Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is de aanschaf de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Is de aanschaf de moeite?

    Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
    Ik heb 2 2.8 lenzen, ik mis scherpte (vind ik)
    Het verschil in scherpte tussen de Tamron en de genoemde primes, zal voor een normaal mens met gezonde ogen niet zichtbaar zijn.

    Er komt een moment dat er te weinig licht is, zelfs bij gebruik van de meest lichtsterke lenzen. Dan komt een flitser goed van pas.

    Scherptediepte vind ik een vreemd argument.
    Op f/2,8 bij 50 mm (80 mm equiv.) zal bij een normaal gelaatsportretje de scherptediepte ongeveer 8 cm zijn. Te weten 4 cm vóór en 4 cm achter het scherpstelvlak.
    Moet dat dan echt nog minder?
    En is die boke dan echt zoveel fraaier van die prime?

    Nu werk ik vrijwel altijd met primes en meerdere bodies, maar het gaat mij een beetje te ver om TS primes te laten aanschaffen die gegarandeerd geen significante verbetering van zijn werk zullen laten zien.

    Comment


    • #17
      Re: Is de aanschaf de moeite?

      Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
      Ik heb 2 2.8 lenzen, ik mis scherpte (vind ik)
      dan heb je 2 slechte exemplaren. Ik heb met mijn tamron 28-75 zo goed als altijd vlijmscherpe resultaten. Zelfs op f2.8 moet deze niet onderdoen voor mijn primes vol-open. De scherpte vol open met de tamron 28-75 vind ik zelfs beter dan de scherpte van mijn 85mm 1.8 vol open.
      mijn laatste sigma 70-200 gaf ook heel goede scherpte op f2.8, zelfs beter dan de canon 70-200 2.8 die ik ervoor had. De sigma 70-200 die ik dààrvoor had, deed het veel slechter op f2.8, nagenoeg onbruikbaar...
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #18
        Re: Is de aanschaf de moeite?

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        dan heb je 2 slechte exemplaren.
        Niet noodzakelijk. Het zou goed zijn te weten waar die onscherpte (bewegingsonscherpte misschien?) vandaan komt. Misschien kan de poster eens een typische "onscherpe" foto laten zien?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X