Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

Volgens mij kunnen zandkorrels niet alleen de lens, maar ook het loopwerk van de lens beschadigen.
    De kans is volgens mij reeel dat een zandkorrel tussen de over elkaar bewegende onderdelen van het objectief komt en het eerst zo smooth lopend objectief veranderd in een knarsend exemplaar.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Jongen, ik heb in juli 2 weken over de Waddenzee gezworven (met m'n zeilboot) zonder filters en er is helemaal geen zout water op mijn lenzen gekomen.....
      .... maw er was niet veel wind, of niet veel golven

Comment

Een uv filter is 100% overbodig
        Niet als je aan zee bent !
        Na een half uurtje tegen de wind in fotograferen moet je eens kijken welke smeurie er op je frontlens zit. Als ik mag kiezen dan maak ik liever mijn UV-tje terug proper in plaats van de lens zèlf.
        A picture a day, keeps the doctor away.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ewok Bekijk bericht
          Na een half uurtje tegen de wind in fotograferen moet je eens kijken welke smeurie er op je frontlens zit. Als ik mag kiezen dan maak ik liever mijn UV-tje terug proper in plaats van de lens zèlf.
          Inderdaad, dat vind ik dus ook...ik ga me er dan ook maar één aanschaffen, voor in dergelijke omstandigheden.

Nu rest natuurlijk nog de hamvraag:

Ook die UV-filters zijn in alle prijsklassen beschikbaar... Ga ik voor een degelijke filter van een merk, of gewoon voor een goedkoop filtertje via eBay?

Langs de ene kant zal ik de UV-filter niet echt gaan gebruiken voor wat hij eigenlijk hoort te dienen (zijnde het tegenhouden van het UV-licht op plaatsen waar het daadwerkelijk zou storen, zoals grotere hoogtes) dus hoef ik niet echt één aan te schaffen die dat doel perfect zou vervullen (zijnde dus een duurdere filter). Het zou hoofdzakelijk als bescherming voor de lens dienen, dus het mag gerust een stuk goedkoper.

Langs de andere kant zijn die UV-filters ook allemaal één of meerdere malen gecoat, om zoveel mogelijk flare en zo te vermijden. Misschien loop ik dan ook het risico om met een goedkope filter wel voor bescherming te zorgen, maar tegelijk ook voor problemen mbt de beeldkwaliteit.

Ofwel ga ik dus voor een duurdere, à la Hoya Pro Digital ($50 link) of gewone Hoya (€22 link),

ofwel ga ik voor een goedkopere, zoals hier (€9-10), of zelfs (en mss gaat m'n voorkeur hier wel naar uit) een goedkope polarisatiefilter (€10-tal link), of een combinatiepakketje met beide (link).

Zijn de goedkope versies een afrader als het toch maar voor sporadisch gebruik in minder goede weersomstandigheden is?
          α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

Comment

Zand op je frontlens is niet het echte gevaar, maar zand tussen de tubes daar gaat heel zaak van naar de knoppen of rottig lopen en er zijn maar een paar lenzen waarbij een UV filter daar tegen helpt, oa de Nikkor 80-200 en 70-200, daar zit het filter zo op de buitenste stilstaande buiten tube en is de lens helemaal afgesloten, bij de meeste andere(maar er zijn meer uitzonderingen) zit het filter op de tube met de frontlens en die beweegt weer in een andere.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door terrestrial Bekijk bericht
              .... maw er was niet veel wind, of niet veel golven
              Er waren dagen bij met heel veel wind, dan ligt tijdens het zeilen m'n camera onderdeks, niet omdat ik bang ben voor mijn camera, maar tijdens het zeilen met veel wind is fotograferen niet mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ewok Bekijk bericht
                Bij geen enkele wandeltocht over het wad (dat doe ik al een jaar of 6 ieder jaar 2 weken) is er ooit smurrie op een lens gekomen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jovac7 Bekijk bericht
                  Zijn de goedkope versies een afrader als het toch maar voor sporadisch gebruik in minder goede weersomstandigheden is?
                  Bedenk eerst hoeveel je er wil aan geven en hoe lang je nog gaat doen met je huidige lens of filtermaat. Een kitlens met 58mm maat wordt in de loop der tijd al snel vervangen door iets beter, meestal met een grotere filtermaat. Ook de verhouding tussen de prijs van de lens en die van de filter is iets om over na te denken. Wie zet er een B+W filter van 100€ op een kitlens van 70€?

