Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro proberen: low budget

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macro proberen: low budget

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Zulke lenzen hebben geen macro ,hooguit close-up.
    Reclamepraat.
    zie deze eens:

http://forum.belgiumdigital.com/f11/...-a-252170.html

is dat nu zo ene, voor Canon?

als ik naar de site van Sigma ga, zie ik een DG en een APO DG. Wat is die APO? Ik kan de betekenis daar vooralsnog niet voor vinden...
    You can trust anyone, just not the little devil inside them...

Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pthomass Bekijk bericht
      ik vind geen productspecificaties van die close-ups. wat is het verschil tussen de 250D en de 500D??
      De ene is 2 dioptrie en de andere 4 dioptrie. Wegens de vrij goede optische eigenschappen een vrij duur stukje glas "voor wat het is"

Ik heb de Sony VLC-3358 met 3,3 dioptrie .. met z'n 58mm past die op mijn Sigma 105mm ..
      AF werkt met deze voorzetlens niet meer (vreemd?)
      Je moet er van uitgaan dat met een close-up lens de minimale scherpstelafstand van de originele lens gedeeld wordt door het dioptrie getal .. je scherptediepte gaat natuurlijk evenredig "achteruit"
      HTH

Comment

De gedkoopste manier is een omkeerring. Voor een paar euro tover je je 18-55 om naar een macro die closer dan 1:1 gaat. maar het is niet de meest simpele manier

Kenko tubes zijn ook een goede bugetoplossing. In tegenstelling tot voorzettelenzen verliezen ze niet aan kwaliteit, en je kan ze op al je lenzen gebruiken.
        Je verliest wel een hoop licht.
        Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

Comment

Ik denk dat de 500D de beste oplossing is icm je 55-250 lens. Geweldig stukje glas. Je verliest scherpstelling op oneindig, en door in te zoomen kun je een hogere vergroting verkrijgen. Autofocus blijft gewoon werken. Met die set-up kun je foto's zoals deze maken (220mm, om een beeld te geven). Daarmee ga je libellen, waterjuffers, vlinders en andere iets grotere insecten prima mee kunnen fotograferen.

Wil je écht de kleinere insecten (kleine vliegjes) fotograferen zul je naar omkeerringen of extension tubes moeten kijken. Maar die zijn nogal omslachtig om mee te werken.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
            Je verliest scherpstelling op oneindig, en door in te zoomen kun je een hogere vergroting verkrijgen. Autofocus blijft gewoon werken.
            kan je eens toelichten waarom scherpstelling verloren gaat op oneindig? Bedoel je de AF of uberhaupt scherpstelling?

Kan je blijven zoomen met zo een voorzetlens en bijgevolg dichterbij/verder van je object gaan?

heb al eens prijzen bekeken. In Nederland zijn die duur... Op Tweakers staan die boven de 100 euro

wie kent fotowinkels in Duitsland? Ik woon niet zo ver van Aken, en dat zou misschien de trip waard zijn. Willen binnenkort toch eens daar een dagje gaan winkelen.

Comment

heb al eens prijzen bekeken. In Nederland zijn die duur... Op Tweakers staan die boven de 100 euro

.
              Zoals ik al zei .. een duur stukje glas maar 't is dan ook niet "zomaar" een vergrootglaasje

.. en alles wat je ooit wou weten over het gebruik van close-up lenzen staat hier

.. en als je vergrotingsfactoren wil leren kennen
              Last edited by Guest41; 26 augustus 2009, 11:28.

Comment

zie deze eens:

1-is dat nu zo ene, voor Canon?

2-als ik naar de site van Sigma ga, zie ik een DG en een APO DG. Wat is die APO? Ik kan de betekenis daar vooralsnog niet voor vinden...

1-Ja, dat is er zo een, die heeft geen echte macro, hooguit close-up.

2-De APO versie is " apochromatisch" gecorrigeerd, is optisch wat beter en ook duurder, maar dat heeft met macro niets van doen.
                De term " APO" tref je nogal eens aan op de duurdere modellen van bepaalde fabrikanten, ik zou me daar niet het hoofd over gaan breken, er zijn ook heel veel goede lenzen die dat predikaat niet dragen.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  1-Ja, dat is er zo een, die heeft geen echte macro, hooguit close-up.
                  dus de macro stand van op die lens is eerder een close-up. Dan ben ik inderdaad beter af met een canon 500D close-up lens.

konijneberg komt tot nu toe als goedkoopste uit de bus daarvoor. Veel al zie je die over de 100 euri gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                    Ik denk dat de 500D de beste oplossing is icm je 55-250 lens. Geweldig stukje glas. Je verliest scherpstelling op oneindig, en door in te zoomen kun je een hogere vergroting verkrijgen. Autofocus blijft gewoon werken. Met die set-up kun je foto's zoals deze maken (220mm, om een beeld te geven). Daarmee ga je libellen, waterjuffers, vlinders en andere iets grotere insecten prima mee kunnen fotograferen.

Wil je écht de kleinere insecten (kleine vliegjes) fotograferen zul je naar omkeerringen of extension tubes moeten kijken. Maar die zijn nogal omslachtig om mee te werken.
                    heb wat zitten rondkijken.
                    De 250D brengt je kennelijk dichter op je object. Echter, deze is niet bruikbaar op mijn 55-250 (toch niet in de 250mm).

Ik wil niet beide kopen, dus wat is dan het interessantste? De 250D op mijn 18-55 of de 500d op mijn 55-250?

Ik ben nog steeds niet bekend met berekeningen van afstanden maar de 500D op mijn 55-250 laat me toe om op 1.5m een close-up te nemen (als ik het goed heb). Hoe zit het met de 250D op mijn 18-55?

Comment

Werp eens een oog op deze http://eosdoc.com/jlcalc/ calculator
                      Het gebruik ervan vereist enige studie.
                      Hieronder een scherm 'knipsel'.

Comment

De 250D wordt aangeraden voor objectieven tussen een brandpunt van 38mm en 135mm. De 500D is er voor objectieven met een brandpunt tussen 75mm en 300mm" dit heb ik ergens op BD gevonden. Hoe een vergroting je dan eigenlijk bekomt weet ik niet (maar er zullen er wel op het forum zijn die je hierbij kunnen helpen). Een converter heb je niet nodig, je moet wel voor de juiste filtermaat kiezen.
                        Bij canon geven ze de brandpuntsafstand van voorzetlenzen , niet de sterkte.
                        de sterkte d=1/f
                        De 250D= 250mm (0.25m) d=1/0.25=2 dioptrie de 500D is inderdaad 4 dioptrie.
                        Wat dit betekend voor de vergroting en de scherpstelafstand hangt af van de lens en hoever ze van de hoofdlens staat.
                        Je kunt het zelf berekenen.
                        Hier zijn de formules en een voorbeeld:
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                          Bij canon geven ze de brandpuntsafstand van voorzetlenzen , niet de sterkte.
                          de sterkte d=1/f
                          De 250D= 250mm (0.25m) d=1/0.25=2 dioptrie de 500D is inderdaad 4 dioptrie.
                          ....
                          heu .. net andersom natuurlijk .. de laatste keer dat ik het berekende was 1/0,25= 4
                          .. en 1/0,5= 2 ...

Comment

zie deze eens:

is dat nu zo ene, voor Canon?

als ik naar de site van Sigma ga, zie ik een DG en een APO DG. Wat is die APO? Ik kan de betekenis daar vooralsnog niet voor vinden...
                            Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

inderdaad regulus, wat te snel geweest.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Working...
                              X