Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geschikte lens voor Babyfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geschikte lens voor Babyfotografie

tamron 28-75 2.8

je wil met je camera niet in een baby zijn gezichtje gaan hangen want dan begint ie te huilen
    ik denk dat hiervoor 75mm iets aangenamer werkt... en het is een goeie lens
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Ik zou persoonlijk voor een lichtsterke prime kiezen. De 50mm f/1,8 (fantastic plastic), of, als het iets meer mag zijn: de 50mm f/1,4 of de 85mm f/1,8. Ik meen gelezen te hebben dat die minder vervorming geven dan een breedhoekzoom.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik wou hetzelfde voorstellen; een lichtsterke prime voor die dromerige foto's met veel bokeh...zeer flaterend voor baby's. 85 f1.2 of 50 f1.2 als die binnen het budget passen, anders 50 f1.4, 85 f1.4 of 100f2 ...

Comment

Ik denk dat die f/1,2 lenzen wel erg duur zijn, niet?
          Maar inderdaad: een ongelooflijke bokeh!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ik zou persoonlijk voor een lichtsterke prime kiezen. De 50mm f/1,8 (fantastic plastic), of, als het iets meer mag zijn: de 50mm f/1,4 of de 85mm f/1,8. Ik meen gelezen te hebben dat die minder vervorming geven dan een breedhoekzoom.
            Heb zelf inderdaad eerst gekeken naar de canon 50mm f1.4.
            Het is echter wel de bedoeling de lens ook nog voor andere zaken te kunnen gebruiken dan voor babyfotografie. En dan leek het zoombereik 24-70 wel een stuk flexibeler...

Comment

De lens die nauwelijks nog van mijn 50D komt (en daarvoor op de 350D stond) is de EF-S 17-55 f/2.8. Pro: lichtsterk, scherp, voldoende "zoom" voor huis, tuin & keuken en tevens geschikt voor landschap, e.d.
              Contra: duur, zwaar en, omdat het een "EF-S" lens is, niet mee te nemen naar een fullframe. Maar persoonlijk was ik dat niet van plan. Toch zal ik voor mijn kleindochter eer de 50mm of de 85mm prime gebruiken.

Die 24-70 is breed op een fullframe, maar niet op een crop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                kijk ook eens naar de kortste instelafstand.
                Ik heb de 80-200 2.8 van Nikon. Topkwaliteit maar voor babyfotografie is de kortste instelafstand van 1m80 niet kort genoeg.
                Vandaar dat ik meer gebruik maak van mijn 85 1.8 en de 24-70 2.8.
                Ik werk wel op FF
                Voor de sigma 24 - 70 is de kortste instelafstand 40 cm.

Comment

Ik vraag mij af wat er mis is met de kitlens, daarmee kan je ook baby's fotograferen...

Een lichtsterk objectief koop je als je foto's wil maken als er minder licht is, maar dan moet je ook rekening houden met een beperkte scherptediepte.
                  Met een 50mm f1,8 volledig open zal je zeker niet het gewenste resultaat krijgen, want als je op een oogje scherpstelt dan is dat ook het enige scherpe puntje op de foto.

Met de Sigma 24-70 f2,8 kan je ook zeker baby's fotograferen, maar mijn ervaring is dat die op f2,8 wat aan de softe kant is (de Tamron die ik ooit gebruikt heb 28-75 f2,8 was nog wat softer volledig open).

Maar op een crop-camera is een objectief dat op 17 of 18mm begint veel handiger, zeker als je binnen foto's maakt.

Voor baby's hebben ze zelfs een speciale lens:
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik vraag mij af wat er mis is met de kitlens, daarmee kan je ook baby's fotograferen...

Een lichtsterk objectief koop je als je foto's wil maken als er minder licht is, maar dan moet je ook rekening houden met een beperkte scherptediepte.
                    Met een 50mm f1,8 volledig open zal je zeker niet het gewenste resultaat krijgen, want als je op een oogje scherpstelt dan is dat ook het enige scherpe puntje op de foto.

Met de Sigma 24-70 f2,8 kan je ook zeker baby's fotograferen, maar mijn ervaring is dat die op f2,8 wat aan de softe kant is (de Tamron die ik ooit gebruikt heb 28-75 f2,8 was nog wat softer volledig open).

