Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aankoop objectieven

    Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
    kitlenzen behouden hun waarde veel minder goed.
    Kitlenzen zijn zeer waardevast, ze kosten vrijwel niets en leveren niets op bij de verkoop.
    Kan je je financieel nooit een buil aan vallen.....

    Comment


    • #17
      Re: Aankoop objectieven

      Ik ben het helemaal eens met Telekees. Kitlenzen zijn ideaal als je nog niet veel weet en eerst wat ervaring op wilt doen en je krijgt er mits slim gekocht bijna de prijs voor terug bij verkoop.
      Bijna geen leergeld dus!
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #18
        Re: Aankoop objectieven

        Opnieuw een update :

        Ik kan een D300 kopen met :

        - Nikon 12-24 AF S lens,
        - Nikon 80-400 AF VR lens en
        - Nikon SB800 flits

        voor € 2500,- .

        Vraag 1 : Indien je enkel en alleen kijkt naar de prijs, is dit waarschijnlijk geen slechte zaak ?

        Vraag 2 : Welk objectief koop ik het best om het gat tussen de 24 en 80 (gedeeltelijk) op te vullen ? Want een echte portretlens zit hier niet echt tussen.

        - de tamron 17 -50 f2,8 ?
        - Eventueel een kitlens (welke dan) ?

        @ Tyrr :

        Om verder te gaan over de opleiding. Je kan ongeveer de helft van het bedrag recuperen via de overheid.

        Verder is het niet direct mijn bedoeling om er professioneel echt heel ver in te gaan. Fotografie boeit me enorm en ik wil er over bijleren en eventueel er een kleine bijverdienste aan overhouden, maar daar houdt het dan ook bij op.

        De syntra opleiding is 2x per week de donderdagavond en de zaterdagmorgen. Dit vind ik al redelijk ver gaan, laat staan 3 avonden per week. M'n job laat dat jammergenoeg niet toe.

        Echter is het natuurlijk wel interessant om alle opties open te houden. Zijn er van die adressen in de buurt van Roeselare ?
        www.vulstekebvba.be

        Comment


        • #19
          Re: Aankoop objectieven

          Ik denk dat de set goed aan de prijs zit, maar ik heb niet alle prijzen paraat,

          Hierbij zou ik nog een Tamron 17-50 2.8 aanschaffen, dat gaatje van 30mm ga je niet merken, ik heb er ook nooit last van gehad.

          Houd er erkening mee dat de 80-400, zelfs op een D300, geen rappe AF heeft en ik vind ook een 70(80)-200 2.8 een veel universeel bruikbare lens als de 80-400. Ook de handelbaar heid door de veel lichtere zoom en het niet verlengen vind ik een voordeel.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Aankoop objectieven

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik denk dat de set goed aan de prijs zit, maar ik heb niet alle prijzen paraat,

            Hierbij zou ik nog een Tamron 17-50 2.8 aanschaffen, dat gaatje van 30mm ga je niet merken, ik heb er ook nooit last van gehad.

            Houd er erkening mee dat de 80-400, zelfs op een D300, geen rappe AF heeft en ik vind ook een 70(80)-200 2.8 een veel universeel bruikbare lens als de 80-400. Ook de handelbaar heid door de veel lichtere zoom en het niet verlengen vind ik een voordeel.
            Bij konijnenberg nieuw :

            - D300 body (11 000kliks): 1300 euro (2de hands rond de 1000euro)
            - 12-24 : 883 euro (2de hands rond de 550euro)
            - 80-400 : 1311 euro (2dehands rond de 900euro)
            - sb900(800 vind ik niet meer) : 366 euro (2dehands voor de SB800 rond de 200euro)

            Nieuw komt dit samen op 3866 euro. Occasie op 2650 euro.

            Ik weet ook wel dat er betere lenzen bestaan dan die 80-400 VR, maar het presenteert zich mooi in een geheel. En aan een prijs die waarschijnlijk nog wat minder kan (mits onderhandelen).
            www.vulstekebvba.be

            Comment


            • #21
              Re: Aankoop objectieven

              Ik werk met de 18-70 en de 70-300 VR ,ik ben van beide lenzen zeer tevreden .Als je ze kan kopen samen met een D90 voor 1500 euro vind ik dat een goeie prijs.

              mvg Yves.
              What you see is what you get

              Comment


              • #22
                Re: Aankoop objectieven

                Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                Opnieuw een update :



                @ Tyrr :

                Om verder te gaan over de opleiding. Je kan ongeveer de helft van het bedrag recuperen via de overheid.

