Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtgevoelige lens icm met body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lichtgevoelige lens icm met body

    Oorspronkelijk geplaatst door Thom2009 Bekijk bericht
    Ik ben vandaag naar Kamera Express geweest en ik heb besloten een Nikon D90 te kopen.

    Alleen over lens ben ik nog niet zeker. Omdat ik binnen veel van mij producten fotografeer, met namen wandbordjes, wil ik zo min mogelijk vertekening. Dit lukt in mijn ogen beter met een tele lens dan met een groothoek. Mocht dit niet kloppen graag een reactie
    De medewerken (en ik) zaten daarom aan een 24-70 lens te denken. Dan kom je gauw op een Nikon AF-S 24-70mm F/2.8G ED. Zoals jullie weten is deze nogal duur. Sigma heeft hier een oplossing voor, de Sigma 24-70mm F/2.8 iF EX DG HSM (new). Deze kost precies de helft van Nikon.
    Mijn vraag is waard om de Nikon te kopen ipv de Sigma?
    Over de lens:
    Heb je lichtsterkte nodig?
    Het bereik is erg beperkt, kan ook een bezwaar zijn.
    De winkel zal hem graag verkopen, de winstmarge is waarschijnlijk wel aardig....., maar is het ook optimaal voor jou?

    Als het hoofdzakelijk om vervorming gaat, dan moet je bij een zoom ongeveer in het midden gaan zitten, daar vervormt iedere zoom minimaal tot nul.
    Welke zoom doet er niet zoveel toe....

    Over vertekening /vervorming:
    Hier zijn veel misverstanden en overbodige discussies, daarom stel ik het volgende voor:
    Vertekening noemen we het verschijnsel dat verticale lijnen niet meer rechtop lijken te staan, dat komt omdat de kijkhoek t.ov. die lijnen scheef is, b.v. bij een hoog gebouw, waarbij je de camera omhoog richt om de bovenkant er ook op te krijgen...
    Hoe meer groothoek, hoe meer dit op gaat vallen.

    Vervorming noemen we het verschijnsel dat rechte lijnen krom worden op de foto, nog te onderscheiden in tonvormig (bij groothoek) en kussenvormig (meestal in telestand)
    De laatste is bij zoomlenzen in het midden meestal minimaal/afwezig
    Last edited by Keeskanon; 26 augustus 2009, 18:15.

    Comment


    • #17
      Re: Lichtgevoelige lens icm met body

      Lichtsterkte heb ik nodig voor binnen, wil niet flitsen omdat ik dan spiegeling krijg in de aluminium lijsten van mijn profielen. Vandaar die F/2.8

      Bereik, beperkt maar genoeg, denk ik, om A0 tot A5 binnen en buiten te fotografen.

      Over die vervorming en vertekening.

      Het is een beetje een smerig blaadje maar deze foto's heb ik vanmiddag met een geleende Canon EOS400D met 2 lenzen gemaakt. Heb de foto's niet meer digitaal vandaar de scan.
      Zoals je ziet sta ik onder een hoek op een bordje te kijken, anders ziet de foto er niet leuk uit. Dit heb ik met 2 lenzen gemaakt en de mm erbij gezet. Het bordje moet zo vierkant mogelijk lijken, dus om het wiskundig te zeggen B/A moet zo groot mogelijk zijn. Dan lijkt het bordje het meest vierkant en is de vertekening zo min mogelijk.
      Zoals je ziet is dit bij de 70mm B/A het grootst dus een telelens doet het beter.
      Ik wil een lens waarbij mijn B/A zo groot mogelijk wordt, de rest trek ik met photoshop bij.

