual blauw filter voor gebruiken om die op te trekken, of een grijze omdat er toch wat wolken zijn.
                Van vroeger (filmkestijdperk) gebruik ik Cokin filters om correcties te maken, bespaart je wat photoshop tijd. en is wel leuk om mee te "spelen"

enne BTW een pola kan niet simuleren met software
                Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Polarisatie filter

Geachte forumleden,

bij deze dank ik jullie hartelijk voor alle suggesties over het polarisatie filter.
                  Er zitten zeker een aantal tips bij waar ik wat mee kan.

Ook de voorbeelden welke zijn aangedragen van de foto welke ik als voorbeeld op de site geplaatst heb, zijn meer dan welkom.

mvg, jacques
                  Nikon en glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                    Geachte forumleden,

bij deze dank ik jullie hartelijk voor alle suggesties over het polarisatie filter.
                    Er zitten zeker een aantal tips bij waar ik wat mee kan.

Ook de voorbeelden welke zijn aangedragen van de foto welke ik als voorbeeld op de site geplaatst heb, zijn meer dan welkom.

mvg, jacques
                    niets te danken hoor, graag gedaan.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Kijk wel uit bij het kopen van een polarisatiefilter of het een lineair of circulair filter is, want dat maakt wel degelijk verschil. Een lineair filter heeft maar op een deel van de foto effect en de circulair heeft effect op de hele foto.

Mvg,

Donald

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door donniebelg Bekijk bericht
                        Kijk wel uit bij het kopen van een polarisatiefilter of het een lineair of circulair filter is, want dat maakt wel degelijk verschil. Een lineair filter heeft maar op een deel van de foto effect en de circulair heeft effect op de hele foto.

Mvg,

Donald
                        Dat klopt niet, hoor.
                        Een lineaire polarisatiefilter is even effiënt mits handmatige scherpzetting en
                        lichtmeting met een externe lichtmeter.

De reden om voor een circulaire filter te kiezen is dat deze, in tegenstelling tot een lineaire,
                        het AFsysteem en het lichtmeetsysteem van je camera niet misleidt.

Deze systemen krijgen namelijk een deel van het invallend licht toegespeeld via
                        "halfdoorlatende" spiegeltjes en dat leidt tot vertekende resultaten.
                        Dat komt doordat die spiegeltjes ook lineair-polariserende eigenschappen hebben
                        die cumuleren met het eliminerend effect dat je lineaire polarisatiefilter voor de lens al teweeg bracht.
                        Met andere woorden: de lineaire filter laat een deel van het licht niet binnen en van wat
                        wel binnenkomt, gaat dat spiegeltje er nog een deel de nek omwringen alvorens te reflecteren naar de lichtmeter. Zo krijgt men vaak overbelichte foto's.

groeten,
                        Gurdy

Comment

Working...
                        X