Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte verlies?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scherpte verlies?

    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Vraag dan eens een offerte voor controle en centreren, een paar tientjes lijkt het wel waard om er aan te besteden.....
    Jupp, want deze moest normaal eind deze maand verkocht worden, om mij een prime 300 f4.0 te kopen. En zoals ze nu is kan ik ze niet verkopen

    Comment


    • #17
      Re: Scherpte verlies? + update

      Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
      Update

      Heb eens een focus test gedaan, met dit als resultaat. Wat denken jullie ervan? Ik vind het raar dat er links en rechts een duidelijk verschil is. Alsook lijkt me dat de tekst links scherper is dan de lijn, of ben ik hier verkeerd? Deze is genomen op 400mm.
      Ik wou er ook 1 maken op 80mm. Maar hier wouhij totaal niet focussen Minimum aftsand word opgegeven op 71cm. en ik was er al 100cm vandaan. Maar hij stelde niet scherp, zelfs niet bijna.
      Hopelijk hebben de "profesionals" hier meer info mee wat men eventueel probleem is. Een kapotte lens of toestel?

      Bedankt.
      Heb je een prime 50mm?
      Dan moet je die test doen met deze lens op vol open onder een hoek van 45°en op minimum focus afstand. Zorg er voor dat je genoeg licht hebt op de kaart.
      Zet uw camera op een stevig statief.
      Stel eerst scherp met de AF van de camera en neem een vijftal foto's.
      Stel nu scherp in de MF stand met de hand en neem ook nu een vijftal foto's.
      Die test die je laat zien is niet goed genomen want de foto staat schuin en daarop kan men niet oordelen.
      Het kan zijn dat de camera gecalibreerd moet worden.
      Maar doe eerst de test zoals hierboven beschreven. Neem een driehoek zodat je heel zeker bent dat je de foto neemt onder 45°.

      Grtz, RF
      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Scherpte verlies?

        Neen heb geen prime van 50 Heb wel de Kitlens 18-50 en een Tamron 18-250. Weet niet of het daar mee gaat? De enige prime die ik wel heb is de Canon 100mm Macro.
        Zal de test nog eens doen met mijn neef zijn statief hoofd. die heeft namelijk 3 afzonderlijk bewegingen ipv mijn balhoofd, wat het makkelijker maakt hem juist af te stellen.

        Comment


        • #19
          Re: Scherpte verlies?

          Heb de test nog eens overgedaan met al men lenzen. (Lukt me blijkbaar niet van het papier 100% recht te leggen Ligt wel beter als voordien)

          Canon 100mm macro

          Tamron 18-250 op 50mm

          Sigma 80-400 op 400 (wegens lens 95% in dit bereik wordt gebruikt.)


          Voor mij lijkt het dat de Sigma idd niet 100% is, of ben ik me hier aan het miskijken na al de uren die ik al aan het staren ben op verschillende foto's. Vandaar gelieve jullie reactie zodat ik eindelijk kan uitsluiten waar het probleem zit.

          Comment


          • #20
            Re: Scherpte verlies?

            Lijkt toch hetzelfde probleem als bij de eerder geplaatste foto met die Sigma.
            Als de camera goed is het midden staat , is de lens gedecentreerd......

            Comment


            • #21
              Re: Scherpte verlies?

              Van links naar rechts, juist iets voor het midden op de kaart, begint de onscherpte naar rechts toenemend.
              Je camera stond toch perfect horizontaal hoop ik?
              Volgens mij laat je dit objectief best eens nazien.

              Grtz, RF
              Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #22
                Re: Scherpte verlies?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Van links naar rechts, juist iets voor het midden op de kaart, begint de onscherpte naar rechts toenemend.
                Je camera stond toch perfect horizontaal hoop ik?
                Volgens mij laat je dit objectief best eens nazien.

                Grtz, RF
                Misschien heeft deze test je een makkelijker mannier om front en backfocus te vergelijken.
                Zet een aantal aa batterijen schuin achter elkaar en focus op de v.b. de middelste.
                Eens met open diafragma (kleinste getal), en eens met een een paar stops gesloten diafragma(iets hoger getal).
                Je ziet veel duidelijker de afwijking... vind ik althans.

                Dat verloop waar links scherp is en rechts niet baart mij ook zorgen. Het lijkt erop dat de vatting niet recht op het objectief staat.

                Vergelijk dan ook al je objectieven. Mijn D200 is een ietsie pietsie bijgesteld en kan nu de meeste objectieven vol open gebruiken. Er was daar sprake van een klein beetje frontfocus dus.


                Oh ja, misschien nog een tip; gebruik je selftimer als afstandsbediening... en een flits als het in huis te donker is.
                Gr,
                Chris
                Last edited by chrisdemaer; 29 april 2009, 21:52.

                Comment

                Working...
                X