Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor interieur-foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welke lens voor interieur-foto's?

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    zonder storende vertekening of vervorming, KNIP
    Dat zijn 2 dingen die eigenlijk niets met elkaar van doen hebben....

    Comment


    • #17
      Re: welke lens voor interieur-foto's?

      Enkel ter verduidelijking: met vervormen in PS bedoel ik bvb een "deuk" in een foto slaan op een willekeurige plaats. Normaal gezien is elke vertekening van een goedwerkende lens logisch

      Maar aangezien men kennelijk verkiest om:
      - zelf definities op te stelen verschillend van de gebruikelijke
      - mensen die de correcte termen gebruiken enerzijds te "corrigeren" maar anderzijds het kennelijk niet tof vinden als zij een gefundeerd wederwoord geven
      ga ik braaf zijn en niet meer antwoorden op dit alles.

      Comment


      • #18
        Re: welke lens voor interieur-foto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door aikesv Bekijk bericht
        Enkel ter verduidelijking: met vervormen in PS bedoel ik bvb een "deuk" in een foto slaan op een willekeurige plaats. Normaal gezien is elke vertekening van een goedwerkende lens logisch

        Maar aangezien men kennelijk verkiest om:
        - zelf definities op te stelen verschillend van de gebruikelijke
        - mensen die de correcte termen gebruiken enerzijds te "corrigeren" maar anderzijds het kennelijk niet tof vinden als zij een gefundeerd wederwoord geven
        ga ik braaf zijn en niet meer antwoorden op dit alles.
        Om dit soort oeverloze geouwehoer te voorkomen wens ik het strak op te stelen:

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht

        Over vertekening /vervorming:
        Hier zijn veel misverstanden en overbodige discussies, daarom stel ik het volgende voor:
        Vertekening noemen we het verschijnsel dat verticale lijnen niet meer rechtop/parallel lijken te staan, dat komt omdat de kijkhoek t.ov. die lijnen scheef is, b.v. bij een hoog gebouw, waarbij je de camera omhoog richt om de bovenkant er ook op te krijgen...
        Hoe meer groothoek, hoe meer dit op gaat vallen.

        Vervorming noemen we het verschijnsel dat rechte lijnen krom worden op de foto, nog te onderscheiden in tonvormig (bij groothoek) en kussenvormig (meestal in telestand)
        De laatste is bij zoomlenzen in het midden meestal minimaal/afwezig

        Vervorming is een lensfout/afwijking, vertekening niet , en ze staan los van elkaar.

        Volkomen correct en logisch
        Met onze ogen nemen we ook vertekening waar, maar die wordt door software in de hersenen direct rechtgezet, bij een foto moeten we dat na de opname nog doen.

        Weg met de taal- en termhaspelaars

        Comment


        • #19
          Re: welke lens voor interieur-foto's?

          Vervorming noemen we het verschijnsel dat rechte lijnen krom worden op de foto, nog te onderscheiden in tonvormig (bij groothoek) en kussenvormig (meestal in telestand)
          De laatste is bij zoomlenzen in het midden meestal minimaal/afwezig

          Vervorming is een lensfout/afwijking, vertekening niet , en ze staan los van elkaar.
          Zo dacht ik het ook Telekees

          Ik verwacht van een deftige groothoeklens dat ik achteraf geen kromme muren (een lensfout) moet corrigeren
          En voor interieurs kan je in veel gevallen de hellende lijnen vermijden door wat hoger of lager te gaan staan
          En dient perspectivische vertekening net niet om de ruimte te suggereren ? Zolang dit op de foto acceptabel overkomt zal het oog de rest wel doen

          Comment

          Working...
          X