Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 lenzen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D90 lenzen ?

    ik gerbuik mijn kitlens ook nog regelmatig, veelal bij landschapsplaten als ik wat groothoek nodig heb.. kitlenzen worden veelal ondergewaardeerd, en zeker, ze kunnen zich niet meten met de top-objectieven, maar om ze nou volledig af te schrijven vind ik nogal ver gaan. Mits goed gebruikt, kun je er zeker heel veel plezier van hebben. (maar dat geldt voor alle lenzen). 99% van onscherpte wordt veroorzaakt door de fotograaf in kwestie zelf..(OOK met een top-objectief)

    Groetjess, alex!

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D90 lenzen ?

      Ja, dit is eigenlijk ook nog een vraagje die ik heb.
      Wat is de breedhoek bij de standaard kitlens, heb dat nog nergens gezien.
      dacht dat ik ergens 78° had opgepikt, klopt dit ?

      Groetjes

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D90 lenzen ?

        Bij 18mm is de diagonale beeldhoek op een 1,5x crop inderdaad 78° (77,4° om precies te zijn).
        about.me/stijnv

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D90 lenzen ?

          Lol, snelle reactie. Bedankt

          Dus die 18 mm is je brandpunt (afstand ?) en heeft tevens ook te maken met je breedhoek
          en wat wil die 1.5 crop eigenlijk zeggen ? is dat soms dat je 1.5 maal gezoemd hebt ?

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D90 lenzen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri VdV Bekijk bericht
            Lol, snelle reactie. Bedankt

            Dus die 18 mm is je brandpunt (afstand ?) en heeft tevens ook te maken met je breedhoek
            en wat wil die 1.5 crop eigenlijk zeggen ? is dat soms dat je 1.5 maal gezoemd hebt ?
            Je sensor is gewoon bij een Nikon D90 een stukje kleiner (ongeveer de helft van normaal kleinbeeld), de diagonaal is ongeveer 0,66x, dus de beeldhoek wordt ongeveer 1,5x kleiner.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D90 lenzen ?

              Aja, snap het een beetje

              Groetjes Dimitri Van de Velde

              Comment

              Working...
              X