      Daarom een 24-70mm en daarom de vraag Sigma of Nikon

      Comment


      • #18
        Re: Lichtgevoelige lens icm met body

        Waarom die dingen van opzij fotograferen?
        Frontaal heb je geen vertekening en dan kan je op het brandpunt gaan zitten dat geen vervorming geeft.
        Een site die de vervorming van een lens altijd aardig in beeld brengt is www.photozone.de

        Wil je onder een hoek met weinig vertekening, dan is 70mm lang niet genoeg, en moet je aan een 70-200 o.i.d. gaan denken.
        Dan was je met Canon wat beter uitgekomen (ik heb niks tegen Nikon, maar de professionele lijn lenzen is wel erg kostelijk...)
        Last edited by Keeskanon; 26 augustus 2009, 21:15.

        Comment


        • #19
          Re: Lichtgevoelige lens icm met body

          Opzij fotograferen heeft te maken met de details van het product, tevens staat deze stijl mij aan.

          Ik heb nog niks gekozen maar heb in de winkel vernomen dat de D90 beter is dan de 500D.
          De 50D vond ik te groot en te zwaar voor mee op vakantie te nemen. Daarom kwam ik op de D90 uit.

          Verder, ja ik ga niet op een km afstand staan op een foto te nemen. Maar wil zo min mogelijk vertekening. Dus leek me 24-70 een aardige middenweg. Deze is er van Canon en Nikon.

          Neem niet aan dat de Nikon lenzen minder zijn dan de Canon varianten. Ik sta nog voor allerlei tips en adviezen open

          Comment


          • #20
            Re: Lichtgevoelige lens icm met body

            De camera is okee, maar 70mm is te kort , met Canon of Nikon heeft dat niet van doen

            Comment


            • #21
              Re: Lichtgevoelige lens icm met body

              Oke...

              Dus een 70-200mm F/2.8 zorgt voor minder vertekening. 2 vragen dan
              1) Canon L of Canon IS L of Nikon VR variant
              2) Kan ik nu uitrekenen op hoever ik van mijn voorwerp moet gaan staan om het erop te krijgen want dit is een Telelens.

              Comment


              • #22
                Re: Lichtgevoelige lens icm met body

                Oorspronkelijk geplaatst door Thom2009 Bekijk bericht
                Oke...

                Dus een 70-200mm F/2.8 zorgt voor minder vertekening. 2 vragen dan
                1) Canon L of Canon IS L of Nikon VR variant
                2) Kan ik nu uitrekenen op hoever ik van mijn voorwerp moet gaan staan om het erop te krijgen want dit is een Telelens.
                1 Je hebt al een Nikon dus er moet een Nikkor of een 3rth partylens met Nikon mount op....
                2-Gewoon uitproberen wat het gewenste plaatje geeft, wat is het nut van rekenen?

                Comment


                • #23
                  Re: Lichtgevoelige lens icm met body

                  1) Ik heb nog niks gekocht, als ik volgens jouw beter een Canon L lens kan nemen icm met een 500D, denk ik nog eens over mijn Nikon beslissing. Maar ik denkt dat de Nikon 70-200 F2.8 en de Canon 70-200L F2.8 niet veel uitmaakt. Maar de Sigma 70-200 F2.8, is deze dermate slechter dat ik zeker voor de Nikon of Canon moet gaan? Of deze : Sigma 50-150mm F/2.8 EX II DC HSM Digital
                  2) Zoals ik al zei wil ik niet ik de voortuin gaan staan, dus als ik even een rekensommetje erop los kan laten kan ik zo zien waar ik moet gaan staan. Is er niet een bepaald punt, brandpunt, waar de vertekening dermate minimaal is dat een grote lens nauwelijks tot geen zin meer heeft?
                  Last edited by Thom2009; 27 augustus 2009, 14:46.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lichtgevoelige lens icm met body

                    Misschien is het een optie om een goedkoper model aan te schaffen en dan een flits of twee, zodat je meer controle hebt over de belichting. als je dan wat offshoe gaat flashen kom je met productfotografie een heel eind verder.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lichtgevoelige lens icm met body

