Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Mijn brillenglazen worden al bijna 50 jaar lang om de +/- 5 jaar vervangen vanwege de sterkte, maar vaker omdat ik gewoon een andere bril wil .
    In die vijf jaar heb ik dan ongeveer 500 km strandwandeling achter de rug, zeer vaak bij sterke wind.
    Tochten van enkele honderden kilometers door winderig woestijngebied op de Arabische hoogvlakte noch vakanties aan de Dode zee hebben enige schade aan mijn brillenglazen toegebracht.
    En toch worden die brillenglazen 2x per dag schoon gepoetst met een eenvoudig brillenglazen poetsdoekje met een vleugje alcohol er in.

Maar... als je er lekker van slaapt dan moet je gewoon een beschermfilter kopen.
    Vergelijking gaat niet op... als iemand de neiging voelt om op jouw gezicht te slaan, zijn je brilglazen kapot

Daar kan je met je bril niets aan doen, met een dure lens wel: een filter.

Comment

Vergelijking gaat inderdaad niet op. Bovendien krijgt mijn bril, ondanks het feit dat het zogezegd krasvrij en ontspiegeld is, na een tijdje toch krasjes... van het reinigen, van "verkeerd" neer te leggen? Ik vervang mijn brillenglazen ongeveer om de 3 jaar, maar hoop dat mijn cameralenzen langer meegaan.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

zie mijn vorige post.. krasbestendige laag van een bril is hard, maar niet hard genoeg. Met echt glas ben je nog beter af denk ik. Het ergste wat ik ooit gedaan heb was na het schuren van pleister het stof van mijn bril proberen te vegen met mijn shirt (geen water in de buurt anders had ik hem gewoon kunnen afspoelen).. Bril was niet echt meer iets waard daarna.

Comment

Probleem is dat echt glas véél te zwaar is voor de zeer sterke bril (astigmatisme) die ik draag. Dit is the best of both worlds.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

[mod] dit topic hoort beter thuis in objectieven dan in camera's

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            De eeuwige discussie

Ik heb pas, na 18maanden gebruik(waaronder 4 weken namibie), de UV -filter vervangen van mijn 24-70. Als ik het filter bekijk, ben ik heel blij dat hij erop stond (En ik ga niet slordig om met mijn materiaal)

Op de 300 -600 tele's zet Nikon er zelf een beschermglas/filter voor. Het zal dus wel een reden hebben.
            Ik fotografeer nu al ruim 20 jaar.
            Steeds staat er bij mij een beschermfilter op mijn lens.
            En zoals Jepe hierboven al gezegd heeft, als ik mijn filters na een tijdje bekijk ben ik blij dat deze erop stonden.
            Je raakt al eens de front als je je lensdop terugplaatst.
            Je kuist je frontlens af met een lensdoekje omdat er stof op zit of aangedampt is, maar er zit een miniscuul korreltje op de lens dat je niet gezien hebt.
            Er stoot iemand met zijn camera tegen de jouwe wanneer hij rond je nek hangt (kan gebeuren als er vele fotografen bij elkaar staan) en de hoek van zijn zonnekap raakt net jou frontlens.
            Enz.....

Koop je een degelijke beschermfilter (Nikon NC bvb die is er speciaal voor gemaakt).
            Plaats deze op je meest gebruikte lens en kom hier na 6 maanden intensief gebruik maar een dankwoordje schrijven
            Last edited by zunoel; 26 augustus 2009, 16:02.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

ik gebruik zelden een Uv/filter ter bescherming... behalve op de tele´s die nogal een groot gat vooraan hebben zitten, (77mm)of nogal prijzig zijn (zoals bv mijn leica-r lenzen)

de 70-200 2.8 ligt altijd naast mij in de auto, klaar voor gebruik, zonder lenskappie..

de lenscap is te onhandig om tijdens evenementen etc. er iedere keer weer op te zetten of eraf te halen...

daarom zit hier dus een uv-filter voor..

glas is best hard, en de meeste krassen krijg je dus als je eea verkeerd schoonmaakt...

als je er een beter gevoel bij krijgt, door een uv ervoor te zetten, moet je dat gewoon doen..

doe ik ook, bij bepaalde lenzen, die me erg na aan het hart staan.. en waar ik ontzettend zuinig op ben..(de goedkopere ben ik wat minder zachtzinnig voor.. )

Comment

Ik heb zeer oude lenzen vol met krassen in de frontlens, zie je niks van op de foto.
                Plak eens een haar op de frontlens, of voor mijn part een strookje tape van 1 mm breed en maak een foto.
                Je ziet er niks van.
                Wat je wel ziet is die vervelende waas over een foto wanneer er in een half tegenlicht situatie een beschermfilter op je lens zat.
                Ik voel mee met al die arme mensen die een perfecte nachtopname dachten te hebben gemaakt, totdat ze op hun PC scherm UFO's in hun foto's waarnamen.
                Een kennis is juist terug van een vakantie op Menorca, volgend jaar gaat hij weer terug maar huurt dan bungalow aan de andere kant van de baai... een domme man natuurlijk , maar hij zit er wel mee in zijn maag.
                Je kunt met behulp van Google Earth bijna tot op de meter nauwkeurig uitrekenen wanneer je het filter eraf moet halen.
                Een beschermfilter werkt ook als een diffusor, een goede wat minder en een slechte wat meer.
                Ik gebruik filters, maar niet als bescherming van die keiharde frontlens met een coating die niet oplost als gevolg van een beetje zout uit het zeewater.
                Goed onderhoud is belangrijk.
                Poetsen is slijpen dus dat moet je niet doen.
                Wanneer ik na inspectie vettigheid of andere troep op de frontlens waarneem dan gooi ik er een vochtig brillenpoetsdoekje overheen en druk dat voorzichtig en rondom aan.
                Na een minuutje neem ik het doekje weg en inspecteer de frontlens nogmaals en dan specifiek op vastgeplakte ongerechtigheden. Als die er zijn dan verwijder ik die voorzichtig met het viltje van de LensPen Pro en ik fotografeer weer vrolijk verder.
                Ik ben niet bang voor m'n lenzen noch voor een krasje.

