Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

Oorspronkelijk geplaatst door clo Bekijk bericht
    Een EX bagde? Wat is dat precies?
    De professionele lijn Sigma EX objectieven munten uit door hun robuste bouw, hoge optische kwaliteit en de speciale EX finish. Alle EX objectieven worden inclusief zonnekap en luxe étui geleverd. (uitgezonderd de 50mm/2.8 macro).

(van de website van Sigma gehaald, het is een soort kwaliteitslabel)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Vergeef me mijn rabiate anti-filter opmerking, maar geef toe, je hebt een kleine 1000 EUR betaald aan goed glas en wat denk je daar met 100 EUR nog aan te verbeteren ?

Je kan alvast eens proberen zonder filter

Deze man krijgt weliswaar de Sigma lensen gratis ter beschikking om te testen, maar hij heeft er al verschillende de grond in geboord, en in deze test is jouw lens toch scherp

http://www.juzaphoto.com/eng/article...500_50-500.htm
      Morgen doe ik dit eerst en vooral! Ik ben wel erg teleurgesteld in Konijnenberg die mij dit aan de hand deed. Haze staat voor mist, ik heb nog duidelijk gevraagd of die filter geen effect had op de foto's! Weeral een les geleerd.

Comment

Morgen doe ik dit eerst en vooral! Ik ben wel erg teleurgesteld in Konijnenberg die mij dit aan de hand deed. Haze staat voor mist, ik heb nog duidelijk gevraagd of die filter geen effect had op de foto's! Weeral een les geleerd.
        UV Haze is bedoeld om ultra-violet licht uit te filteren dat een blauwe waas en detailverlies kan veroorzaken op verafgelegen onderwerpen, maar dan vooral met de klassieke film. In het digitale tijdperk worden deze filters hoofdzakelijk ter bescherming van het frontglas aangekocht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          UV Haze is bedoeld om ultra-violet licht uit te filteren dat een blauwe waas en detailverlies kan veroorzaken op verafgelegen onderwerpen, maar dan vooral met de klassieke film. In het digitale tijdperk worden deze filters hoofdzakelijk ter bescherming van het frontglas aangekocht.
          Dat was ook de reden waarom wij deze hadden aangekocht. Maar nu blijkt dat deze toch de scherpte zou beïnvloeden?

Comment

Dat was ook de reden waarom wij deze hadden aangekocht. Maar nu blijkt dat deze toch de scherpte zou beïnvloeden?
            Inderdaad alle extra stukjes glas voor de lens hebben een negatieve invloed. Soms is die invloed verwaarloosbaar, maar soms is de impact vrij groot Ik heb enkel een filter zitten op mijn breedhoek omdat ik anders het frontelement te snel zou vervuilen met vettige vingers.

Comment

Over al dan niet scherpte verlies is al veel gediscutieerd. Ik heb op men Canon 100-400 ook een uv filter staan, en nog nooit probleen gehad. Maar deze is van B&W die toch nog iets duurder zijn dan tiffen. Maar uit persoonlijke ondervinding zijn ze wel beter dan tiffen.
              Reden waarom ik ze gebruik is puur uit bescherming tegen "ongelukjes". Als ik ergens op een vogeltje of ander dier aan het "jagen" ben zet ik niet altijd men beschermdekseltje op men lens. Vandaar dat ik uit veiligheid, moest er toch eens een takje binnen de zonnkap slaan, een filter heb.
              Maar doe zeker de test zonder filter vanop statief. Alsook zet je OS uit als je op statief werkt. Deze levert namelijk onscherpe foto's op in deze situatie. Had hetzelfde probleem bij men oude Sigma 80-400. Ik had deze zelfs afstaan als ik uit de losse hand fotografeerde, ben van de OS nooit echt tevreden geweest.

Veels succes met je volgende testen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                Over al dan niet scherpte verlies is al veel gediscutieerd. Ik heb op men Canon 100-400 ook een uv filter staan, en nog nooit probleen gehad. Maar deze is van B&W die toch nog iets duurder zijn dan tiffen. Maar uit persoonlijke ondervinding zijn ze wel beter dan tiffen.
                Reden waarom ik ze gebruik is puur uit bescherming tegen "ongelukjes". Als ik ergens op een vogeltje of ander dier aan het "jagen" ben zet ik niet altijd men beschermdekseltje op men lens. Vandaar dat ik uit veiligheid, moest er toch eens een takje binnen de zonnkap slaan, een filter heb.
                Maar doe zeker de test zonder filter vanop statief. Alsook zet je OS uit als je op statief werkt. Deze levert namelijk onscherpe foto's op in deze situatie. Had hetzelfde probleem bij men oude Sigma 80-400. Ik had deze zelfs afstaan als ik uit de losse hand fotografeerde, ben van de OS nooit echt tevreden geweest.

