Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Backfocus?

    Om de backfocus (of frontfocus) te controleren neem je best een foto van een gestandardiseerd onderwerp.
    De reden is eenvoudig: je moet het toestel laten scherpstellen op een preciese afstand. Dit kan enkel als er enkel een horizontale lijn zichtbaar is (omgeven door veel wit). Ofwel kan het toestel niet scherpstellen (niets te zien op de focusplaats) ofwel stelt het scherp waar je wilt dat het scherpstelt.
    Link met uit te printen pagina voor de test:
    Focus offset test
    Er zijn twee oorzaken voor front- en/of backfocus:
    - Een reflex werkt met Secundary Image Registration: verschillende sensoren voor focus, lichtmeting, enz) en beeldsensor. De afstand van de focussensoren tot de lens komt niet overeen met de afstand van de beeldsensor tot de lens. Bij de laatste bodies kan dit gecorrigeerd worden (micro AF correction).
    - Bij de lenzen zelf gaat het grootste deel van het licht door het midden van de lens bij het nemen van een foto. De afstandsmeting gebeurt echter door de lichtstralen die zo ver mogelijk aan de zijkant van de lens passeren (afstandsmeting door driehoeksmeting). Omdat de lichtstralen die door de buitenkanten van de lens passeren niet perfekt samenvallen met lichtstralen die meer aan de binnenkant passeren (residual sferical abberation), is de focusbepaling niet altijd 100% juist.

    Dus: je hebt algemene focus offset fouten, veroorzaakt door de body en specifieke fouten veroorzaakt door de lenzen. Je zal dit laatste effekt meer waarnemen met niet-merkgebonden lenzen (bijvoorbeeld Sigma) dan met lenzen van de bodymaker.
    Marc Doigny | Portretfotografie

    Comment


    • #17
      Re: Backfocus?

      De lens is naar Sigma vertrokken. Blijkbaar heeft deze thread geholpen in het (h)erkennen van het probleem door Sigma. Bedankt voor al jullie feedback. Nu is het 3-7 weken wachten op de return van de lens en dan maar foto's trekken!

      P.s.: Kudos to foto Robyns voor de service

      Groeten

      Comment


      • #18
        Re: Backfocus?

        Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
        Bedankt voor al jullie feedback. Nu is het 3-7 weken wachten op de return van de lens en dan maar foto's trekken!
        Heb sinds een tweetal weken ook een sigma-lens in reparatie (maar dan voor frontfocus, een 50-150mm f/2.8). Dat het zolang kon duren wist ik echter niet (doe zelf herstellingen als vakantiewerk, en daar gaat het toch een stuk rapper, maar spijtig genoeg niet van lenzen ).
        about.me/stijnv

        Comment


        • #19
          Re: Backfocus?

          Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
          Heb sinds een tweetal weken ook een sigma-lens in reparatie (maar dan voor frontfocus, een 50-150mm f/2.8). Dat het zolang kon duren wist ik echter niet (doe zelf herstellingen als vakantiewerk, en daar gaat het toch een stuk rapper, maar spijtig genoeg niet van lenzen ).
          Succes dan maar!

          Ik hoop dat je ze snel terug hebt... Ik had gehoopt ze voor ik op vakantie vertrek terug te hebben maar dat lijkt ijdele hoop. Liever lang wachten en een ok lens dan snel terug en na een maand opnieuw moeten opsturen natuurlijk!

          Comment

          Working...
          X