Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat zijn de F waardes bij lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

    De FZ18 heeft een cropfactor van 6.08695652 om precies te zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

      Dan is de minimumwaarde van 4 op de lens van de eerste post echt wel goed genoeg. Dat zou overeen komen met f/1.06 op mijn panasonic (4 / 6 * 1.6).

      Ik was zeker van plan om me een aantal goede boeken aan te schaffen maar het forum is een leuke manier om bij te leren. Zeker omdat op dit forum 99% van de gebruikers meer ervaring heeft dan ikzelf ;-)
      Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

      Comment


      • #18
        Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        De FZ18 heeft een cropfactor van 6.08695652 om precies te zijn.
        Laat dat precies maar achterwege
        De vermelde werkelijke brandpuntsafstanden zijn afgerond en dat geldt ook voor de naar ff omgerekende brandpuntsafstanden.
        Ook zou je moeten rekenen met het verschil in sensor afmetingen (effectieve beeldhoek) voor wat betreft het totaal aantal pixels en effectieve pixels.
        Echt belangrijk is het overigens niet

        Comment


        • #19
          Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

          Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
          Dan is de minimumwaarde van 4 op de lens van de eerste post echt wel goed genoeg. Dat zou overeen komen met f/1.06 op mijn panasonic (4 / 6 * 1.6).

          Ik was zeker van plan om me een aantal goede boeken aan te schaffen maar het forum is een leuke manier om bij te leren. Zeker omdat op dit forum 99% van de gebruikers meer ervaring heeft dan ikzelf ;-)
          Die f/4 geldt bij 17 mm.
          Bij 24 mm is dat f/4,5.
          Bij 35 mm is dat f/5.
          En bij 50, 70 en 85 mm is dat f/5,6!

          Zie http://www.dpreview.com/lensreviews/..._c16/page2.asp onderaan de pagina.

          Comment


          • #20
            Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

            Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
            Dan is de minimumwaarde van 4 op de lens van de eerste post echt wel goed genoeg. Dat zou overeen komen met f/1.06 op mijn panasonic (4 / 6 * 1.6).

            Ik was zeker van plan om me een aantal goede boeken aan te schaffen maar het forum is een leuke manier om bij te leren. Zeker omdat op dit forum 99% van de gebruikers meer ervaring heeft dan ikzelf ;-)
            Het ziet er wel naar uit, dat je weet waarover je het hebt.

            Zoals Alex reeds zei, eens wat vergelijkingen gaan maken op http://www.dofmaster.com/doftable.html , daar kan je alles nog eens gaan controleren.

            Comment


            • #21
              Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Het ziet er wel naar uit, dat je weet waarover je het hebt.
              Dat is één van de dingen die me zo boeien aan fotografie... Alle wiskunde die erachter zit. Jammer genoeg ken ik weinig van de termen die gebruikt worden enzo. Maarja, daarvoor kom ik naar hier
              Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

              Comment


              • #22
                Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                Alstublieft!

                Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


                En voor wat betreft scherptediepte raad ik u deze site aan ….

                en niet te vergeten de bijbehorende dof calculator.

                Comment


                • #23
                  Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                  Nu heb ik toch nog een klein vraagje over F waarden bij een lens.

                  Vaak die je (vb) F3,5 - 6 staan; dat begrijp ik. Maar bij sommige lensen zie je gewoon F2,8 staan... En dan heb ik het niet op prime lenzen.

                  Geven ze dan gewoon de laagste F waarde mee ofzo?
                  "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                  500px

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                    Dat betekent dat de lichtsterkte f/2,8 is, ongeacht de brandpuntsafstand.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Dat betekent dat de lichtsterkte f/2,8 is, ongeacht de brandpuntsafstand.
                      Nope. Die zijn 2.8 over het gehele bereik. Zijn de duurdere en professionelere lenzen..
                      Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                      My flickr My site

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                        Wat ViewFinder zegt, is toch net hetzelfde als wat tomklerks zegt? ("ongeacht de brandpuntsafstand" = "over het gehele bereik")
                        (alleen dat tomklerks er de "prijs" aan toevoegt )
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                          Nope. Die zijn 2.8 over het gehele bereik. Zijn de duurdere en professionelere lenzen..
                          De auto is rood.
                          Tom Klerks: nope, die heeft een rode kleur

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Dat betekent dat de lichtsterkte f/2,8 is, ongeacht de brandpuntsafstand.
                            Nope. Die zijn 2.8 over het gehele bereik. Zijn de duurdere en professionelere lenzen..
                            @tomklerks : Wat mijn voorganger waarschijnlijk probeert te zeggen, is dat je hier exact hetzelfde zegt als ViewFinder.
                            Mvg,David
                            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

                            Comment

                            Working...
                            X