Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer VR gebruiken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wanneer VR gebruiken.

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
    Ik vraag mij af wat er gebeurt met de VR functie , als je na scherpstellen en de AE/AF-l knop ingedrukt om de focus vast te houden, en dan gaat cadreren. Houd de VR dan ook het originele scherpstelpunt vast of fixeert hij op het centrale punt waarop hij na cadrage gericht staat?
    VR werkt niet met vasthouden van punten, maar reduceren van bewegingen van lens/camera.
    En dat gaat door zolang de VR ingeschakeld is.

Comment

Ik heb bv een aantal foto's op van kinderen op een trapoline op 1/1000 (met VR) gefotografeerd, op bijna geen enkele zijn de kinderen scherp, wel de trampoline.
      Blijkbaar heeft niemand dit al opgemerkt...
      Maar als kinderen die op een trampoline aan't springen zijn bij 1/1000ste niet scherp zijn, heeft dit absoluut niets met bewegingsonscherpte te maken!!!

Ik fotografeer honden, en bij flyball (soort hondenrace), moet je al een pittige windhond hebben, wil je op 1/1000ste een onscherpte hebben die aan beweging te wijten valt...

Volgens mij focus je gewoon verkeerd:
      Het kan zijn dat je de D90 zo ingesteld hebt dat deze zelf een AF-punt selecteerd, deze 'mogelijke' AF-punten zijn verdeeld over heel je zoeker, je camera kan dus in principe op 'eender wat' scherpstellen. Ook kan het zijn dat je de AF-S (single autofocus, niet te verwarren met AF-S lenzen) instelling gebruikt, hierbij stelt je camera 1 keer scherp, bevestigd dit standaard met een piepje, en zal vervolgens niet meer scherpstellen. Dit wil zeggen dat als je in- of uitzoomed, of je (of je voorwerp) gaat verder weg of komt dichterbij, je camera de focus niet gaat aanpassen, zolang je de sluiterknop half ingedrukt houdt...

Probeer het volgende:
      - Zet je D90 op AF-C (continu autofocus)
      - Kies 1 AF-vakje (dus niet dat je camera willekeurig iets uit de hele oppervlakte van de zoeker kiest)
      - Richt het gekozen AF-vakje op het onderwerp dat je schep wil hebben (je kinderen dus, bij het voorbeeld van de trampoline)
      - Kies een snelle sluitertijd (sneller dan 1/500s), zodat je bewegingsonscherpte zeker kan uitsluiten
      - Neem je foto

Is het dan nog onscherp, zou het eventueel een front- of backfocusprobleem met je lens/camera kunnen zijn.
      Maar probeer eest het bovenstaande eens, heb je dan nog geen scherpe foto zou ik je ook aanraden om eens een voorbeeld te posten , zodat we eens kunnen zien wat juist het probleem is

Succes
      Last edited by vyruz; 17 juli 2009, 14:08.
      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
      Foto-Alex

Comment

bij platen trekken op 1/1000 of korter, is het juist beter om de VR uit te schakelen.. en voor honden in actie zit ik persoonlijk meestal op 1/1250 zonder beeldstabilisatie..verder is het zaak om je focuspunt(en) correct te gebruiken..

ik heb meer last van beeldstabilisatie tijdens korte sluitertijden dan gemak, als je het mij vraagt, zeker als ik continu-focus en de mitrailleur-stand gebruik..

Comment

Backfocus is het niet want stilstaande beelden zijn haarscherp.
          Ik denk inderdaad dat het een combinatie is van verschillende factoren.
          Daarom denk ik toch dat een centraal scherpstelpunt gebruiken in combinatie met VR en AF-C geen slecht idee is. Met AE-L kun je het focuspunt vasthouden bij cadreren.
          De camera stond inderdaad op AF-S, dat kan er ook toe bijgedragen hebben.
          Het menu van de D90 is zo uitgebreid, dat je heel wat tijd nodig hebt om alle instellingen te controleren, vooraleer je kunt beginnen met fotograferen, om achteraf te constateren dat er toch weer iets stond op een stand die je eigenlijk niet wilde. Tov de D70 is het zeker niet eenvoudiger geworden.Ik vrees dat ik de handleiding nog een paar keer zal moeten herlezen.