                De syntra opleiding is 2x per week de donderdagavond en de zaterdagmorgen. Dit vind ik al redelijk ver gaan, laat staan 3 avonden per week. M'n job laat dat jammergenoeg niet toe.

                Echter is het natuurlijk wel interessant om alle opties open te houden. Zijn er van die adressen in de buurt van Roeselare ?
                ik zit in Mol, dus tot hier komen is misschien een beetje gek (je gaat meer oprijden aan bezine dan je bij syntra zou gaan). Ik veronderstel dat er in Roeselare wel een kunstacademie zal zijn, maar of die ook foto aanbiedt en tegen welke prijs weet ik echter niet.

                aangezien ik zelf niet over zulke (voor mij) astronomisch hoge budgetten kan beschikken, ken ik ook de lenzen niet, maar als ik wat rondlees is die 17-50 best wel goed.
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #23
                  Re: Aankoop objectieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                  nu zouden er ook sokken met een rood randje zijn - als ik dat geweten had...

                  LOL...hahahaha..deze bekroon ik tot beste handtekening 'ever' !!

                  en verder..
                  Nog een 3tal weken ..en de reeds één maand geleden bestelde (en alvast betaalde) eos500D + Batt-grip.. zou in mijn bezit moeten zijn..
                  ik ben op de uitkijk naar een serie L lens.. ik had daarbij in gedachten
                  Canon 24-70 L 2.8
                  Canon 24-105 L IS 4.0
                  suggesties.. andere ?? L serie

                  ook slaat de twijfel toe bij de body keuze..
                  het aantal MegaPxls per cm² zal bij de 500D duidelijk opnieuw oplopen met zijn 15.1-Megapixels
                  zo heeft de "update versie 50d" tegenover de 40d ..heel wat forums over pro & contras van de gepushte pixels in de 50d gevuld.. al dan niet-verlies in scherptediepte door de dichtere plaatsing van de pixels op dezelfde sensor(kleiner pixel oppervlakte,minder lichtinval..etc..)
                  Dus ! nu begin ik te twijfelen.. gaat de 500d ook deze toer opgaan.. (?) nobody knows..yet!!

                  ..ik zou bvb.. de neiging hebben om alsnog de 500d..(die dus nog moet binnenkomen in de winkel) te wisselen voor de 50d..
                  de verschillen tss de 500d & de 50d ..
                  3.4 Bps tegenover 6.3 Bps
                  1/4000 tegenover 1/8000 max-sluitertijd
                  en de 50d een groter buffer om continu opnames weg te schrijven
                  ..
                  verder lijkt deze 500d nagenoeg dezelfde
                  APS-C sensor
                  15.1 MP
                  digic 4

                  Ik heb zo het gevoel dat de 50d eerder als sportcamera beter zal presteren..maar in "gewone" omstandigheden.. geen meerwaarde heeft tegenover de 500d

                  .. ik hoop hier voldoende reply - feedback te krijgen waardoor ik makkelijker kan beslissen..

                  Ik zal pas vrijdagavond de antwoorden kunnen lezen.. ik zit momenteel bij Mac-Donalds in de buurt van Wien ( Wenen Oostenrijk ).. vanavond nog door tot in Slovakije.. en morgen via Brno - Praga ( Tschechië ) terug naar huis..

                  Bye..
                  Mvg Danny B

                  Comment


                  • #24
                    Re: Aankoop objectieven

                    Ik ga in de loop van het weekend de camera, lenzen en flits gaan bekijken.

                    Zijn er zaken waar ik speciaal moet op letten ? Of bestaat er ergens een speciaal topic rond?

                    alvast bedankt
                    www.vulstekebvba.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Aankoop objectieven

                      ik ben hier zo ergens eens een checklist tegengekomen, met zoekfunctie wrs wel te vinden.
                      Echter geen idee meer waar je moet zoeken
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #26
                        Re: Aankoop objectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door Danny B Bekijk bericht
                        ik ben op de uitkijk naar een serie L lens.. ik had daarbij in gedachten
                        Canon 24-70 L 2.8
                        Canon 24-105 L IS 4.0
                        suggesties.. andere ?? L serie
                        Denk eraan dat de 500D (de 50D trouwens ook) een cropcamera is en je dus met een factor van 1.6 moet vermenigvuldigen. Zo wordt een 24-70 een 38-112 en een 24-105 een 38-168 uitgedrukt in fullframe equivalenten.