Comment

Ik heb zeer oude lenzen vol met krassen in de frontlens, zie je niks van op de foto.
                  Plak eens een haar op de frontlens, of voor mijn part een strookje tape van 1 mm breed en maak een foto.
                  Je ziet er niks van.
                  Nee, je overtuigt niet

Jij verkoopt misschien soms je lenzen niet, maar anderen wel.
                  Als een koper een kras ziet op je frontlens - ben je meteen 1/3 van de waarde kwijt...

En bij extreme reflecties haal je de filter er toch gewoon even af? Dit zit er niet op gelast hoor.

Comment

Je moet niet telkens de aard van het topic veranderen het ging om zand enz en vervolgens wil jij dat iemand mij met een objectief de hersens in slaat dat is gans andere koek.

Een oplettend fotograaf herkent de situaties waarin het filter verwijdert moet worden.
                    Ik heb het gevoel dat niet iedereen die situaties herkent.

Ik verkoop inderdaad geen lenzen, ik verkoop niks. (behalve praatjes zullen sommigen zeggen )

Maar als je eens niks te doen hebt dan moet je toch eens een stukje tape over de frontlens plakken en een foto maken. Doe dat dan bij een reeks van diafragma's, je zult je nog verbazen .

Comment

Je ziet er niks van.
                      Wat je wel ziet is die vervelende waas over een foto wanneer er in een half tegenlicht situatie een beschermfilter op je lens zat.
                      Ik voel mee met al die arme mensen die een perfecte nachtopname dachten te hebben gemaakt, totdat ze op hun PC scherm UFO's in hun foto's waarnamen.
                      Een kennis is juist terug van een vakantie op Menorca, volgend jaar gaat hij weer terug maar huurt dan bungalow aan de andere kant van de baai... een domme man natuurlijk , maar hij zit er wel mee in zijn maag.
                      Je kunt met behulp van Google Earth bijna tot op de meter nauwkeurig uitrekenen wanneer je het filter eraf moet halen.
                      Een beschermfilter werkt ook als een diffusor, een goede wat minder en een slechte wat meer.
                      Ik gebruik filters, maar niet als bescherming van die keiharde frontlens met een coating die niet oplost als gevolg van een beetje zout uit het zeewater.
                      Goed onderhoud is belangrijk.
                      Poetsen is slijpen dus dat moet je niet doen.
                      Wanneer ik na inspectie vettigheid of andere troep op de frontlens waarneem dan gooi ik er een vochtig brillenpoetsdoekje overheen en druk dat voorzichtig en rondom aan.
                      Na een minuutje neem ik het doekje weg en inspecteer de frontlens nogmaals en dan specifiek op vastgeplakte ongerechtigheden. Als die er zijn dan verwijder ik die voorzichtig met het viltje van de LensPen Pro en ik fotografeer weer vrolijk verder.
                      Ik ben niet bang voor m'n lenzen noch voor een krasje.
                      Uitleg waar we iets aan hebben

Comment

Je moet niet telkens de aard van het topic veranderen het ging om zand enz en vervolgens wil jij dat iemand mij met een objectief de hersens in slaat dat is gans andere koek.

Een oplettend fotograaf herkent de situaties waarin het filter verwijdert moet worden.
                        Ik heb het gevoel dat niet iedereen die situaties herkent.

Ik verkoop inderdaad geen lenzen, ik verkoop niks. (behalve praatjes zullen sommigen zeggen )

Maar als je eens niks te doen hebt dan moet je toch eens een stukje tape over de frontlens plakken en een foto maken. Doe dat dan bij een reeks van diafragma's, je zult je nog verbazen .
                        Iedereen zijn zin natuurlijk, maar aan de hand van de voorbeelden die ik in dit draadje #24 weergaf, weet ik wel waarom ik voor een NC filter kies, het gaat hier trouwens over de ganse uitrusting, dit zijn natuurlijk extreme omstandigheden, maar het gebeurt steeds als je het niet verwacht, bv. ook achter op een motor een wielerwedstrijd volgen, een kiezeltje en het is gebeurd, inspecteer maar eens de voorruit van je auto, zo wil je niet dat je frontlens van je objectief er uitziet, maar zoals reeds gezegd, van de Nikon NC filters merk je eigenlijk niets, daarom steken ze dit soort glas ook als bescherming in de dure 500 en 600mm objectieven.

Ieder zijn zin natuurlijk, wat een ander met zijn objectieven doet is zijn zaak, zo zag ik verleden jaar ook een italiaans reporter op een offchoreboot, die stak gewoon zijn objectieven zonder frontdop noch achterdop zo maar in zijn zakken, om zo snel te kunnen wisselen, natuurlijk ook zijn zaak, de ene is nu eenmaal zuiniger op zijn materiaal dan de andere.

Comment

Working...
                        X