Zoals Sjinouck het zegt:
          ik heb meer last van beeldstabilisatie tijdens korte sluitertijden dan gemak, als je het mij vraagt, zeker als ik continu-focus en de mitrailleur-stand gebruik..
          zo voel ik het eigenlijk ook, ik denk dat het in de toekomst meer "off" dan "on" zal staan

Wat ik nog niet begrijp is dat de camera beweging wel en beweging van het onderwerp niet gecompenseerd wordt. Hoe kan de camera dit verschil uitmaken.
          Ik ging er van uit dat de camera ook een kleine beweging van het onderwerp probeerde te compenseren. Is het zo dat de camera "beweging" en niet het bewegen van het beeld gedetecteerd wordt?
          Waarom de VR uitschakelen bij gebruik van statief begrijp ik ook niet, je hebt nog altijd het klappen van de spiegel, als de VR functie in het apparaat zit schijnt hij een lichte ruis te produceren, daarom is uitschakelen beter als het niet echt nodig is, maar bij Nikon zit hij in de lens, daar kan hij volgens mij geen ruis veroorzaken, of heb ik het mis ?
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

1-Wat ik nog niet begrijp is dat de camera beweging wel en beweging van het onderwerp niet gecompenseerd wordt. Hoe kan de camera dit verschil uitmaken.
            Ik ging er van uit dat de camera ook een kleine beweging van het onderwerp probeerde te compenseren.
            2- Is het zo dat de camera "beweging" en niet het bewegen van het beeld gedetecteerd wordt?
            1-De camera detecteert geen beweging in het beeld, maar beweging van lens/camera

2 Inderdaad.
            Het compenseren van beweging in het beeld behoort nog niet tot de technische mogelijkheden, misschien komt het ooit zover....
            Kortere sluitertijden lijkt me eigenlijk effectiever.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Kortere sluitertijden lijkt me eigenlijk effectiever.
              Zeker. En statief lijkt me altijd beter. Maar ja dat zal volgens sommigen wel weer "ouderwets" zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                Zeker. En statief lijkt me altijd beter. Maar ja dat zal volgens sommigen wel weer "ouderwets" zijn.
                Als je onderwerp snel beweegd gaat je statief die beweging ook niet bevriezen hoor.

Voor snel bewegende onderwerpen scherp te fotograferen is er maar 1 oplossing: een snelle sluitertijd.
                VR en/of statief zal enkel helpen indien je last hebt van te weinig licht maar wel een stilstaand onderwerp hebt...
                Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                Foto-Alex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                  Het ging over stabilisering van bewegende onderwerpen....

Comment

weet iemand hierop het antwoord?
                    Waarom de VR uitschakelen bij gebruik van statief begrijp ik ook niet, je hebt nog altijd het klappen van de spiegel, als de VR functie in het apparaat zit schijnt hij een lichte ruis te produceren, daarom is uitschakelen beter als het niet echt nodig is, maar bij Nikon zit hij in de lens, daar kan hij volgens mij geen ruis veroorzaken, of heb ik het mis ?
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

weet iemand hierop het antwoord?
                      Blijkbaar kan je VR in resonantie gaan met de hoog freqwente.... trillingen van bepaalde statieven, waardoor je VR het noorden kwijtraakt, iets wat mij gezegd is door een Nikon NPS medewerker.

Een beetje te vergelijken met een micofoon die in resonantie gaat met een luidspreker.
                      Last edited by Guest42; 18 juli 2009, 10:49.

Comment

Heb een verzameling gemaakt van alle informatie die ik ivm beeldstabilisatie heb kunnen vinden.
                        Het resultaat kun je hier vinden, reakties en aanvullingen zijn welkom.

Alvast bedankt voor de hulp.

Comment

Heb een verzameling gemaakt van alle informatie die ik ivm beeldstabilisatie heb kunnen vinden.
                          Het resultaat kun je hier vinden, reakties en aanvullingen zijn welkom.

Alvast bedankt voor de hulp.
                          Ik denk dat er een foutje zit bij voordelen in lens stabilisatie, hier kan het beeld in de zoeker soms wel gaan verspringen, dus niet steeds stabiel

Voordelen van in-lens stabilisatie:

Een VR / IS lens is bruikbaar op oudere bodies, handig als je een oude body als backup gebruikt
                          In-lens-stabilisatie blijkt effectiever te zijn dan body (sensor) stabilisatie.
                          Bij in-lens stabilisatie is ook het beeld in de zoeker stabiel.

Comment

Inderdaad heb ik ook al ondervonden, kan soms irriterend zijn.
                            Ik denk dat het beter verwoord is met: Het effect van de in-lens stabilisatie is ook in de zoeker zichtbaar.

Comment

Working...
                            X