                        38mm is eigenlijk geen breedhoek meer.
                        Een 16-35 L f/2.8 of een 17-40 L f/4 misschien?
                        Ikzelf heb een 17-55 f/2.8 op mijn 50D staan, maar da's geen L lens (waarschijnlijk omdat er totnogtoe geen enkele EF-S objectief tot de L-stand verheven is).

                        O ja, en als je twijfelt tussen een 500D en een 50D, en je hebt het kapitaal, ga dan voor de 50D. Een wereld van verschil!

                        (tenzij je wil filmen natuurlijk. De 500D kan dit wel, de 50D kan dit niet, maar ik treur daar niet om)
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Aankoop objectieven

                          Op een ander forum vond ik het volgende zeer interessante topic over "waar je moet op letten bij 2de hands aankoop" van fotomateriaal.

                          con-v wrote:Tweedehans zie ik niet zitten, of het moet van iemand zijn die ik ken. Stoten, vallen en stof zijn zo van die dingen die een camera moet doormaken. Hallo allemaal, Naar aanleiding van bovenstaande quote uit een ander topic zou ik graag ee…. Page 1 of 2.
                          www.vulstekebvba.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Aankoop objectieven

                            beetje oftopic, maar heb net eens gekeken op hun site naar wat die opleiding inhoudt, had er ook nog nooit van gehoord.

                            Eerst en vooral zeggen ze dat het gaat om digitale fotografie met klemtoon op het commercieel aspect, dus analoge fotografie valt al volledig weg blijkbaar. Vind ik persoonlijk wel jammer en verrassend, zo mis je pak basiselementen.

                            Het vergelijken met de kunstacadamie is natuurlijk niet fair, maar ik weet van genoeg mensen die avondcursus (hier in Gent bijvoorbeeld) volgen en toch iets - als ik de de folder lees op de website - dieper in gaan op fotografie dan de basis en commerciële kant.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Aankoop objectieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Eerst en vooral zeggen ze dat het gaat om digitale fotografie met klemtoon op het commercieel aspect, dus analoge fotografie valt al volledig weg blijkbaar. Vind ik persoonlijk wel jammer en verrassend, zo mis je pak basiselementen.
                              ff verder offtopic :

                              waarom zou je basiselementen missen als je analoge fotografie niet behandelt ? Zaken als compositie, kleurleer, diafragma, sluitertijd, ISO, etc ... zijn toch gelijk voor digitaal en analoog ? Dat de doka vervangen is door een PC heeft niets te maken met basiselementen missen ... eerder met evolutie.

                              Mocht ik iets over het hoofd zien ... please enlighten me ... want ik begrijp deze stelling echt niet

                              Greetz,
                              TravelToy
                              www.christian-bailleul.be | Blog

                              Comment


                              • #30
                                Re: Aankoop objectieven

                                Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                                ff verder offtopic :

                                waarom zou je basiselementen missen als je analoge fotografie niet behandelt ? Zaken als compositie, kleurleer, diafragma, sluitertijd, ISO, etc ... zijn toch gelijk voor digitaal en analoog ? Dat de doka vervangen is door een PC heeft niets te maken met basiselementen missen ... eerder met evolutie.

                                Mocht ik iets over het hoofd zien ... please enlighten me ... want ik begrijp deze stelling echt niet

                                Greetz,
                                TravelToy
                                Bij mijn weten ligt de basis van de fotografie toch wel lichtjes aan de analoge kant, tenzij de CCD chip in 1845 is uitgevonden.

                                In een opleiding automechaniek zie ik ze toch ook direct niet heel de geschiedenis van de verbrandingsmotor skippen en straight to waterstof en elektrische motor gaan.


                                Maar mijn punt was, dat de cursus toch iets minder breed en diep graaft. Logisch ook, gezien de tijdspannne & budget. Wat geen kritiek is - er zijn ook andere opleidingsmogelijkheden - alleen maar een vaststelling afgaande op de website.

                                Comment

                                Working...
                                X