Veels succes met je volgende testen.

Bedankt voor het advies. ik zal dit zeker testen. Leuk dat ik toch reacties kreeg en advies!

Comment

Graag had ik wat advies gekregen in het gebruik van de Sigma objectief 150.500 mm.

Mijn man heeft dit aangeschaft om vogels te fotograferen. Wij zijn echter leken (mijn man is juist begonnen en ik heb een tijdje stil gelegen wegens omstandigheden) op gebied van fotografie. Aangezien mijn man op zijn trip geen enkele foto scherp had heb ik het uitgetest in de tuin. Ook ik kon geen echte scherpe foto maken. Nochthans is er gebruik gemaakt van een statief. Eerst dacht ik dat ik het gevonden had door mijn sluitertijd korter te maken (500) maar helaas ook dit mocht niet helpen. Ik heb een foto gemaakt van het stromend water in onze vijver maar dit leek wel een blok ijs, dit is gemaakt op 500 sluitertijd F 6.3, iso 200. afstand zo'n 4/5 meter.
                  Dit met nog onze oude maar trouwe camera Nikon D70 (in afwachting van de D300).
                  Zijn er basisregels bij deze lens waar je rekening mee moet houden zoals afstand?
                  Ik begrijp niet wat ik verkeerd heb gedaan of misschien vergeten?
                  Wat ik ook raar vond is dat de manuele scherpstelling ook gebruikt kon worden ook al stond het op AF (beide zowel op camera als via het objectief).
                  Graag wat respons.

Misschien een domme vraag,maar kan het niet aan je statief liggen?
                  Als dat niet superstabiel is kan de druk op de ontspanknop voldoende zijn om een ongewenste beweging te veroorzaken.
                  Weet niet of het op de D70 gaat,maar als je Mirror Lock Up instelt,en dan de camera laat afdrukken via selftimer,kan dat een verbetering geven.

Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Misschien een domme vraag,maar kan het niet aan je statief liggen?
                    Als dat niet superstabiel is kan de druk op de ontspanknop voldoende zijn om een ongewenste beweging te veroorzaken.
                    Weet niet of het op de D70 gaat,maar als je Mirror Lock Up instelt,en dan de camera laat afdrukken via selftimer,kan dat een verbetering geven.

Walter
                    Ik denk niet dat het aan het statief ligt aangezien we een hele robuuste sterke hebben aangekocht (Vanguard tracker 3). Het is ook niet de bedoeling als je vogels wilt fotograferen om zo te werk te gaan met mirror Lock up en via selftimer. Je begrijpt dat de vogel dan al lang weg is.
                    Mijn man heeft nu eens een paar foto's genomen in de tuin zonder filter en met de OS op off en inderdaad er is een verbetering. Weliswaar heeft hij door gebrek aan licht de iso op 1250 moeten zetten en bij de D70 is dit zeker niet aangeraden (daarom o.a. de wens van een D300). Vandaag had ik geen tijd maar morgen zal ik het ook nog eens uit testen. Nu heb ik wel al gehoord dat dit geen denderende lens zou zijn, ik hoop dat het toch mogelijk is om degelijke foto's te produceren met deze lens.
                    Bedankt voor je reactie.

Comment

Met dit mooie zomerweer moet je gemakkelijk op ISO 400 1/1000 sec halen, ruim voldoende met je beeldstabilisatie
                      Een statief dat niet trilt met zo'n redelijk zware lens weegt een veelvoud, leer je armen gebruiken (sorry even rabiaat anti-statief )
                      Probeer eens iets te lezen over lange-lenstechniek (je houdt de lens onderaan vast met 1 hand, de camera met de andere hand alleen om de knopjes te bedienen bv)
                      Zet 'm ook eens in continuous shoot, de tweede en derde opname zijn dikwijls beter

Het is niet gemakkelijk in het begin (en later ook) om altijd scherpe fotos te nemen met een lange tele, maar je moet zien er een aantal goede te hebben zodat je zeker bent dat het je techniek is en niet de lens
                      Deze lens moet resultaten halen die overeenkomen met gepubliceerde testen, anders moet hij terug

Comment

De EX label wordt enkel nog gebruikt voor lichtsterke lenzen.
                        De bouw van de bigma en bigmos is hetzelfde. Ook de beeldkwaliteit is bijna identiek.

Dus deze label zal je enkel vinden op de F4 en f2.8 reeks.

