Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

15-30x 1200mm - 2500mm telescoop voor Nikon F camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 15-30x 1200mm - 2500mm telescoop voor Nikon F camera

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
    Misschien gebeurt er iets leuks aan de overkant van een meer?

Ik kreeg direct al een déjà vu gevoel toen ik de titel van dit draadje zag
    www.indetailfotografie.nl

Comment

iedereen die hier al een tijdje actief kreeg die denk ik.

was ook mijn eerste gevoel
      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
        Sinds kort is er een nieuwe orbiter in omloop rond de Maan; LRO, ik denk dat deze satelliet de eerste is (sinds de landingen )met een optisch instrument aan boord (Narrow Angle Cameras)die de landers zal kunnen fotograferen. Aan een resolutie van 0.5m/pixel dacht ik.
        0.5Mpixels??
        Heeft dit een specifieke redenen of doet NASA aan besparingen op hun sensors ??

Kan mij wel voorstellen dat de bandbreedte van de verbinding aarde<-->maan niet al te groot is, en dus kleinere foto's beter zijn, maar 0.5 lijkt mij toch enorm klein...
        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
        Foto-Alex

Comment

Het gaat om een halve meter per pixel, en niet een halve megapixel.

Comment

Nee, Nasa zal niet besparen op z'n sensors
            Wat je wel ziet is dat als een bepaalde missie in z'n kinderschoenen staat en de camera wordt ontworpen, dat de sensor die erin gaat een topsensor 'van zijn tijd' is.

Tegen de tijd dat het tuig gelanceerd word is de resolutie 'verouderd'.. De Mars Exploration Rovers bijvoorbeeld dragen 1024x1024 ofwel 1Mpix camera's aan boord (gelanceerd in 2003, toen we allen reeds aan minstens 3Mpix schoten)

Nu de optiek, da's een ander verhaal, zelfs de kleinste lenselementen kosten met gemak enkele tienduizenden Euro's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
              0.5Mpixels??
              Heeft dit een specifieke redenen of doet NASA aan besparingen op hun sensors ??

Kan mij wel voorstellen dat de bandbreedte van de verbinding aarde<-->maan niet al te groot is, en dus kleinere foto's beter zijn, maar 0.5 lijkt mij toch enorm klein...
              0,5 Mpixels is niet hetzelfde als een resolutie van 0,5m/pixel!!! Aeolis wil zeggen dat een stukje maan van 0,5 meter op één pixel komt. M.a.w. het scheidings vermogen van de camera is 0,5m. Niet zoals de spionagesatelieten die boven ons rondcirkelen, die een tennisbal in een grasveld kunnen zien.
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ietsje veel neerbuigende praatjes door mensen met een IQ, die waarschijnlijk niet bij te benen is door de gewone doorsnee man zoals ik.
                Maar het beantwoorden van een simpele vraag , van een doodgewone jongen, dat is dan weer iets die buiten hun normen valt.
                Dus beste Steve, veel zal je niet wijzer worden van die (meeste ) oudere wijzen hier.
                Zelf kan ik je niet helpen want heb geen enkele ervaring met super tele's, maar misschier kan je wel een ernstiger forum vinden, die wel uw vragen wil en kan beantwoorden
                Klein kodakske

Comment

Geachte ;

Bestaat er echter een tele- of gewone zoomlens die zuiver foto's kan maken van 2 km afstand ?
                  Echter heb ik bij de birdpics website ook al naar info gevraagd maar hier geen goede info daar wat ik wil , niet in hun gamma past en zij zo dicht mogelijk bij het onderwerp gaan zitten , wat ik juist op een zeer grote afstand zou doen .
                  Heb al wel eens een foto gemaakt met m'n Nikon D100 met daarop 2x een Tamron 2x converter en dan daarop de Sigma 300-800mm zoomlens .
                  Toen kon ik daarmee zo'n 3200mm ver mee kijken .
                  Dit is dan wel wat donder en troubel > maar zoek nog steeds een telelens of telescoop die op een Nikon F50 en D100 zou passen en die op deze bovenstaande afstand standaard foto's zou kunnen maken .
                  Is er een bepaalde tele- of zoomlens die 2500mm heeft of bestaat dit in een telescoop formaat dan zou dit nog beter zijn met minder gewicht ?

Mvg,
                  Steve .

Comment

ik heb nog nooit van die extreme tele's gehoord die dan ook nog goed zijn.
                    Ik denk dat je best gaat kijken bij de teleskopen die gebruikt worden om naar de sterren te kijken. Hier kan je in veel gevallen een camera aanhangen en ik vermoed dat die meer dan 1000mm zullen zijn. Kwaliteit zal niet top zijn, maar als je ook nog top kwaliteit wilt, hoop ik dat je oliesjeik of gelijkwaardig ($) bent.
                    Er hangt hier ergens een draadje (ik dacht in chitchat?) over de vreemdste lenzen. Daar staan dan ook de meer extreme telé's in voor fotografie ontworpen.

Zelf heb ik al een keer met een swarovski+koppeling gewerkt (swarovski is nu niet meteen het goedkoopste wat je kan vinden), maar ik moet zeggen dat het mij toch tegen viel. CA van kan niet meer, maar wel een 800mm 3.5 voor een 3000euro
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Dat lijkt me sterk... Het "langste" dat ik in huis heb is een MTO11CA (1000mm, f/10), die je ook op die site terugvindt. Ik heb het ding enige tijd terug tweedehands gekocht voor € 95. De kwaliteit is wat je voor die prijs kan verwachten, maar voor het occasionele kiekje wel bruikbaar.

Langere brandpunten worden gehaald door fotografie van het middels een oculair geprojecteerde beeld. Op die manier zijn brandpuntsafstanden van vele meters te behalen (5, 7, 10m is niet uitzonderlijk, bijvoorbeeld voor planeetfotografie). Maar dan hebben we het wel over astrofotografie, en dan nog over de moeilijkste variante ervan, waar de eisen, zowel m.b.t. de kennis van de fotograaf als m.b.t. de kwaliteit van de apparatuur erg hoog zijn.

Ik heb hier ook nog een kleine spiegeltelescoop staan met vergelijkbare brandpuntsafstand (TAL 1M, 4,5", ik dacht zo'n 800mm) en daar heb ik ooit wel op die manier een paar maanfoto's mee gemaakt. Erg goed waren ze niet, maar dat komt vooral omdat ik pas later geleerd heb hoe je zo'n telescoop goed afstelt en inregelt. Kraters zijn geen probleem, maar die fotografeer je met een 300mm tele ook.

Geen enkele telelens/telescoop maakt het mogelijk een maanlanding te zien. Ik dacht dat het kleinste tot nu toe vanop aarde waargenomen detail op de maan een paar honderd meter is, maar een search naar de sites van de astrofotografen beantwoordt die vraag wel voor je.

In theorie kunnen lenzen/spiegels van om het even welke diameter/brandpuntsafstand gemaakt worden. Maar zulks heeft weinig zin omdat de beperkende factor bij toenemende brandpuntsafstand meer en meer gevormd wordt door de atmosferische omstandigheden. Probeer maar eens in de zonnige zomer een verafgelegen object te fotograferen met een lange lens. Vaak is de foto eerder een illustratie van de warmgeleiding in gassen dan dat het je object toont...

Comment

Working...
                      X