Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Kan iemand me tips geven over welke lens ik best aanschaf om goede foto's langs circuit te kunnen maken van motorrijders, heb momenteel een canon eos 350D.
Oorspronkelijk geplaatst door svenverleeneBekijk bericht
Kan iemand me tips geven over welke lens ik best aanschaf om goede foto's langs circuit te kunnen maken van motorrijders, heb momenteel een canon eos 350D.
mvg,
Sven.
.... is geen evident punt vind ik. Hangt er vanaf hoe dicht je staat, hangt er vanaf in welke weers/lichtomstandigheden... en persoonlijk denk ik dat je wellicht beter een kleine upgrade van body ook doet als je mooie resultaten wil scoren.
2de-hands 40D + Canon EF 100-400 lijkt me een mogelijke gewenste combinatie.
.... is geen evident punt vind ik. Hangt er vanaf hoe dicht je staat, hangt er vanaf in welke weers/lichtomstandigheden... en persoonlijk denk ik dat je wellicht beter een kleine upgrade van body ook doet als je mooie resultaten wil scoren.
2de-hands 40D + Canon EF 100-400 lijkt me een mogelijke gewenste combinatie.
De 100-400L is wat mij betreft ook één van de beste opties, zeker als je geen perskaart/ hesje hebt en dus wat verder van de baan afstaat. Als je dichterbij kunt komen (met perskaart/ hesje) is de 70-200 f2.8 IS misschien nog wel beter. De laatste heeft in ieder geval wel het voordeel in slechte weersomstandigheden.
Ik zou in ieder geval kiezen voor een Canon objectief met (ring type) USM want een snelle AF is toch wel gewenst. Verder zou ik ook zéker een objectief kiezen met IS. Velen hier op dit forum zullen je vertellen dat IS niet nodig is voor sportfoto's. Op zich zit hier wel wat in want voor sportfoto's heb je toch korte sluitertijden nodig. Maar als je van panningshots houdt is IS mijns inziens toch echt wel een meerwaarde.
Verder is de 350D misschien niet de snelste body maar een goede lens is toch altijd nog belangrijker dan de snelste body's. Mocht je over een aanzienlijk budget beschikken (nieuwprijs 100-400L rond 1350,- en 40D zo'n 600,-) dan is de 40D zeker een hele geschikte body voor sportfotografie.
Deze shots heb ik allemaal geschoten met een 40D & 100-400L, op het TT circuit in Assen, achter de hekken.
Ik heb een Canon 70-200 L 2.8 op mijn 350D staan, op veel plaatsen kom ik mm's te kort, maar ben toch vrij tevreden met de resultaten op circuit. Enkele van deze http://npeeters.wordpress.com/ heb ik afgelopen weekend genomen in Spa.
Als je geen fortuinen wil uitgeven zou ik voor de 100-400 gaan, de 70-200 f2.8 IS zal zeker nuttig zijn, maar dan moet je al kort op de baan kunnen staan ... met perstoegang meestal, anders kom je mm's te kort.
Ik moet wel toegeven dat ik sinds mijn 40D een stuk meer geslaagde panningshots heb dan met mijn 350D indertijd, de camera is héél wat sneller.
Ik heb sinds ee weekje de Canon 100-400 en deze gebruik ik icm de Canon 40D. Zeker als de mm's nodig hebt zou ik voor deze gaan. Het is een prachtobjectief, snelle AF, ligt lekker in de hand, vind hem niet tezwaar (was al een Sigma 70-200 f/2.8 gewend).
Ik maak al enkele jaren gebruik van een Sigma 70-300mm op m'n Pentax en ben daarmee uiterst tevreden.
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Blijkbaar is de 100-400 van Canon behoorlijk populair.en wat op circuit geldt, geldt ook in de lucht : als je er niet dicht bij raakt kan je de 400mm wel gebruiken.
Als je dan wat moet inboeten naar lichtsterkte, probeer is de ISO wat op te drijven en een heel klein beetje te onderbelichten...
The only time you have too much fuel is when you are on fire
Bij het uitoefenen van één van mijn hobbys, heb ik al vele dagen doorgebracht op het circuit bij autoraces. Hierbij vertoefde ik dikwijls in de omgeving van echte beroepsfotografen. De 'minste' lenzen waren 400's, velen hadden ook een 600, en bij de F1 wedstrijden lopen enkelingen daar rond met zelfs 1200 lenzen. Dus hoe meer tele hoe beter. Zelf heb ik o.a. een 35-350 Canon, en ondanks ik toch dikwijls even dicht stond als de fotografen, had ik toch wel geen overschot hoor. Een 400 vind ik echt wel verantwoord.
Bij motoraces kan je dikwijls iets dichter staan op het circuit, maar dat hangt van het circuit af. In Oostende bvb kan je 'dicht' staan.
The problem of the male brain:
On the left side, there's nothing right.
On the right side, there's nothing left.
Comment