Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ontevreden over AF canon 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ontevreden over AF canon 5D

    Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
    Ja, er waren er wel veel technisch gelukte, nog meer onscherpe want je moet maar eens proberen focussen met een dof van een paar cm op bewegende fietsers. Deze is de beste. Is daar iets mis mee? Ik ken niets van wielrennerij, en ze hebben me wel moeten uitleggen wie Sven of Niels waren...
    Gelukkig is niet iedere druk op de knop een topfoto, anders zou de fotografische uitdaging nul zijn, en wat heb je daar dan aan.

    Comment


    • #17
      Re: ontevreden over AF canon 5D

      Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
      Ja, er waren er wel veel technisch gelukte, nog meer onscherpe want je moet maar eens proberen focussen met een dof van een paar cm op bewegende fietsers. Deze is de beste. Is daar iets mis mee? Ik ken niets van wielrennerij, en ze hebben me wel moeten uitleggen wie Sven of Niels waren...
      Je kunt je ook afvragen wat daar het nut van is.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: ontevreden over AF canon 5D

        Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
        Ja, er waren er wel veel technisch gelukte, nog meer onscherpe want je moet maar eens proberen focussen met een dof van een paar cm op bewegende fietsers. Deze is de beste. Is daar iets mis mee? Ik ken niets van wielrennerij, en ze hebben me wel moeten uitleggen wie Sven of Niels waren...
        Nee, daar is zeker niks mis mee, alleen weet ik nu dat ik door de Nikon AF verwend word Ik werk overigens ook met een 200mm, en weet dus exact wat enkele cm DOF zijn

        Comment


        • #19
          Re: ontevreden over AF canon 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          De D700 heeft meer AF punten maar die liggen allemaal in hetzelfde vlak als de 9 punten van de 5D. Ik zie niet in dat dit dan veel beter is.

          Mijn ervaring zet ik steeds maar 1 AF punt actief, want als de camera zelf kiest dan kiest hij vaak de verkeerde.

          Dus gewoon de camera een beetje bewegen tot het gewenste AF punt wel kan scherpstellen. Bij de 5D kan je instellen dat het scroll wiel de AF punten selecteert. Dus even scrollen aan het wieltje om een ander punt te nemen. Voor mij werkt dat perfect.
          De 15 cross punten en de koppeling aan de lichtmeter doet 'm 't bij de Nikons. De AF21 mode is de meest veelzijdige waarbij je een cluster van 21 punten in 3 of 6 stappen van links naar rechts kan verzetten (of onder naar boven in portretstand). Het punt dat het dichtst bij herkenbare huidtinten ligt, krijgt automatisch voorrang, met een geweldige precisie tot gevolg Kan behoorlijk naar marketing ruiken, maar het werkt effectief

          Comment


          • #20
            Re: ontevreden over AF canon 5D

            1) Ik vraag me toch af hoe ik het met manuele zou doen. Er is wellicht een goede reden dat sportfotografen niet met tse objectieven werken. Ik het het gisteren nog op de Ironman in Antwerpen geprobeerd en lukt me echt niet. (Iemand zal zich weer afvragen wat het nut daarvan is, maar ik beleef lol aan experimenteren - voordeel van digitaal).
            2) Ik stel niet dat Canon AF niet deugd, want ik stel ontkoppeld scherp voor ik afdruk. Prima voor studiowerk. Misschien toch eens experimenteren de de AF.
            3) Ik heb nog een 'oude' EOS3 liggen. Volgens de specs zou die autofocus op 'pro' niveau moeten zijn. Die heeft zelfs eye-tracking maar dat krijg ik helemaal niet aan de praat want kalibratie werkt blijkbaar niet bij mijn ogen.
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

            Comment


            • #21
              Re: ontevreden over AF canon 5D

              beetje vreemde discussie/vraag....

              dit is toch allemaal reeds lang bekend ?
              de 5D heeft een DIGIC II processor en heel wat ouder dan de 40D met een DIGIC III
              De 40D heeft een hogere framerate en snellere AF en is betere in de hogere iso's

              Als je veel in low light werkt met beweeglijke onderwerpen is die 40D een veel betere keuze.(de 50D zou iets slechter zijn dan de 40D in de hogere iso's )
              Of natuurlijk een 1D MKIII maar dan zit je weer in een hele andere prijsklasse.
              Die 5D is een fantastische camera, maar niet voor die situaties.
              En ja inderdaad vreemd dat ze in de 5D MKII dezelfde AF hebben verwerkt.

              Comment


              • #22
                Re: ontevreden over AF canon 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door Cogliostro Bekijk bericht
                Die 5D is een fantastische camera, maar niet voor die situaties.
                En ja inderdaad vreemd dat ze in de 5D MKII dezelfde AF hebben verwerkt.
                Dat is niet zo vreemd, men wilde gewoon ook nog 1D's verkopen......

                Comment


                • #23
                  Re: ontevreden over AF canon 5D

                  Wat deden we in de manuele tjd?
                  Ik kom heel goed uit de voeten met de onzichtbare af punten op de 5d (mkII), birding, sport, you name it. Als het je hier niet mee lukt, ofwel techniek bijschaven, andere lens kopen (onderschat die faktor niet) en anders maar 1DS mkIII , of een Nikon kopen. Die heeft een meervelds af in de D700 zitten, maar haalt niet dezelfde image quality. (en er is een serieus verschil hoor)
                  Wachten op de D700X?

                  Comment


                  • #24
                    Re: ontevreden over AF canon 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    maar haalt niet dezelfde image quality. (en er is een serieus verschil hoor)
                    Wachten op de D700X?
                    Ik zou IQ niet verwarren met megapixels DR, ruis en kleuren zijn immers zeer goed, en de excellente AF betekent voor de gemiddelde actiefotograaf sowieso een zeer hoog aantal keepers

                    Comment


                    • #25
                      Re: ontevreden over AF canon 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Ik zou IQ niet verwarren met megapixels DR, ruis en kleuren zijn immers zeer goed, en de excellente AF betekent voor de gemiddelde actiefotograaf sowieso een zeer hoog aantal keepers
                      Toch maar opletten met die uitspraak frank, als ik de beelden hier naast mekaar zet....
                      Het eeuwige gepreek over megapixels zal ook weer stoppen als de d700x er is .

                      Comment


                      • #26
                        Re: ontevreden over AF canon 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Het eeuwige gepreek over megapixels zal ook weer stoppen als de d700x er is .
                        dat zal nooit stoppen

                        Comment


                        • #27
                          Re: ontevreden over AF canon 5D

                          Ik heb nooit te klagen gehad over de AF-prestaties van m'n 5D. Natuurlijk heeft de 5D ook niet de reputatie van "sportcamera", (daarvoor werd de 1D uitgebracht) maar ik vind de prestaties meer dan behoorlijk.
                          Je geeft niet veel informatie over de omstandigheden waarin je niet tevreden bent over de AF... Ik heb toch een aantal vraagjes :
                          - Met wat voor glaswerk werk je? Met snel L-glas stel je uiteraard sneller scherp dan met het goedkopere glas (lees : kitlens). Sigma lenzen hebben ook de reputatie trager te zijn.
                          - Gebruik je de stabilisatie? Ook de stabilisatie vertraagt het focussen.
                          - Welke onderwerpen wil je fotograferen? Voor snel bewegende beelden zet je de AF-Mode beter op AI Servo.

                          en zo zijn er ongetwijfeld nog een aantal tips en tricks, en is het helemaal niet nodig een nieuwe camera aan te schaffen.
                          BD0910BE

                          Comment

                          Working...
                          X