                      Oorspronkelijk geplaatst door Thom2009 Bekijk bericht
                      1) Ik heb nog niks gekocht, als ik volgens jouw beter een Canon L lens kan nemen icm met een 500D, denk ik nog eens over mijn Nikon beslissing. Maar ik denkt dat de Nikon 70-200 F2.8 en de Canon 70-200L F2.8 niet veel uitmaakt. Maar de Sigma 70-200 F2.8, is deze dermate slechter dat ik zeker voor de Nikon of Canon moet gaan? Of deze : Sigma 50-150mm F/2.8 EX II DC HSM Digital
                      2) Zoals ik al zei wil ik niet ik de voortuin gaan staan, dus als ik even een rekensommetje erop los kan laten kan ik zo zien waar ik moet gaan staan. Is er niet een bepaald punt, brandpunt, waar de vertekening dermate minimaal is dat een grote lens nauwelijks tot geen zin meer heeft?
                      Ik zou me op voorhand niet vastpinnen op 1 type lens zolang je nog geen duidelijk idee hebt welke het moet gaan doen....
                      Mijn idee: koop een body met een kitlens met wat tele, daar heeft Nikon er wel een paar van.
                      Kom je daarmee tekort dan kan je kijken naar een lichtsterke tele, leen of huur eens wat en dan krijg je wel een idee van wat je eigenlijk nodig hebt.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lichtgevoelige lens icm met body

                        Ik ga toch voor de 24-70mm. Dit omdat de minste vertekening volgens mij zit bij de brandpunt afstand wat ons oog ook heeft, dus tussen de 50-70. De rest trek ik weg met Nikons NX 2 software. Dit schijnt heel goed en vooral makkelijk te gaan.

                        Rest mij alleen nog de keuze Sigma of Nikkor. Kan iemand die ervaring heeft met de Sigma (Sigma 24-70mm F/2.8 iF EX DG HSM) vertellen dat ik niet meer moet gaan besteden en deze moet kopen?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Lichtgevoelige lens icm met body

                          Oorspronkelijk geplaatst door Thom2009 Bekijk bericht
                          ...volgens mij zit bij de brandpunt afstand wat ons oog ook heeft, dus tussen de 50-70...
                          Hier maak je toch een zeer grote fout mijn inziens. De beeldhoek van het menselijk oog is ongeveer 140° maar hierbij zijn de zijkanten veel minder scherp dan het midden (vergelijk het met een lens met zeer softe kanten). Het scherpe gedeelte is ongeveer 42 à 46° dit gedeelte nemen we echt waar, meer naar de zijkanten is het vooral beweging en verandering in licht dat we waarnemen. Nu bij lensen op APSC sensors hebben (afhankelijk van de sensor) lenzen met een brandpuntafstand van ongeveer 30 tot 35 mm een beeldhoek die ongeveer gelijk is aan de beeldhoek van het menselijk oog (dat wat we "bewust" scherp waarnemen). Voor een beeldhoek van 140° zul je moeten een lens hebben van 10mm of minder.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Lichtgevoelige lens icm met body

                            Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                            Hier maak je toch een zeer grote fout mijn inziens. De beeldhoek van het menselijk oog is ongeveer 140° maar hierbij zijn de zijkanten veel minder scherp dan het midden (vergelijk het met een lens met zeer softe kanten). Het scherpe gedeelte is ongeveer 42 à 46° dit gedeelte nemen we echt waar, .
                            En gezien de beeldhoek van een 50mm KB plm. 46 graden is, is er geen sprake van een grote fout, maar een correcte aanname......

                            Comment


                            • #29
                              Re: Lichtgevoelige lens icm met body

                              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              En gezien de beeldhoek van een 50mm KB plm. 46 graden is, is er geen sprake van een grote fout, maar een correcte aanname......
                              Neen TS maakt mijn inziens de fout om de beeldhoek van KB over te willen zetten op APSC sensors (kijk maar naar z'n openingspost waar hij het heeft over een D90 of een 500D). En zelfs in KB zou een lens van 50 tot 70mm enkel op 50mm ongeveer overeen komen met wat het menselijk oog zeer scherp waarneemt 70mm (ongeveer 34°) is zelfs al te smal om nog te spreken over een "normaal" menselijk zicht.

                              Comment

                              Working...
                              X