Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon - canon maar het dilemma blijft !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nikon - canon maar het dilemma blijft !!!

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Ik kan mijn voorgangers alleen maar volgen. Mijn EF-S 17-55 f/2.8 was destijds de eerste lens die ik bijkocht om mijn kitlens te vervangen, en omdat ik lichtsterkte nodig had. Op de 350D presteerde dat objectief al uitstekend, maar op de 50D lijkt-ie het nog beter te doen. Intussen doe ik meer landschappen, en als ik nu voor de keuze zou staan, zou het misschien de EF 17-40 f/4 L zijn (iets goedkoper, steviger misschien ook, ook ietsjes lichter?), maar naast die 17-55 f/2.8 nog een 17-40 f/4 hebben, lijkt me teveel van het goede.
    Er wordt gezegd dat de EF-S 17-55 f/2.8 eigenlijk "L" klasse is, ware het niet dat ie alleen op cropcamera's bruikbaar is.
    idd de 17-40 weegt 500gram en de 17-55 weegt 645 gr.
    het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

Comment

euh... een nikon D300 met een 16-85mm...

1800€... past binnen budget...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dekadé Bekijk bericht
        hallo iedereen,
        ik heb hier laatst op het forum een discussie gestart : ref. "objectieven ??? een serieus dilemma hoor..." toen dacht ik nog de nikon D90 aan te schaffen
        ik ben dit weekend bij Art en Craft in Gent binnengewipt, daar stond een canon 50D op tafel.....om een lang verhaal kort te maken, eens vastgehouden, nog eens en nog eens, en tot de conclusie gekomen dat dit toestel beter in mijn hand ligt dan de nikon D90 nu raadt iedereen mij aan mijn gevoel te volgen wat ik idd ook ga doen.
        behoudens het onbegrip van de nikonners, en de grijns van de canonners, is het objectieven dilemma zeker niet minder geworden.
        1 ding staat nu wel vast, de canon 50D is zeker de body van m'n keuze. (ik durf geen andere meer vast te nemen ) maar

wie helpt me op weg ?? de canon 50D zat samen met de 18-200 vr lens !
        vraag 1 : nadelen ?? (bij nikon 18-200 lens was nogal wat negatiefs te lezen)
        vraag 2 : welke is of zijn beter, en wat is het beste objectief voor 50D (niet noodzakelijk een canon-lens) maar wel noodzakelijk een goeie, in de wetenschap dat er aan mijn fotografische noden en maatstaven nog steeds niks is veranderd, ik maak nog steeds plaatjes van landschappen (bergen en dalen) prachtige vergezichten, pittoreske straatjes, oude kerken of huizen, voornamelijk op reis....of onderweg naar ...
        vandaar de vraag naar de 18-200 (voornamelijk omdat dit objectief "makkelijk" is om mee te nemen in plaats van 2 of meerdere objectieven)

vraag 3 : heb ik een lichtsterke lens (vb 2.8) nodig wanneer ik voornamelijk buiten en meer bepaald landschapfotos (zowel dichtbij als veraf) maak ?

mijn dankbaarheid kent geen grenzen....
        mvg
        dirk.
        --------------------
        honi soit qui mal y pense...
        F2.8 is mooi blurry achtergonden, voor portretten, en voor aktie. F2.8 is anderszijds voor veel mensen overkill (maar het staat stoer), en zeker voor landschap beperkter van nut.

Als starter en ongelooflijk goed voor zijn prijs:
        De set 18-55 IS en 55-200 IS, laat je niet door verkopers en negatievelingen, dit is echt goed spul.

Als betere set, de 17-40 en 70-200 4.0 L IS, boven budget.

Eens je in de 2.8 reeks gaat, is alles goed, maar prepare to pay big money...

en euh, de 18-200 is wat ie is, een superzoom, ongelooflijk handig, en nog steeds goed van beeldkwaliteit, zoalng je geen pixelpeeper bent.
        Last edited by Rudy; 30 augustus 2009, 16:05.

