Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stabiele gemakkelijke amateur zoomlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: stabiele gemakkelijke amateur zoomlens

dus met andere woorden moet ik mijn reflex gerief verkopen en terug naar een bridge camera gaan :/
    strange
    Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

Comment

Wat ik hier lees is dat je 1 lens wil, je hebt al een sigma 18 - 200 en je hebt last van vignetering. Je wilt meer zoom ? Je spreekt niet van lenzen verwisselen, ik zie nergens dat je vooruit wil binnen de fotografie en verder wil dan de P " pruts " stand ? tsjaah da kan je beter een goede bridge gebruiken.
      Indien je dslr wil en binnen een schappelijk budget voor jouw doeleinden:

18 -55 vr kit
      55 - 250 vr of 70 - 300 vr
      daar ga je degelijk mee kunnen werken zelf in de P stand

de bigma 50 - 500 is voor wild ook een optie.
      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick DS Bekijk bericht
        dus met andere woorden moet ik mijn reflex gerief verkopen en terug naar een bridge camera gaan :/
        strange
        Dat zou een oplossing zijn als je werkelijk alles in 1 lens wilt, bij een reflex zul je geen lens vinden die meer zoomt dan de Tamron 18-270 (15* zoom) (en die zal op je D80 ongeveer een beeldhoek geven vergelijkbaar met 27 - 405 in kleinbeeldformaat, wat hem toch vergelijkbaar maakt met sommige lenzen op bridge camera's).
        Je moet echter een verschil maken tussen zoomen en brandpunten (zoomen is dus de mogelijkheid om van een bepaald brandpunt bijvoorbeeld 18mm tot een ander brandpunt te gaan met dezelfde lens bijvoorbeeld 200mm met jouw lens).
        Je zou dus als je tevreden bent met de resultaten van jouw lens tot 150mm bijvb. kunnen overwegen om een Sigma 120-400/4.5-5.6 APO DG OS HSM of de 150-500/5-6.3 APO DG OS HSM aan te kopen om die beestjes dichterbij te halen (deze lenzen hebben slechts een 3,3X zoom maar vele grotere brandpunten), zij zullen echter niet nieuw binnen je budget passen, maar misschien tweedehands wel te vinden zijn voor een prijs die je wel past.

Comment

De 18-200 OS is al enorm zwaar en groot, dus de genoemde Sigma's vallen dan in de categorie niet te tillen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik vind lenzen wisselen geen probleem maar ik wil mijn camera op reis vooral gebruiken om te zoomen. Ik vind de nikkor 70-300 VR lens wel een interessante lens precies dan ....heeft hier iemand ervaring mee? Bestaat deze ook in een sigma uitvoering en wat is het verschil dan?

Op de aangeboden topic staat volgende lens aangeboden
            AF Nikkor ED 70-300mm f/4-5.6D
            iemand hier ervaringen mee? Of is deze voor mijn doel niet nuttig?

Comment

heb deze enkele weken geleden aangekocht. vrij stevig ding (qua bouwkwaliteit en grootte) binnen zijn segment. zeer scherp tot ongeveer 200mm.
              meer info: http://www.slrgear.com/reviews/showp...uct/992/cat/13 (PS is wel de VR, wat volgens mij wel een groot verschil uit maakt, zeker op deze brandpuntsafstanden)

Comment

Hey,

Graag had ik wat advies over de aankoop van een zoom lens. Ik ken echt niets van de verschillende lensen dus zou niet weten wat te kopen.

Binnenkort vertrek ik naar Zuidelijk Afrika! Daarom zou ik mij een nieuwe lens (zoom) willen aanschaffen. Ik heb voor al mijn vorige reizen steeds met de sigma VR 18-200mm lens foto's genomen. Omdat ik echt amateur ben en ik altijd foto's neem in de P (prutser) stand was dit voor mij de ideale lens. Ik zoek nu een lens willen die iets meer kan zoomen en die sneller (en mischien betere foto's) neemt. De prijs die ik eraan wil geven is tussen de 275 - 400 euro(max) ....waarschijnlijk ga ik dus een tweedehands lens zoeken.

