Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 70-300mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tamron 70-300mm

Oorspronkelijk geplaatst door donniebelg Bekijk bericht
    Ik ben er na wat experimenteren wel achter dat wanneer ik maar één AF-punt gebruikt (de middelste) dat ik dan het beste resultaat krijg. Zet ik de foto in PS op 100% dan is m scherp en de scherptediepte is dan meestal ook in orde, vooral bij F16 presteert de lens goed. Dit allemaal bij een 17" beeldscherm en een resolutie van 1280x1024

Groetjes,

Donald
    Als je zoveel mogelijk scherptediepte wil, dan zal f16 een aanvaardbaar resultaat geven.
    Maar meestal probeer ik zo weinig mogelijk scherptediepte te krijgen (net voldoende om het onderwerp scherp te krijgen), zodat het onderwerp beter uitkomt op de foto.
    In dat geval ben je niet goed uit met de Tamron 70-300, want met het diafragma volledig open is die vrij soft en heeft die heel veel last van CA (chromatische aberratie). Dat zijn paarse, blauwe of roze randjes, in het geval van de Tamron 70-300 heb ik zelf gemerkt dat het vooral roze randjes zijn rond contrastrijke delen in de foto's. Ik heb er ooit een paar foto's mee gemaakt, en ik was zeker niet onder de indruk van de prestaties, voor 100 euro meer heb je de Canon EF-S 55-250 IS die optisch véél beter presteert, die een heel wat snellere AF heeft en ook nog beeldstabilisatie...

De meeste objectieven zijn op hun scherpst tussen f8 en f11, als het punt waarop je hebt scherpgesteld dan niet scherp is, dan zal je eerst eens moeten controleren of de lens geen last heeft van front of backfocus. Bij sommige nieuwe camera's kan je dat per lens corrigeren (50D, 5D MKII, 1D(s) MKIII), maar als het te erg is zal je de lens toch moeten laten nazien.

Je moet wel altijd het juiste scherpstelpunt gebruiken, als je de camera een keuze laat maken, dan zit die er toch geregeld naast.
    Last edited by Black B@ndit; 20 juli 2009, 19:37.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

............
      Last edited by donniebelg; 13 augustus 2011, 23:49.

Comment

Ik heb een Tamron 70-300 voor mijn Nikon, en ik vindt het goed.
        Soms is het een beetje traag met AF, maar voor de prijs is het super.

Comment

.....
          Last edited by donniebelg; 13 augustus 2011, 23:48.

Comment

Ja, als je die geld hebt om te spenderen, en je eisen hoger is, dan is het zeker beter om te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door donniebelg Bekijk bericht
              Ja voor nog geen 250€ mag je misschien niet meer verwachten. Maar gezien mijn eisen, valt me de kwaliteit toch tegen. Super vind ik het allerminst. Zo gauw de knip het toelaat, overweeg ik toch wat beters aan te schaffen
              Als je werkelijk 250 euro hebt betaald voor die Tamron, dan zou ik voor de volgende aankoop toch een andere winkel zoeken.
              Hier kost die Tamron 70-300 maar 141 euro, en als je wat zoekt dan vind je ze misschien nog iets goedkoper:

(Mijn eerste telezoom, de Canon 75-300 USM III (= ook niet goed, trage AF, soft tussen 200 en 300mm, veel CA..), heb ik lang geleden ook veel teveel betaald, en ik heb er niet veel voor teruggekregen....)
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Working...
              X