Maar op een crop-camera is een objectief dat op 17 of 18mm begint veel handiger, zeker als je binnen foto's maakt.

http://www.lensbaby.com/lenses-composer.php

dees eeft enorm lang geduurd

zou ook kijken voor een 50 1.8 goeiekoop en veelzijdig!
                    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      ...................
                      ...............
                      .....
                      http://www.lensbaby.com/lenses-composer.php
                      schitterend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                        schitterend.
                        maar ongetwijfeld een tof lensje voor baby's mee te fotograferen

ik denk nog altijd dat de tamron 28-75 een heel goede keuze is. Kan heel dicht scherpstellen voor serieuze close-ups (maar geen echte macro) en mijn exemplaar is op f2.8 heel scherp hoor.
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          mijn exemplaar is op f2.8 heel scherp hoor.
                          same here
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

Comment

De kogel is door de kerk (en de pastoor leeft nog)...

Na rijp beraad en jullie argumenten in overweging te hebben genomen (waarvoor uiteraard mijn dank) zal het uiteindelijk toch de sigma 24-70 worden.

Op mijn huidige kitlenzen heb ik nooit met een filter gewerkt.
                            Wanneer ik advertenties zie voor tweedehandslenzen saat daar vaak bij "steeds gebruikt met filter". Is dit een extra bescherming voor de lens? Wat voor een filter voorzie ik dan best?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
                              De kogel is door de kerk (en de pastoor leeft nog)...

Na rijp beraad en jullie argumenten in overweging te hebben genomen (waarvoor uiteraard mijn dank) zal het uiteindelijk toch de sigma 24-70 worden.

Op mijn huidige kitlenzen heb ik nooit met een filter gewerkt.
                              Wanneer ik advertenties zie voor tweedehandslenzen saat daar vaak bij "steeds gebruikt met filter". Is dit een extra bescherming voor de lens? Wat voor een filter voorzie ik dan best?
                              Een UV filter. Hierover is er al veel gediscussieerd, de ene is ervoor, de andere ertegen. Tegen UV heb je in principe geen bescherming nodig, maar wat met stof, zandkorrels, zelfs een "lichte" aanvaring van je (beschermde of onbeschermde) lens met een hard voorwerp (zoals een stevige tak)? Persoonlijk heb ik UV-filters op al mijn lenzen staan. Soms moeten ze eraf: om eens goed te reinigen, b.v., maar ook als je merkt dat ze flare veroorzaken (kan gebeuren, met de zon op de verkeerde plaats!), of zelfs onscherpte. Ook de (toch wel dure) macrolens van mijn vrouw heb ik voorzien van een UV-filter. In de tuin zal die d'erop blijven, maar als ze binnen met haar ministudio aan de gang is, zal ik de UV-filter toch soms verwijderen, zeker als ik de eerste resultaten van haar fotoshoot bekijk op het computerscherm.
                              De voorzitter van onze club liet me onlangs zijn dure lens zien, met gebarsten UV-filter. Ergens tegen gestoten. "Dat was anders de lens zelf geweest," zei-ie.

En kijk inderdaad maar 'ns in de "Aangeboden" rubriek. "Lens gebruikt met (UV-)filter vanaf Dag 1!" Zodra ik eens tijd heb, ga ik uitvoerig op zoek naar die hardnekkige BD-ers die zeggen dat een UV-filter compleet overbodig is, maar als ze dan een lens van hen aanbieden is het er toch een waar "altijd een filter op gestaan heeft". Wedden dat ik zo'n pipo kan vinden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                En kijk inderdaad maar 'ns in de "Aangeboden" rubriek. "Lens gebruikt met (UV-)filter vanaf Dag 1!" Zodra ik eens tijd heb, ga ik uitvoerig op zoek naar die hardnekkige BD-ers die zeggen dat een UV-filter compleet overbodig is, maar als ze dan een lens van hen aanbieden is het er toch een waar "altijd een filter op gestaan heeft". Wedden dat ik zo'n pipo kan vinden?
                                Een totaal zinloos maar bijzonder amusant tijdverdrijf.
                                Keep us posted

Beroepshalve heb ik geleerd het zekere voor het onzekere te nemen en ik zal er maar meteen een UV filter bijkopen. Als ik ze dan ooit te koop stel kan ik er ook bij zetten "van dag 1 gebruikt mer UV filter"

Comment

Working...
                                X