De merkeigenlenzen zullen misschien wat beter zijn maar de nikon 80-400 Vr zal geen grote verbetering zijn. Misschien dat de nieuwe versie beterschap brengt.

Ik vond de sigma 100-300 f4 hsm een zeer goede lens maar voor dit geld heb je ook al de sublieme nikon 300mm f4 af-s (niet zo veelzijdig en maar 420mm met tc 1.4)
                        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Met dit mooie zomerweer moet je gemakkelijk op ISO 400 1/1000 sec halen, ruim voldoende met je beeldstabilisatie
                          Een statief dat niet trilt met zo'n redelijk zware lens weegt een veelvoud, leer je armen gebruiken (sorry even rabiaat anti-statief )
                          Probeer eens iets te lezen over lange-lenstechniek (je houdt de lens onderaan vast met 1 hand, de camera met de andere hand alleen om de knopjes te bedienen bv)
                          Zet 'm ook eens in continuous shoot, de tweede en derde opname zijn dikwijls beter

Het is niet gemakkelijk in het begin (en later ook) om altijd scherpe fotos te nemen met een lange tele, maar je moet zien er een aantal goede te hebben zodat je zeker bent dat het je techniek is en niet de lens
                          Deze lens moet resultaten halen die overeenkomen met gepubliceerde testen, anders moet hij terug
                          we zullen het dit weekend eens uitproberen in het veld. hopelijk zullen we dan toch een paar goede foto's hebben (al is het maar van scherpte, de rest volgt wel). Mijn man had vorig weekend al uit de hand foto's genomen maar ook deze waren niet goed (wel nog met de filter). ikzelf heb problemen om zo'n lens stabiel te houden, het is voor mij veel te zwaar, ik maak dus geen schijn van kans op een goede foto zonder statief
                          Maar zoals we weten 'oefening baart kunst'! we geven dus niet op. van zodra mijn man de techniek te pakken heeft zal hij alleen vogels fotograferen, ik hou het op mensen en dieren van dichtbij

Comment

Ik denk niet dat het aan het statief ligt aangezien we een hele robuuste sterke hebben aangekocht (Vanguard tracker 3). Het is ook niet de bedoeling als je vogels wilt fotograferen om zo te werk te gaan met mirror Lock up en via selftimer. Je begrijpt dat de vogel dan al lang weg is.

Jaja natuurlijk , ik bracht het maar als techniek aan om je ervan te verzekeren dat er niets scheelt aan het objectief.Toen ik pas mijn Bigma had,wou ik 'm meteen weer van de hand doen,ik dacht wat is dat voor een brol,heb ik daar +1000€ voor betaald?!
                            Tot ik,als checkup,hem eens op statief zette,MLU,selftimer en iets fotografeerde op de minimum instelafstand ( 3m , zodat eventuele toch nog aanwezige bewegingsonscherpte niet zo sterk uitvergroot wordt , wel op 500mm )
                            Resultaat: messcherp!!
                            Het kan natuurlijk altijd dat je een "lemon" te pakken hebt,maar er is evenveel kans dat je met deze zware lens nog moet leren werken.

Walter
                            D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Jaja natuurlijk , ik bracht het maar als techniek aan om je ervan te verzekeren dat er niets scheelt aan het objectief.Toen ik pas mijn Bigma had,wou ik 'm meteen weer van de hand doen,ik dacht wat is dat voor een brol,heb ik daar +1000€ voor betaald?!
                              Tot ik,als checkup,hem eens op statief zette,MLU,selftimer en iets fotografeerde op de minimum instelafstand ( 3m , zodat eventuele toch nog aanwezige bewegingsonscherpte niet zo sterk uitvergroot wordt , wel op 500mm )
                              Resultaat: messcherp!!
                              Het kan natuurlijk altijd dat je een "lemon" te pakken hebt,maar er is evenveel kans dat je met deze zware lens nog moet leren werken.

Walter
                              Een lemon? ik veronderstel een slecht exemplaar? Let's hope not! Ik dacht wel al dat je niet bedoelde om zo foto's van vogels te nemen met selftimer enzo..
                              We zullen het eerst dit weekend nog eens uittesten en zien of het nu beter is. Ik hou jullie op de hoogte

Comment

super lens voor de prijs en zeer scherp mits wat beperkingen. Hij is niet enorm lichtsterk en zijn beste scherpte is op F8 te vinden. Stel je toestel op deze diafragma opening vast in.
                                Ik schiet vanuit hand zonder statief met deze lens en dit gaat zeer goed je kan makkelijk 2 stops onder de normale min sluitertijd foto's nemen > dus op 500mm kan zeker met 1/500ste en tot 2 stops lager vanuit de hand schieten.

Comment

Working...
                                X