Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Daarom dat een AF-S versie welkom zou zijn. Als die uitkomt bestel ik 'm direct
    Daar heb je natuurlijk ook een punt, en dat ze er dan maar meteen een bajonetbevestiging opzetten voor je zonnekap.

Toch ben ik niet zeer gecharmeerd van dat made in China en die kunststof zoals bij de 50mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Die Zeiss heeft zoals je zegt een boterzachte bediening, maar is op een groot diafragma verdikke kritisch qua scherpstelling, wat natuurlijk normaal is, daarom vind ik het ontbreken van AF een stap achteruit.
      Natuurlijk is het prachtoptiek en mechanisch onverslaanbaar.
      als je kiest voor Mf dan kies je meestal voor handmatig scherpstellen en dat vind ik nog erg leuk voor landschappen , dat is weer de echte fotografie van vroeger , natuurlijk is het als het minder licht is moeilijker , en je hebt wat meer tijd nodig , maar die tijd steek je in fotografie en dat kan geen bezwaar zijn, en wat nog het bijzonderste is , het is een zeiss he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
        als je kiest voor Mf dan kies je meestal voor handmatig scherpstellen en dat vind ik nog erg leuk voor landschappen , dat is weer de echte fotografie van vroeger , natuurlijk is het als het minder licht is moeilijker , en je hebt wat meer tijd nodig , maar die tijd steek je in fotografie en dat kan geen bezwaar zijn, en wat nog het bijzonderste is , het is een zeiss he
        Maar dat is nu net de kracht van de AF. Met een D300 of hoger selecteer je het AF punt dat je wil (op de ogen van je model) en je kan je objectief op volle opening gebruiken en afdrukken wanneer je model zich van zijn beste kant laat zien, en niet wanneer jij eindelijk klaar bent met je manuele focus

Dat Nikon alle registers maar eens opentrekt, en een AF-S 85mm f/1.2 versie uitbrengt optisch en mechanisch vergelijkbaar is met de AF-S VR 200mm f/2 en daar nog eens een AFS 135mm f/1.8 van hetzelfde kaliber tussenin
        Last edited by frank207be; 12 mei 2009, 20:26.

Comment

Maar dat is nu net de kracht van de AF. Met een D300 of hoger selecteer je het AF punt dat je wil (op de ogen van je model) en je kan je objectief op volle opening gebruiken en afdrukken wanneer je model zich van zijn beste kant laat zien, en niet wanneer jij eindelijk klaar bent met je manuele focus

Dat Nikon alle registers maar eens opentrekt, en een AF-S 85mm f/1.2 versie uitbrengt optisch en mechanisch vergelijkbaar is met de AF-S VR 200mm f/2 en daar nog eens een AFS 135mm f/1.8 van hetzelfde kaliber tussenin
          ik bedoel niet dat mechanisch voor iedere soort beter zou zijn voor sportfotografie zou bij niet lukken maar dat doe ik ook niet met af , en het gaat niet over wat er het beste is , maar wat je liefst doet , ik werk er graag mee en als je dan nog de goeie zeiss lensen kan kopen of moet kopen omdat je MF wil werken mooi toch , maar ik werk ook al eens met AF hoor, ik zeg er wel bij voor landschappen leent dat zich wel goed MF

Comment

..en daar nog eens een AFS 135mm f/1.8 van hetzelfde kaliber tussenin

En met VR er bovenop - dat zou nog eens een serieuze verbetering zijn, want de huidige 135/2 is totaal niet meer van deze tijd.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

dit is een discussie die hier al veel werd opgezet....ook ik heb enorm getwijfeld, maar ik heb me mijn aankoop van de 85mm vorige zomer nog geen € beklaagd...ik ben weg van deze lens

wat me wel opvalt bij de portretten met de 105 , is dat de foto's nogal hard zijn in het gezicht en daar hou ik minder van

hier een vbfoto van mijn dochterke : mischien krijg ik nu wel kritiek (ik ben maar een amateurke en geen fotograaf, maar toch weet ik foto's te beoordelen)

Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                ik bedoel niet dat mechanisch voor iedere soort beter zou zijn voor sportfotografie zou bij niet lukken maar dat doe ik ook niet met af , en het gaat niet over wat er het beste is , maar wat je liefst doet , ik werk er graag mee en als je dan nog de goeie zeiss lensen kan kopen of moet kopen omdat je MF wil werken mooi toch , maar ik werk ook al eens met AF hoor, ik zeg er wel bij voor landschappen leent dat zich wel goed MF
                Ik begrijp je wel, maar ik praat hier zelfs nog niet over sportfotografie. Ik heb het hier over portretfotografie op f/1.4 waar je de ogen netjes in het scherpstelvlak kan houden met continu AF, terwijl jij en je model toch nooit perfect stil zitten. Voor landschappen ga ik volledig akkoord. Met elk objectief kan je dan met live view perfect de grenzen van de DOF verkennen

Comment

Ik begrijp je wel, maar ik praat hier zelfs nog niet over sportfotografie. Ik heb het hier over portretfotografie op f/1.4 waar je de ogen netjes in het scherpstelvlak kan houden met continu AF, terwijl jij en je model toch nooit perfect stil zitten. Voor landschappen ga ik volledig akkoord. Met elk objectief kan je dan met live view perfect de grenzen van de DOF verkennen
                  je hebt daar wel gelijk , voor portret is het wel handig , heb je soms ook met bloemen als er wind is , maar dat is dan beetje aktief bezig zijn he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk bericht
                    Hallo,

ik zit met een klein breinbrekertje (luxeprobleempje eigenlijk) en zoek deskundig advies

Ik heb de 105mm AF-S al in mijn arsenaal en ben er zeker tevreden over. Alleen gebruik ik de lens steeds meer voor portretten en low light situaties dan voor het echte macro werk.