Vorig jaar kocht ik voor mijn 18-55 kitlens een UV-filter van 11€. Voor mijn 28-70 f/2.8 L heb ik een Hoya Pro Digital van 70€, omdat ik weet dat ik nog lang mijn 77mm filtermaat ga houden. Mijn filters zitten trouwens nooit permanent op mijn lenzen. Altijd in mijn tas voor het geval ik ze nodig heb. En ze komen zeer zelden uit mijn tas

Comment

Bedankt voor de reacties iedereen!

Bon, ik denk dat ik dan toch maar ga kijken voor een goedkope UV-filter, maar die er niet continu zal op laten. Er zijn duidelijk overal voor- en tegenstanders ervan, en ik kan me inbeelden dat ook niet alle UV-filters hun taak waarvoor ze eigenlijk gemaakt zijn (zijnde het tegenhouden van UV-licht) perfect vervullen. Daarom zou ik ze er dan ook niet voortdurend laten opzitten, vermits ik doorgaans toch wel in normale weersomstandigheden fotografeer
                    Hier moet ik je toch voor een stuk tegenspreken, teneerste heeft een UV filter absoluut geen zin ivm. beeldverbeteringen ofzo (bij digitaal) tot een paar jaar geleden gebruikte ik deze ook ter bescherming van mijn objectieven, met meer nadelen dan voordelen, het waren nogthans de duurdere serie van Nikon zelf, een paar jaar geleden kwam Nikon met zijn NC filter (beschermglas) dat is een speciaal gecoat filter dat zo neutraal als mogelijk is, en veel minder de nadelen laat zien, welke je bij andere filters wel ziet, zoals flare en ongewenste schitteringen, ik heb er omzeggens nooit last of ongewenste nevenwerkingen van ondervonden.
                    Omdat ik steeds alles orrigineel Nikon koop, weet ik niet onder welke naam andere merken deze uitbrengen, maar een goedkoop filter zou ik zeker afraden, jammer van je geld, en van het kwaliteitsverlies.

Voor mijn soort fotografie is enige bescherming absoluut niet overbodig, goede filter met een plastiekzak en een elastiek rond het front van je objectief, zie onderstaande, ook mijn vrienden van de VRT gebruiken een regenvestje om hun filmcamera en lens te beschermen.

Wat denk je bij volgende beelden, zinvol of niet, dit is niet de waddenzee.

Comment

De eeuwige discussie

Ik heb pas, na 18maanden gebruik(waaronder 4 weken namibie), de UV -filter vervangen van mijn 24-70. Als ik het filter bekijk, ben ik heel blij dat hij erop stond (En ik ga niet slordig om met mijn materiaal)

Op de 300 -600 tele's zet Nikon er zelf een beschermglas/filter voor. Het zal dus wel een reden hebben.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Hier moet ik je toch voor een stuk tegenspreken, teneerste heeft een UV filter absoluut geen zin ivm. beeldverbeteringen ofzo (bij digitaal) tot een paar jaar geleden gebruikte ik deze ook ter bescherming van mijn objectieven, met meer nadelen dan voordelen, het waren nogthans de duurdere serie van Nikon zelf, een paar jaar geleden kwam Nikon met zijn NC filter (beschermglas) dat is een speciaal gecoat filter dat zo neutraal als mogelijk is, en veel minder de nadelen laat zien, welke je bij andere filters wel ziet, zoals flare en ongewenste schitteringen, ik heb er omzeggens nooit last of ongewenste nevenwerkingen van ondervonden.
                        Idd maar goedkoop zijn ze niet. Ik dacht rond de €120 voor 77mm.
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          Idd maar goedkoop zijn ze niet. Ik dacht rond de €120 voor 77mm.
                          Inderdaad, maar met een filtertje van 11€ moet je dan ook niet klagen over flare of beeldwelving, dan zijn het ook dezelfden die hier komen beweren dat het gebruik van filters in alle omstandigheden af te raden is.

