Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macrolens??:confused:

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke macrolens??

Ja natuurlijk , maar ik bedoel de beste merken Nikon Canon , wil daarom niet altijd zeggen dat ze beter zijn dan sigma , meestal wel, maar nikon en canon maken ook brol hoor maar dan ben je meer geld kwijt en dan heb bij sigma ook lenzen die veel beter zijn dan bv een kitlens van de grote merken , maar dan zijn ze van sigma goedkoper, sigma en tamron zijn toch goeie lenzen, maar meer discount lenzen , en daar komen nu en dan eens pareltjes uit zoals de sigma 105mm macro en 150mm en de tamron 28-75 2.8
    Last edited by koen1950; 8 augustus 2009, 06:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      ja kan natuurlijk ook de 50mmf1.8 kopen met een omkeerring en die dan omgekeerd op je body plaatsen! het er hier al een paar gezien die het zo doen.

Yeps.. Het is wat oefenen in het begin, maar kvind dat ik er op deze manier toch mooie plaatjes uithaal.
      Ik ben zo begonnen omdat ik niet eens wist of macrofotografie nu wel mijn ding was.
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Zijn tussenringen lensgebonden?
        1. Neen: je kunt je tussenringen bij alle objectieven gebruiken die op je camera passen (je plaatst ze tussen camera en objectieven).
        2. Ja: de resulterende vergrotingsmaatstaf is afhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand. Ruwweg genomen heb je voor een 1:1 afbeeldingsmaatstaf evenveel mm tussenring nodig als de gebruikte brandpuntsafstand, als je het objectief op oneindig plaatst.

Comment

en hoe zit het eigenlijk met de afstand tussen uiterste van de lens en het object?

wat is de minimale afstand tot het object, die vereist is om een 1:1 vergroting te bekomen met:

1: een 100mm macrolens
          2: een 50 mm f1.8 met tussenringen (die dus ook 50mm zijn?)
          3: een 50mm macro F2.5 met tussenringen?

want dat is toch ook niet onbelangrijk denk ik?
          Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

Comment

De scherpstelafstand van een objectief is de afstand tussen het "filmvlak" (lees sensor) en het onderwerp. Reken voor 1:1 bij een 50 mm op een dikke 20 cm en bij een 100 mm op een dito 30 cm (kijk voor de exacte afstanden bij de objectiefspecificaties van macro-objectieven). Hoe ver dat van het front van een objectief is, hangt dan van de constructie van het objectief af (onder andere de bouwlengte en de optische constructie van het objectief).
            Oh ja: houd ook rekening met de cropfactor van je camera. Wat ik hiervoor vertelde is kleinbeeldequivalent (ofte FX). Bij een DX heb je bij gelijke afstand een grotere vergrotingsfactor. Een 50 mm 1:1 bij FX geeft 1,5:1 bij DX.

Comment

De vergrotingsfactor is hetzelfde, de sensor is kleiner.

Comment

Wat betreft de vergrotingsfactor is het eigenlijk niet zo eenvoudig.
                De vergrotingsfactor bij eenzelfde 50mm 1:1 macro lens , op een crop of full frame blijft dezelfde. Maar het uiteindelijk resultaat op de foto zal zijn , dat met een crop, een kleiner voorwerp een volledige foto (sensor) kan vullen, dan met een Full frame.
                1:1 macro betekent dat een een voorwerp op ware grootte op de sensor terechtkomt.
                Met een full frame moet het voorwerp 24mm hoog zijn om de foto te vullen.
                Met een crop (vbD90) moet een voorwerp 15.6mm hoog zijn om de sensor(foto) te vullen.
                dezelfde D90 macro zou je ook met een FF kunnen maken door hem nadien digitaal uit te snijden.
                Maar omdat de gecropte FF foto evenveel pixels zou hebben als de D90 (12M) zou de FF sensor 28M pix moeten hebben (oppervlakte FF=D90x 2.33)

en hoe zit het eigenlijk met de afstand tussen uiterste van de lens en het object?

wat is de minimale afstand tot het object, die vereist is om een 1:1 vergroting te bekomen met:

1: een 100mm macrolens
                2: een 50 mm f1.8 met tussenringen (die dus ook 50mm zijn?)
                3: een 50mm macro F2.5 met tussenringen?

want dat is toch ook niet onbelangrijk denk ik?
                Ik denk dat je hier de antwoorden kunt vinden:

Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                  Maar omdat de gecropte FF foto evenveel pixels zou hebben als de D90 (12M) zou de FF sensor 28M pix moeten hebben (oppervlakte FF=D90x 2.33)
                  [/url]

Bij deze berekening ga je er kennelijk van uit dat de kwaliteit van de pixel geen rol speelt.
                  Theoretisch heb je 5,5 MP nodig om een foto van 30 x 20 cm op 36 cm afstand (of 3 x 2 meter op 3,6 meter) te bekijken en scherp te bevinden, ongeacht de sensorgrootte. Minder MP zul je waarnemen als onscherpte, meer MP stellen je in staat de foto van dichterbij te bekijken....... vermits de verstrooiingscirkel toereikend was.

Comment

Ook de beeldhoek is verschillend,waardoor ook de bokeh wel iets anders zal zijn , dus helemaal dezelfde foto is het niet , maar ik wilde het niet te ingewikkeld maken.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Working...
                    X