Comment

Net nieuw in de dslr wereld? Dan mikt ge toch echt direct heel hoog vind ik.

Misschien net IETS te hoog.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
            Net nieuw in de dslr wereld? Dan mikt ge toch echt direct heel hoog vind ik.

Misschien net IETS te hoog.
            wel, ik heb zo'n 35 jaar terug samen met mijn vader "fotolessen" gevolgd, maar dat is dan ook al 35 jaar geleden, toen kocht ik me een paar jaar later een canon AV1 met een groothoek- en een telelens. maar door gebrek aan tijd door omstandigheden (mijn vrouwke heeft een jarenlange revalidatie achter de rug wat toen al mijn tijd opslorpte) ben ik een tijd later gestopt en alles verkocht. nog later een compactje gekocht .....dus ik weet nog wel het één en het ander maar ben niet mee in de huidige wereld van dslr. in de wetenschap dat er zo veel meer mogelijkheden zijn. vandaar de vraag (het dilemma) naar de goeie objectieven. de ervaren mensen hier hebben me al enorm veel goeie raad en info verstrekt, waarvoor dank !
            ps: ik heb nu veel meer tijd en de passie laait terug op. watch me...
            het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              euh... een nikon D300 met een 16-85mm...

1800€... past binnen budget...
              Zoals TS al eerder heeft aangegeven is zijn besluit op de 50D gevallen. Waarom dan nog aandringen? Dit zorgt enkel maar voor meer twijfel ipv een oplossing. 50D of D300 resultaten zullen vrijwel hetzelfde zijn.

Persoonlijk zou ik ook starten me de 17-55 2.8IS of de 17-40L f4.0. En als ja na wat ervaring ondervind dat je mm's te kort komt kun je nog altijd een 70-200 of 24-105 of 28-135 kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                Zoals TS al eerder heeft aangegeven is zijn besluit op de 50D gevallen. Waarom dan nog aandringen? Dit zorgt enkel maar voor meer twijfel ipv een oplossing. 50D of D300 resultaten zullen vrijwel hetzelfde zijn.

Persoonlijk zou ik ook starten me de 17-55 2.8IS of de 17-40L f4.0. En als ja na wat ervaring ondervind dat je mm's te kort komt kun je nog altijd een 70-200 of 24-105 of 28-135 kopen.

d_oracle is vast overtuigd van de D300 nikon, vandaar het enthousiasme wellicht
                ik kan hem of haar geen ongelijk geven...de D300 van nikon is een fantastisch toestel,
                en zijn voorstel niet mis, maar toch blijf ik bij mijn besluit : de canon 50D !!
                nu nog wat objectieven uitproberen, en jullie goede raad opvolgen. ik ga zeker zien naar de 17-55 maar zeker ook naar de 17-40 en daarmee starten, mss ook eens zien naar een Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM, en wat info opdoen, maar daar doe ik later nog eens een vraagje naar hier op het forum.

Comment

[QUOTE=Wim 76;2382842]
                  Dat zal waarschijnlijk een 18-200 IS lens zijn, de 18-200 VR is namelijk de Nikon variant.

sorry, idd. 't is de 18-200 IS

Comment

Overweeg misschien ook de Canon EF 70-300, kan je ook nog gebruiken op FF moest je ooit overstappen en is ook een lekker scherpe lens (volgens tests dan toch). Voor je meer breedhoek bereik kan je ook eens kijken naar de Tamron 17-50 (opnieuw, volgens tests lekker scherp), waar binnenkort een nieuwe versie met VC (Tamron IS) van uitkomt.

Ik volg toevallig juist zelf de prijs van de 50d en die is juist gedaald door de komst (aankondiging) van de 7d. Het zou kunnen dat daar nog wat meer afgaat in de komende maand, maar dan moet je zien of je wil wachten. Zelf heb ik ondertussen beslist van geen 7d te nemen wegens te duur en dan toch maar voor de 50d te gaan maar nog even te wachten tot de 7d in de rekken ligt vooraleer ik de 50d ga halen.
                    Have fun!
                    EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Working...
                    X