Wat ik dus zoek is:
                - gemakkelijk te gebruiken lens die snel en goed foto's neemt
                - optische kwaliteit moet niet top zijn...kwaliteit vergelijkbaar met die van de 18-200 mm lens is ok voor mij
                - zoomlens waar je geen statief voor nodig hebt om fotos te nemen.

Hopenlijk kan iemand mij helpen
                Ten eerste : de P is geen prutsstand, maar een welkome balans tussen sluiter en diafgrama, zeker in gebruik met een groot zoombereik!
                En ik denk dat jij vooral een langere tele wilt. Liefst dan nog met stabilisator.
                Nu, aangezien je nu al tot 200mm gaat, zul je om iets te winnen een lens met een bereik tot 400 moeten kopen. er is een 80-400 OS bij nikon, maar verder is er niet zoveel. daarnaast zijn er een aantal merken zoals sigma en tamron die betaalbaarder glas hebben.
                Wil je het iets korter (300MM), dan moet je niet twijfelen, en de Nikon 70-300VR kopen, dit is een een zeer goede en snelle telezoom, die nog net binnen je budget zou kunnen vallen, als je er tweedehands ergens eentje tegenkomt. (overigens, deze lens is een klasse hoger dan die je nu hebt, zeker aan lange zijde, de 18-200 is bekend om op de 200MM softer te zijn, en ook gene echte 200MM te zijn, de 70-300 daarentegen is echt goed op 300mm)
                Last edited by Rudy; 28 mei 2009, 20:03.

Comment

1. De Sigma 18-200 VR bestaat niet VR=Nikon...Sigma heeft OS
                  2. wil je nu meer zoomen? Of wil je de beestjes dichterbij kunnen halen? (ga uit van dat laatste)
                  3. dan zoek je dus een lens die verder gaat dan 200mm, sigma heeft tegenwoordig ook een 18-250 OS...maar die 50mm extra is peanuts.
                  4. Je vind een Sigma 18-200 OS een zware lens? Dat ding weegt iets van 350 gram...een beetje lens (met minder zoom) zit al snel op het dubbele
                  5. Last van vignetering bij 200mm met je Sigma??? Geen idee wat je doet of erop geschroefd hebt, maar dat is sowieso niet goed, het is wel een DC lens (voor cropformaat sensor) maar ik heb daar echt nog nooit last van gehad met de 18-200 OS.
                  6. Ja, Sigma heeft ook een 70-300, enkel zonder OS. Zit wel aan de onderkant van je budget (dacht rond de 275 nieuw). Kwalitatief (beeld en bouw) niet de beste lens, kan me voorstellen dat Afrika zanderig is, dus een beetje bouwkwaliteit is niet weg (zou ik dus voor de 70-300 VR van Nikon gaan ook omwille van de VR).
                  7. 300 mm is maar 0.5x zoom extra in vergelijking met je 200mm die je nu hebt...gaat een teleurstelling zijn voor wat betreft zoom dus...
                  8. Je bent dus op zoek naar een 400 of 500mm lens, Sigma heeft die (120-400 OS en 150-500 OS volgens mij vrijwel identieke lenzen op het bereik na (de 500 is iets langer ook)) Nieuw zitten die op ongeveer 675 tot 775 boven budget dus, tweedehands kom ik ze niet heel veel tegen, maar zullen dan nog aan het einde van je budget zitten. Kan me wel voorstellen dat een Nikon variant met hetzelfde bereik een pak duurder is.

Succes met je keuze Het is geen makkelijke voor jouw budget...