Maar voor wat het is, en in vergelijking met de prijs van een objectief, is 120€ inderdaad veel geld, maar zie eens bij een optieker wat een degelijke ontspiegeling van een paar brilglazen kost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Ik hou het kort maar afdoende:
                            Een uv filter is 100% overbodig
                            Beetje kort door de bocht hé. Ik kan verschillende omstandigheden noemen waar een filter wél aan te raden is. Niet als UV filtering, maar als bescherming.

Nu rest natuurlijk nog de hamvraag:

Ook die UV-filters zijn in alle prijsklassen beschikbaar... Ga ik voor een degelijke filter van een merk, of gewoon voor een goedkoop filtertje via eBay?
                            Ik heb beide gehad. Eentje van B&W, Hoya en eentje van HEMA. Bij alledrie geen enkel verschil qua scherpte in vergelijking met lens zonder filter. En alledrie evenveel extra reflectie bij extreme lichtomstandigheden, waarbij ik bedoel: een pikdonkere kamer en 1 kleine lichtbron. Bij normaalgebruik merk je daar niets van.

Ik gebruik filters op lenzen in situaties waar derden een potentieel gevaar zijn voor mijn materiaal. Feestjes, fuiven, trouwfeesten,... plaatsen waar niet iedereen stil staat, waar zichtbaarheid moeilijk is en waar al eens alcohol vloeit.
                            Het is gewoon een geruststelling.

Vorige maand nog iemand gehad die mét een bierglas een abrupte dansmove deed richting mij, met als gevolg dat zijn glas kapot sloeg op mijn hand. Gelukkig zat mijn camera toen in mijn tas. Maar het glas zat wel in mijn hand.
                            En vorige week iemand die terug kwam van China waar de filter op haar Nikon 18-200mm in stukken was. Zat die filter er niet op, was het frontelement het slachtoffer.

Qua zand en wind. Ik denk dat je de wind overschat, je moet al echt je camera 2jaar laten liggen op het strand of een hogedruk zandstraler gebruiken, wil je iets merken van zand dat dat je glas beschadigd... Het gevaar is meer, zoals al gezegd, dat er zand IN je lens/camera komt. Met alle tandwieletjes, rails, schroeven en electronica is dat hoegenaamd niet gezond. En niet iedereen schiet met een waterdichte pro-body en even dichte lenzen...

Comment

Ik gebruik op mijn lens altijd een UV-filter, is een PROMASTER 77mm. En ben ook blij dat ie er opstaat het beschermt namelijk je lens goed ook al staat er een zonnekap op. Van kwaliteits verlies heb ik namelijk nog niets gemerkt. Als je een lens koopt van bijna 1500 euro dan is een filter geen overbodige luxe , dat is namelijk mijn mening.
                              Canon EOS 50D + Canon EF 24-70/F2.8 L USM + Promaster filter + Canon 580 EXII + Canon BG-E2N grip + CF kaarten San disk Extreme III
                              http://www.fotografiebram.be

Comment

Mijn brillenglazen worden al bijna 50 jaar lang om de +/- 5 jaar vervangen vanwege de sterkte, maar vaker omdat ik gewoon een andere bril wil .
                                In die vijf jaar heb ik dan ongeveer 500 km strandwandeling achter de rug, zeer vaak bij sterke wind.
                                Tochten van enkele honderden kilometers door winderig woestijngebied op de Arabische hoogvlakte noch vakanties aan de Dode zee hebben enige schade aan mijn brillenglazen toegebracht.
                                En toch worden die brillenglazen 2x per dag schoon gepoetst met een eenvoudig brillenglazen poetsdoekje met een vleugje alcohol er in.

Maar... als je er lekker van slaapt dan moet je gewoon een beschermfilter kopen.

Comment

Working...
                                X