Nu denk ik er aan deze in te ruilen voor de 85mm 1.4 van nikon, overal bejubeld voor zijn scherpte. Grootste motivatie is de extra speelruimte op gebied van DOF.

Ben quasi zeker van de inruil maar zoek nog dat kleine duwtje in de rug.

Dus positieve ervaringen met de 85mm 1.4 zijn steeds welkom.

Gr,

Erq
                    Als je vooral met portretten bezig bent ga dan maar gerust voor de 85mm 1.4. Een echte toplens voor dit gebruik.
                    Voor mij is de 105 een Macro-lens en de 85mm 1.4 een top portretlens. En daarmee vind ik dat alles is gezegd.

Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Daarom dat een AF-S versie welkom zou zijn. Als die uitkomt bestel ik 'm direct
                      De 85mm1.4 is toch AF-D. . . , maakt het zo'n verschil uit of er een silent wave moter (S) inzit of niet? Ze stellen toch beide auto scherp neem ik aan.
                      (Ik gebruik een D300.)

mvg
                      glenn
                      Mijn site...
                      vandaelefotografie.be
                      * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                        De 85mm1.4 is toch AF-D. . . , maakt het zo'n verschil uit of er een silent wave moter (S) inzit of niet? Ze stellen toch beide auto scherp neem ik aan.
                        (Ik gebruik een D300.)

mvg
                        glenn
                        AF-S laat veel preciezere micro-AF aanpassingen in beide richtingen toe omdat de motor op het focuselement zit, terwijl de klassieke AF via de aandrijfas en tandwieltjes veel meer inertie kent en dus trager reageert. Dit is vooral van belang bij tracking, en minder bij protretfotografie.

Erger is echter de omschakeling van AF naar MF, waarbij een schakelaar moet worden verzet, ofwel op de lens zoals bij de 85mm , ofwel op de camera bij een kleine prime zoals de oude 50 mm's wat helemaal een gepruts is. Je moet dan nog wachten tot de focusring inklikt alvorens je echt aan de slag kan. AF-S objectieven (buiten de allergoedkoopste exemplaren) kunnen wanneer je maar wil manueel bijgestuurd worden. De electronica detecteert wanneer je aan de focusring draait, en zal de AF vervolgens uitschakelen en terug inschakelen wanneer je de sluiterknop loslaat en opnieuw half indrukt. Sigma HSM doet deze ontkoppeling niet en blijft "vechten" tegen je MF pogingen. Als je exclusief met de AF-ON knop werkt, kan je dit natuurlijk omzeilen door de knop los te laten Voor mij is de AF-S dus meer dan welkom. Ik heb ook de AFS 50mm f/1.4 exact voor deze reden gekocht
                        Last edited by frank207be; 14 mei 2009, 21:10.

Comment

thx voor deze verlichting !!

mvg
                          glenn
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk bericht
                            Nu denk ik er aan deze in te ruilen voor de 85mm 1.4 van nikon, overal bejubeld voor zijn scherpte. Grootste motivatie is de extra speelruimte op gebied van DOF.
                            Denk dat je hier wel twee foute veronderstellingen maakt.
                            De 85mm f1.4 is niet bejubeld voor zijn scherpte, toch zeker niet tov de 105mm. Die laatste heeft net de reputatie, als macrolens zijnde, om haarscherp te zijn.

De 85mm f1.4 is bejubeld voor zijn iets betere bokeh en iets groter diafragma.
                            Qua scherpte zit de lens bij de top van Nikon, maar niet op f1.4 natuurlijk.

Volgens andere bronnen is de 85mm f1.8 gemiddeld scherper over het hele beeld, bijvoorbeeld. Dus het is relatief.

Dus verschil voor jou zou zijn: 85mm ipv 105mm en f1.4 met mooie achtergrond. Maar niemand neemt portretfoto's op f1.4, tenzij je een scherpe neus en onscherpe ogen wilt.

Dus knijp je toch dicht tot f2.2-f4.... en wordt het verschil met je 105mm f2.8 nog kleiner qua gebruik....

Inderdaad: een serieus luxeprobleem, aangezien je de 105mm f2.8 al liggen hebt.

Comment

ja, dat lensje wil ik ook wel..

ik gebruik de 105 VR zelfs voor sportfotografie. Enige nadeel is de lange slag (het blijft een macro objectief) waardoor focusverlies - meestal - fotoverlies is.
                              Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Nog een oudje

Nikon D200 Obj. 85mm AF-D f1.4

Gemaakt op f 2.0

Comment

Working...
                                X