En....je gaat, als je meer bereik wilt, dus wel met een veel zwaardere lens lopen.

edit: Sigma had vroeger ook een 80-400 lens als ik het goed heb, die zijn misschien wel voor jouw budget te vinden (tweedehands dus). Of die ook OS had weet ik niet...
                  Last edited by jeroen.k; 28 mei 2009, 23:13.
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    4. Je vind een Sigma 18-200 OS een zware lens? Dat ding weegt iets van 350 gram...een beetje lens (met minder zoom) zit al snel op het dubbele
                    .
                    Die Sigma weegt iets meer....

Comment

Hmzz...het dubbele zelfs...maar ja, ik vindt het juist altijd zo'n "lekker" licht lensje als ik hem er weer eens opzet
                      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

kent er iemand deze lens?
                        Tokina 80-400 AT-X 840 AF D.
                        is dit een goeie lens? Vergelijkbaar met de 70-300 mm? slechter of beter

Comment

kent er iemand deze lens?
                          Tokina 80-400 AT-X 840 AF D.
                          is dit een goeie lens? Vergelijkbaar met de 70-300 mm? slechter of beter
                          van horen zeggen slechter, maar wel meer mm's. Veel slechter op 400mm dan de 18-200 VR kan ze nu niet zijn denk ik

nog iets anders, zoom en tele zijn 2 totaal verschillende begrippen.
                          vb-tje:
                          een 18-55 kitlens heeft meer zoom dan een 600mm lens. Zoom is grootste brandpunt/kleinste brandpunt. De 18-55 heeft dus een zoom van 55/18=3. De 600mm heeft een zoom van 600/600=1

hoeveelheid zoom en hoeveelheid tele hebben dus 0.0% met elkaar te maken
                          5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                            nog iets anders, zoom en tele zijn 2 totaal verschillende begrippen.
                            vb-tje:
                            een 18-55 kitlens heeft meer zoom dan een 600mm lens. Zoom is grootste brandpunt/kleinste brandpunt. De 18-55 heeft dus een zoom van 55/18=3. De 600mm heeft een zoom van 600/600=1

hoeveelheid zoom en hoeveelheid tele hebben dus 0.0% met elkaar te maken
                            Zeer juist; en het door elkaar halen van deze begrippen geeft behoorlijk wat verwarring.
                            on topic; je geeft wel zeer tegenstrijdige eisen op: veel tele, licht en goedkoop... Als je per se licht wil zijn, denk dan mss na over een teleconverter, deze zijn licht, vallen ruim binnen je budget en je kan je huidige lens blijven gebruiken. Enigste nadeel is dat je 1 (bij 1.4x) of 2 (bij 2x) stops licht verliest. Maar als herkennen van de soort belangrijker is dan een kwalitatief goede foto, is dit zeker een optie.

mvg
                            Brecht
                            Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht

1-nog iets anders, zoom en tele zijn 2 totaal verschillende begrippen.
                              vb-tje:

2-hoeveelheid zoom en hoeveelheid tele hebben dus 0.0% met elkaar te maken
                              1-Ik constateer vaudten in dit betoog:
                              Een 18-55 heeft 37mm zoom
                              Een 600mm prime heeft 0mm zoom

2- Geheel juist
                              Uitspraken over de hoeveelheid zoom zijn , hoe dan ook, altijd onzinnig.
                              begin en eind doen terzake, verders niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                                2- Geheel juist
                                Uitspraken over de hoeveelheid zoom zijn , hoe dan ook, altijd onzinnig.
                                begin en eind doen terzake, verders niet.
                                in de grond heb je gelijk, maar helaas zijn er niet veel topkwaliteit superzooms. Een optisch ontwerp is nu eenmaal een compromis, en hoe dichter de uitersten bij elkaar liggen, hoe kleiner de compromissen die moeten gemaakt worden. Door computerontwerpen is dit wel al heel wat verbeterd tov vroeger, maar het blijft nog steeds een compromis.

mvg
                                Brecht
                                Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Working...
                                X