Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

alweer zo een vraag...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: alweer zo een vraag...

Profesionele zoomlenzen hebben inderdaad geregeld een vast diafragma waardoor ze gimiddeld groter, zwaarder, duurder zijn. En voor deze extreme meerwaarde mag je dan ook wel een iets perfectere scherpte verwachten.
    De "amateur" lenzen maken ze met verlopend diafragama om op het gewicht en grote een beetje te besparen waardoor ze de prijs kunnen drukken. Of ze echt allemaal minder scherp gaan zijn betwijfel ik. Softer misschien wel, maar softer wil voor mij niet minder scherp zeggen.
    Er zijn "amateur" lenzen in omloop waarbij niemand gaat kunnen zeggen dat de uiteindelijke foto met zulk "plastiekje" is getrokken.

Comment

tjah daar zeg je het er zijn amateur lenzen maarja.. welke lenzen zijn dat??

maar ik denk toch dat ik een 24-105 ga kopen..

heeeeeel hartelijk bedankt voor de uitleg ik heb weer veel bijgeleerd

grtzz
      Canon ==> 1d mk3 en 450d, 300mm f4.0, 10-22mm, 24-105mm f4.0, 150mm f 2.8, 50mm f 1.8 en EX430

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
        Profesionele zoomlenzen hebben inderdaad geregeld een vast diafragma waardoor ze gimiddeld groter, zwaarder, duurder zijn. En voor deze extreme meerwaarde mag je dan ook wel een iets perfectere scherpte verwachten.
        Het is een misverstand dat een constant diafragma over de zoomrange betere scherpte zou geven.
        De beste lenzen zijn scherper ondanks een constant diafragma door beter glas, gecompliceerder ontwerp, fabricage met meer zorg.

Optisch gezien is het eenvoudiger een scherpe lens te maken met veranderende maximale lensopening.

Een aardig voorbeeld is de eertijds befaamde Vivitar series 1 70-210 zoom, hiervan zijn 5 versies verschenen, optisch verschillend, en ook toegeleverd door verschillende lensfabrikanten
        De eerste versie , door Kino gemaakt was de minste scherpe van de de eerste 3 (dat waren de beste van die 5) de 3e , door Komine gemaakt was een F 2.8 tot F4 lens en dat was de scherpste....
        Alle drie deze lenzen waren ontworpen door de beste optiekconstructeurs van die tijd.
        Last edited by Keeskanon; 31 augustus 2009, 22:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Het is een misverstand dat een constant diafragma over de zoomrange betere scherpte zou geven.
          De beste lenzen zijn scherper ondanks een constant diafragma door beter glas, gecompliceerder ontwerp, fabricage met meer zorg.

Optisch gezien is het eenvoudiger een scherpe lens te maken met veranderende maximale lensopening.
          Dat was min of meer wat ik bedoelde. Enkel was u verwoording 10x beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht

pfoe nu maken jullie het toch wel heel moeilijk maar ik ga toch voor de 24-105 denk ik

grtzz
            Canon ==> 1d mk3 en 450d, 300mm f4.0, 10-22mm, 24-105mm f4.0, 150mm f 2.8, 50mm f 1.8 en EX430

Comment

Het zijn maar een paar kanttekeningen en achtergronden.
              Laat je daardoor niet weerhouden om te kopen wat je wil......
              Overigens kan je pas echt profiteren van superieure optiek als je ook wat techniek kan toepassen, ofwel, zoek het niet teveel in dure hardware, dat is maar een deeltje van het plaatje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ben Cretskens Bekijk bericht
                pfoe nu maken jullie het toch wel heel moeilijk maar ik ga toch voor de 24-105 denk ik

grtzz
                Heb ze zelf nooit gehad, maar van wat ik lees en hoor omtrent deze lens ga je er geen spijt van hebben.

Comment

Working...
                X