Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stabiele gemakkelijke amateur zoomlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: stabiele gemakkelijke amateur zoomlens

Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
    in de grond heb je gelijk, maar helaas zijn er niet veel topkwaliteit superzooms. Een optisch ontwerp is nu eenmaal een compromis, en hoe dichter de uitersten bij elkaar liggen, hoe kleiner de compromissen die moeten gemaakt worden. Door computerontwerpen is dit wel al heel wat verbeterd tov vroeger, maar het blijft nog steeds een compromis.

mvg
    Brecht
    Ik had het niet over optische kwaliteit of wenselijkheid/onwenselijkheid, maar het begrip zoom, dat door velen niet wordt begrepen en in de media slecht beschreven.
    Door de copywriters is de irrelevante zoomfactor (delen) in het leven geroepen, ik ga ertegenin door af te trekken, beide zijn weinig tot nietszeggend.

Comment

Re: stabiele gemakkelijke amateur zoomlens

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Ik had het niet over optische kwaliteit of wenselijkheid/onwenselijkheid, maar het begrip zoom, dat door velen niet wordt begrepen en in de media slecht beschreven.
      Volledig gelijk

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Door de copywriters is de irrelevante zoomfactor (delen) in het leven geroepen, ik ga ertegenin door af te trekken, beide zijn weinig tot nietszeggend.
      Zoals hierboven reeds gezegd; op zich is de zoomfactor niet veelzeggend, maar (mss heb ik me niet geheel duidelijk uitgedrukt) ik bedoel dat de "zoomfactor" vaak (niet altijd, en zeker niet als enige) een indicatie is van de kwaliteit van de lens. Je zal zelden een 18-200 zien die optisch beter is dan een 70-200...

maar terug on topic: Als je een verbetering wil tov je huidige lens, zul je op het lange eind toch tot zo'n 400mm moeten (eventueel 300mm), maar minder (250mm) is echt weggesmeten geld (als je niet wil investeren in kwaliteitsglas dan). Helaas is een 400mm lens van 300 gram een zeldzaam exemplaar, dat naar alle waarschijnlijkheid een deel van zijn ingewanden verloren is. Dus wil je nog meer tele, dan zal je op de ene of andere manier moeten water bij de wijn doen; meer gewicht en meer geld... 'k heb even nader bekeken (had niet gezien dat die 6.3 is bij 200mm), en met een teleconverter van 2x zou jou lens dus een f/13 worden in maximale telestand, en dit is enkel "bruikbaar" op het midden van de dag, in volle zon... Slecht voorstel van mij dus...

mvg
      Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Working...
      X