Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

    Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Een snelle keuze naar het zien van twee foto's.

    Ik had je hier ook wel een paar voorbeelden kunnen geven van de 105 en de 60mm, ik heb dit bewust niet gedaan omdat je dan wordt beïnvloed.
    Een lens kies je namelijk niet naar voorbeeld foto's.
    Wanneer je op pixelpeeper zou kijken dan kun je helemaal geen keuze maken.

    Je zegt dat je bij overschakelen naar de D700 met de 105mm een mooie portretlens hebt.
    De 105mm macro zal nooit een zeer goede portretlens worden, want daar is hij ook niet voor gemaakt. Overigens scoort de 60mm op de D700/D3 uit alle testen veel beter dan de 105mm en zelfs nog beter dan de AF 50mm 1,4.

    Ik ben van mening dat je een lens moet uitkiezen voor de fotografie die je gaat beoefenen.
    Nogmaals de 105 en de 60mm zijn wat de kwaliteit betreft aan elkaar gewaagd.

    Veel succes met je 105mm.

    mvg
    Antoine
    Inderdaad Antoine,

    TS moet vooral eerst zien wat voor hem het meest/best bruikbare brandpunt zou kunnen zijn.

    Zelf heb ik geen 60mm, en kan er dus ook niet over oordelen, maar kan me wel voorstellen dat ze op gebied van kwaliteit elkaar waard zijn, onderschat ook de nieuwe 50mm AF-S niet, op optisch vlak ook een topper en stukken beter dan de 50mm AF-D.

    Wat betreft portret, ik zou zeker niet durven beweren dat de 105 geen goed portretobjectief is, natuurlijk is de 85mm AF-D hier een stuk beter, maar waar leg je een grens, ieder objectief heeft dan ook zijn specifieke eigenschappen, en als allrounder heeft de 105 toch wel een aantal voordelen dacht ik, zoals macro natuurlijk, maar ook VR, Nano coating en vooral de bruikbaarheid van een Nikon TC AF-S, wat ook op macro gebied een grote meerwaarde kan betekenen.

    Wat ik jammer vind, is dat je op een 60mm geen Nikon TC kan gebruiken, zie onderstaande uit de PDF van de Nikon site.
    Last edited by Guest42; 17 juli 2009, 10:16.

    Comment


    • #17
      Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

      IS het niet zo dat de 60 mm micro lens van Nikor een kunststof lensvatting heeft ?
      De 100 mm is in elk geval in metaal.
      Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
      http://fotoalbum.godderis.be

      Comment


      • #18
        Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

        .....
        Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:12.

        Comment


        • #19
          Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

          Oorspronkelijk geplaatst door hombre complicado Bekijk bericht
          De lensvatting van de micro-nikkor 60mm f/2.8 AF-S is van metaal

          En over welke 100 mm heb je het ?
          Sorry, 105 mm om juist te zijn.
          http://www.europe-nikon.com/product/.../overview.html
          Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
          http://fotoalbum.godderis.be

          Comment


          • #20
            Re: Nikon Macro's 105mm micro VR of 60mm micro

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Inderdaad Antoine,

            TS moet vooral eerst zien wat voor hem het meest/best bruikbare brandpunt zou kunnen zijn.

            Zelf heb ik geen 60mm, en kan er dus ook niet over oordelen, maar kan me wel voorstellen dat ze op gebied van kwaliteit elkaar waard zijn, onderschat ook de nieuwe 50mm AF-S niet, op optisch vlak ook een topper en stukken beter dan de 50mm AF-D.

            Wat betreft portret, ik zou zeker niet durven beweren dat de 105 geen goed portretobjectief is, natuurlijk is de 85mm AF-D hier een stuk beter, maar waar leg je een grens, ieder objectief heeft dan ook zijn specifieke eigenschappen, en als allrounder heeft de 105 toch wel een aantal voordelen dacht ik, zoals macro natuurlijk, maar ook VR, Nano coating en vooral de bruikbaarheid van een Nikon TC AF-S, wat ook op macro gebied een grote meerwaarde kan betekenen.

            Wat ik jammer vind, is dat je op een 60mm geen Nikon TC kan gebruiken, zie onderstaande uit de PDF van de Nikon site.
            Op de 60mm kan idd geen Tc geplaatst worden.
            Nano Crystal Coat heeft de 60mm ook en hij heeft ook een metalen vatting.

            Ik herhaal het nogmaals, met beide lenzen werk ik regelmatig de 105 wat meer in samenwerking met de TC 1,7 en de 60mm gebruik ik 100% voor mijn bloemen fotografie (prachtige kleuren weergave).
            De VR heb ik niet nodig omdat ik 99% van mijn macro/close-up fotografie vanaf statief fotografeer. Tevens stel ik altijd met de hand scherp dus een snelle AF is ook voor mij niet echt noodzakelijk.

            De soort fotografie bepaald je materiaal.

            Met een motorsailer kun je zeilen, maar het is geen echte zeilboot en toch kun je net zoveel plezier beleven.
            Het ligt aan je eigen doelstelling.

            Hier kun je nog even de test resultaten zien van alle objectieven op D3/D700 zien.


            mvg
            Antoine
            Last edited by antoine200; 17 juli 2009, 21:33.

            Comment

            Working...
            X